عصر خودرو

اولین سرمایه‌گذاری مستقیم صندوق توسعه ملی در صنعت نفت

عصر بازار- صندوق توسعه ملی با ارزیابی‌های صورت گرفته از منظر توجیه طرح و بررسی ریسک‌های اقتصادی در طرح توسعه میدان نفتی یاران به ارزش ۱۰۲ میلیون دلار سرمایه‌گذاری کرد.

اولین سرمایه‌گذاری مستقیم صندوق توسعه ملی در صنعت نفت
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم، با توجه به اعلام صندوق توسعه ملی، نظر به مجوزهای قوانین بالادستی در راستای تبدیل سرمایه‌های ملی به ثروت، صندوق توسعه ملی، سرمایه‌گذاری در میادین مشترک نفت و گاز را کلید زد.

    یکی از خلأهای سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی، بهره‌برداری ناکافی ایران از میادین نفت و گاز مشترک در مقایسه با همسایگان است که صندوق توسعه ملی، هم با رویکرد افزایش منابع ملی و هم با رویکرد پررنگ‌تر شدن نقش ایران در میادین مشترک، آمادگی خود را برای ورود به این عرصه اعلام کرد و قوانین بالادستی نیز این مجوز را صادر کرده است.

    بر این اساس و با درخواست شرکت توسعه صنعت نفت و گاز پرشیا، صندوق توسعه ملی با ارزیابی‌های فنی، مالی، اقتصادی و اهلیت شرکت، در فاز دوم طرح توسعه میدان نفتی یاران در قالب الگوی قراردادهای نفتی ایران موسوم به IPC سرمایه‌گذاری کرد.

    همچنین کمیته سرمایه‌گذاری و ریسک صندوق توسعه ملی ضمن بررسی پروفایل ریسک و بازده طرح تصمیم به تامین مالی این طرح از طریق مشارکت در قرارداد فاز دوم طرح توسعه میدان نفتی یاران به میزان 45 درصد به ارزش 102 میلیون دلار گرفت.

    شایان ذکر است، میدان مشترک نفتی یاران، متشکل از میدان‌های یاران شمالی و یاران جنوبی، در واقع امتداد میدان مجنون در عراق است که در محدود 120 کیلومتری غرب اهواز، غرب میدان آزادگان جنوبی قرار دارد. این میدان نفتی، شامل سه مخزن سروک، گدوان و فهلیان است. نفت درجای این میدان، در دو بخش شمالی و جنوبی، 1.6 میلیارد بشکه تخمین زده می‌شود.

    برچسب ها