عصر خودرو

تاکید ایران برگسترش همکاری‌های تجاری و کشاورزی با سریلانکا

عصر بازار- وزیر جهاد کشاورزی بر گسترش همکاری های تجاری و کشاورزی ایران و سریلانکا تاکید کرد و گفت: واردات چای با مکانیزم تهاتر از سریلانکا اقدام مناسبی است.

تاکید ایران برگسترش همکاری‌های تجاری و کشاورزی با سریلانکا
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۱:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا ،محمدعلی نیکبخت با بیان این که سال گذشته ایران بیش از 70 میلیون دلار واردات به ویژه در زمینه محصولاتی مانند چای و نارگیل از کشور سریلانکا داشته است، افزود: بنابراین خواستار توجه بیشتر این کشور در مورد قیمت چای شد.

    وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه در حوزه تجارت، بازرگانان به دنبال محصولات با قیمت ارزان‌تر هستند تصریح کرد: ایران سالانه بیش از 70 هزار تن چای خشک وارد می‌کند و در بخش‌هایی از مناطق شمالی ایران نزدیک به 30 هزار تن چای خشک تولید می‌شود.

    وی، باغات چای را یکی از حوزه‌ها برای همکاری‌های فنی دو کشور نام برد و گفت: ایران و سریلانکا همکاری‌ های کشاورزی خود را به ویژه در زمینه تجارت و انتقال دانش فنی برخی محصولات گسترش می‌دهند.

    نیکبخت برای همکاری با سریلانکا در حوزه میوه‌های گرمسیری نیز اعلام آمادگی کرد و گفت: ما به دنبال خودکفایی تولید موز در جنوب ایران هستیم. سالانه حدود 500 میلیون دلار واردات میوه‌های گرمسیری داریم که عمده آن موز است.

    وزیر جهادکشاورزی تصریح کرد: می‌توانیم دانش فنی و تجربیات خود را در حوزه‌های مختلف دامپروری، شیلات، صید و صیادی و آبزی‌پروری در اختیار سریلانکا قرار دهیم.

    وی با اشاره به تولید 1.5 میلیون تن محصولات شیلاتی در ایران اذعان داشت: بخشی از این تولیدات به سایر کشورها صادر می‌شود. در بخش دامپزشکی، عمده داروها و واکسن‌های مورد نیاز در داخل ایران تولید می‌شود ضمن آن که صادرات این محصولات را هم داریم.

    وی ماشین‌آلات کشاورزی و محصولات فرآوری شده را از دیگر زمینه‌های همکاری میان دو کشور برشمرد و اضافه کرد: ایران سال گذشته 100 هزار تن پنیر صادر کرده است. تا پیش از تحریم‌های اقتصادی، وارد کننده بسیاری از محصولات غذایی و کشاورزی بودیم، اما پس از تحریم‌ها با تبدیل تهدید به فرصت، به صادر کنندگان این محصولات تبدیل شدیم. ایران در مورد ساخت سیلو، سد، نیروگاه، شبکه‌های آبیاری، سامانه‌های نوین آبیاری، تولید تجهیزات این زیرساخت‌ها می‌تواند با سریلانکا همکاری کند. ایران در تولید تجهیزات سیستم‌های نوین آبیاری 100 درصد خودکفا است.

    تهاتر نفت ایران با محصولات کشاورزی سریلانکا

    ماهیندا آماراویرا وزیر کشاورزی سریلانکا نیز با اشاره به روابط خوب دو کشور گفت: می‌توانیم در قالب تهاتر، تجارت محصولات کشاورزی داشته باشیم، زیرا ما به نفت نیاز داریم و از طریق تهاتر با نفت می‌توان تجارت محصولات مورد نیاز را انجام داد.

    وی افزود: ما در نمایشگاه اکسپو، ماشین‌آلات کشاورزی تولید ایران را دیدیم که هم به لحاظ کیفیت و هم از نظر قیمت، شرایط خوبی داشتند و به طور قطع می‌توانیم تجارت این محصولات را داشته باشیم.

    آمارا ویرا درباره واردات شیرخشک از ایران نیز ابراز تمایل کرد و اظهارداشت: در صادرات اقلام بشردوستانه مانند غذا با وجود تحریم‌ها به ایران مشکلی نداریم.

    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو