عصر خودرو

مجموع وصولی‌های صندوق توسعه ملی به ۵ میلیارد دلار رسید

عصر بازار- معاون بانکی و اعتباری صندوق توسعه ملی، آخرین وضعیت پرداخت تسهیلات و وصول مطالبات این صندوق را تشریح کرد و گفت: مجموع وصولی‌های صندوق پس از حضور «مهدی غضنفری»‌ به عنوان رییس هیات عامل صندوق، به بیش از پنج میلیارد دلار رسیده است.

مجموع وصولی‌های صندوق توسعه ملی به ۵ میلیارد دلار رسید
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از صندوق توسعه ملی، «رضا محمدی» با بیان اینکه تمرکز صندوق توسعه ملی در دوره‌های قبل بیشتر روی پرداخت تسهیلات بوده است، اظهار داشت: شاید اگر این تسهیلات با بررسی بیشتری پرداخت می‌شد و بانک‌های عامل نیز به عنوان شرکای تجاری صندوق توسعه ملی، دقت بیشتری در بررسی طرح‌ها داشتند، صندوق امروز با حجم انبوهی از مطالبات معوق روبه‌رو نبود.

    وی بیان‌داشت: به همین دلیل تاکید «مهدی غضنفری»‌ رییس هیات عامل صندوق در بدو ورود، وصول مطالبات صندوق بود تا منابع ارزی در چند طرح رسوب نکند و امکان پرداخت تسهیلات به طرح‌های جدید وجود داشته باشد.

    هیچ‌گونه مطالبه ریالی وجود ندارد

    محمدی ادامه‌داد: بر این اساس، مجموع وصولی‌های صندوق توسعه ملی شامل عاملیت و سپرده ارزی تا پایان مهر سال 1400 حدود یک میلیارد دلار بود، در حالی که این میزان پس از حضور غضنفری در صندوق، به بیش از پنج میلیارد دلار رسیده است. همچنین درحال حاضر هیچ‌گونه مطالبات ریالی وجود ندارد و همه مطالبات ریالی صندوق، حتی وجه التزام‌ها وصول شده است.

    معاون بانکی و اعتباری صندوق توسعه ملی افزود: با توجه به اینکه برخی از طرح‌هایی که تامین مالی شدند توانایی بازپرداخت اقساط را ندارند، شیوه‌نامه وصول مطالبات و تملک دارایی بانک‌ها و تسهیلات گیرندگان از سوی رییس هیات عامل صندوق پیشنهاد شد و به تصویب هیات امنای صندوق رسید.

    وی ادامه‌داد: به استناد شیوه‌نامه مذکور، 100 میلیون دلار از مطالبات از بانک صنعت و معدن و بانک سپه تهاتر شد. همچنین با تملک یک ساختمان از بانک تجارت بخشی از مطالبات ارزی صندوق بابت طرحی که در سال 1394 برای آن مسدودی صادر شد و هیچ آینده روشنی برای بازپرداخت اقساط برای وصول آن وجود نداشت، وصول شد.

    محمدی با تاکید بر اینکه فرایند اعطای تسهیلات متوقف نشده است، گفت: در بخش ارزی در طول این مدت حدود 500 میلیون دلار تسهیلات جدید مصوب شده است. در ضمن، بیش از 20 هزار میلیارد تومان توسط صندوق توسعه ملی نزد بانک‌های عامل سپرده‌گذاری ریالی انجام شده است و متقاضیان توانستند از این تسهیلات استفاده کنند.

    هیچ پروژه‌ای در صف انتظار تسهیلات نیست

    وی با بیان اینکه تاکید رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی تکمیل طرح‌های نیمه تمام است، گفت: از تاریخ حضور غضنفری در صندوق توسعه ملی و در راستای هدف دولت مردمی مبنی بر اتمام طرح‌های نیمه تمام، نزدیک به 2 میلیارد دلار تسهیلات به طرح‌های نیمه تمام پرداخت شده است تا این طرح‌ها تکمیل شوند و به مرحله بازپرداخت برسند.

    این مسوول خاطرنشان کرد: در این راستا، حدود 20 طرحی که واقعا زمین‌گیر و نیمه‌تمام بودند از طریق پرداخت تسهیلات جدید توسط بانک‌های عامل و افزایش دوران تامین مالی به مرحله‌ای رسیدند که تعدادی از آن‌ها درحال بازپرداخت اقساط صندوق هستند و چند طرح دیگر نیز به‌زودی به مرحله بازپرداخت اقساط می‌رسند.

    محمدی در مورد آخرین وضعیت برخی از طرح‌های نیمه تمام به بهره برداری رسیده نیز توضیح داد: در طول این مدت چندین طرح نفتی بزرگ، نیروگاهی، فولاد، پتروشیمی و گازی به بهره برداری رسیده‌اند. از جمله طرح‌های به بهره‌برداری رسیده می‌توان فاز 11 پارس جنوبی، پالایش گاز بید بلند خلیج فارس و نیز خط انتقال گاز ایران به عراق را نام برد.

    میزان وصولی از نیروگاه‌ها به بیش از 100 میلیون دلار رسیده است

    معاون بانکی و اعتباری صندوق توسعه ملی در ادامه با اشاره به بدهی نیروگاه‌ها به این صندوق، اظهار داشت: با توجه به بدهی نیروگاه‌ها به صندوق توسعه ملی، در دوره قبل نامه‌ای از طرف صندوق توسعه ملی به بانک‌ها رفته بود مبنی بر اینکه صندوق دیگر نیروگاه‌ها را تامین مالی نخواهد کرد. اما در دوره جدید و تاکید غضنفری بر اهمیت انرژی در توسعه کشور، صندوق تامین مالی نیروگاه‌های جدید را از سر گرفت. اما با سازوکار جدیدی که وصول مطالبات صندوق هم با ریسک پایین‌تری مواجه باشد، این موضوع به وزارت نیرو هم اعلام شده است.

    محمدی افزود: تا 30 آبان‌ سال جاری صندوق نزدیک به یک میلیارد و 200 میلیون دلار از نیروگاه‌ها طلبکار است. از میان چهار نیروگاه تجدیدپذیر، سه نیروگاه توانستند قسط‌های خود را بازپرداخت کنند، درحال حاضر میزان وصولی از نیروگاه‌ها به بیش از 100 میلیون دلار رسیده است.

    برچسب ها