عصر خودرو

مرکز داده فرابورس آمار معاملات هفته اول اردیبهشت‌ماه را منتشر کرد؛

رشد ۷۹ درصدی ارزش معاملات خرد سهام

عصر بازار- فرابورس ایران در آغاز اردیبهشت، روزهای خوبی را تجربه کرد و با روندی رو به رشد توانست بازدهی مثبت همراه با رشد ۷۹ درصد ارزش معاملات خرد را برای سرمایه‌گذاران به همراه داشته باشد.

رشد ۷۹ درصدی ارزش معاملات خرد سهام
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از مدیریت ارتباطات فرابورس ایران، اولیه هفته اردیبهشت‌ماه برای سرمایه‌گذاران فرابورسی با بازدهی 4 درصدی همراه بود. به‌این‌ترتیب طی 5 روز معاملاتی هفته منتهی به 7 اردیبهشت، آیفکس با رشدی 990 واحدی، معادل 4 درصد، در سطح 25 هزار و 605 واحد قرار گرفت.

    همچنین ارزش بازار فرابورس طی این مدت 2.6 درصد بالا رفت و به عددی نزدیک به 2.5 میلیون میلیارد تومان رسید.

    بررسی آمار معاملات فرابورس طی هفته گذشته نشان می‌دهد در این مدت بیش از 41 میلیارد برگه انواع دارایی مالی به ارزش بالغ‌بر 429 هزار میلیارد تومان در یک‌میلیون نوبت معاملاتی، دادوستد شد. طی این مدت حجم معاملات 67 درصد و تعداد معاملات 88 درصد رشد کردند. همچنین ارزش معاملات بدون تغییر خاصی نسبت به هفته ماقبل با کاهش مختصر 0.3 درصدی همراه شد.

    در بازارهای سهامی چه گذشت؟

    نگاهی به معاملات بازارهای فرابورس نشان می‌دهد طی این مدت در میان 6 بازار سهامی فعال در فرابورس ایران، بیشترین ارزش معاملات در بازار اول با معاملاتی به ارزش 3 هزار و 400 میلیارد تومان ثبت شد. ارزش معاملات این بازار رشدی 89 درصدی داشت.

    همچنین بازار دوم با ارزش معاملاتی 2 هزار و 500 میلیارد تومانی همراه شد که نسبت به هفته پایانی فروردین‌ماه، افزایشی 107 درصدی را ثبت کرد.

    هفته گذشته در بازار پایه نیز معاملاتی به ارزش یک هزار و 700 میلیارد تومان انجام شد.

    معاملات بازار نوآفرین نیز طی هفته گذشته بیش از 54 میلیارد تومان بود و در بازار ابزارهای مشتقه نیز نزدیک به 46 میلیارد تومان دادوستد ثبت شد که رشدی 93 درصدی داشت.

    طی این مدت در بازار توافقی نیز معاملاتی 15 میلیارد تومانی انجام شد که افزایشی 32 درصدی را تجربه کرد.

    تسهیلات مسکن؛ صدرنشین بازار ابزارهای نوین مالی

    این گزارش حاکی است بازار ابزارهای نوین مالی طی هفته گذشته معاملاتی 422 هزار میلیارد تومانی داشت که یک درصد افت را ثبت کرد.

    در این بازار اوراق مالی اسلامی ارزش معاملاتی 400 هزار میلیارد تومانی داشت که افت 2 درصدی را به خود دید.

    در مقابل ارزش معاملاتی اورق گواهی تسهیلات مسکن با افزایشی 102 درصدی همراه شد. طی هفته گذشته بیش از 160 میلیارد تومان ارزش معاملات این اوراق بود.

    همچنین ارزش معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله هم طی این مدت 33 درصد رشد کرد. هفته گذشته بیش از 21 هزار میلیارد تومان واحد صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله مورد خریدوفروش قرار گرفت.

    رشد 79 درصدی ارزش معاملات خرد

    ارزش معاملات خرد بازار سهام و اختیار سهام در اولین هفته اردیبهشت‌ماه، بیش از 7 هزار میلیارد تومان بود که رشدی 79 درصدی را تجربه کرد.

    گفتنی است 45 درصد این معاملات متعلق به 5 گروه فعال در بازارهای فرابورس بود. به‌این‌ترتیب طی مدت مورد بررسی گروه‌های استخراج کانه‌های فلزی، انبوه‌سازی، املاک و مستغلات، فلزات اساسی، سرمایه‌گذاری‌ها و رایانه و فعالیت‌های وابسته آن بیش از 45 درصد ارزش معاملات خرد را به خود اختصاص دادند.

    برچسب ها