عصر خودرو

وصول ۵.۵ میلیارد دلار از مطالبات صندوق توسعه ملی

عصر بازار- مدیر نظارت و وصول مطالبات صندوق توسعه ملی از وصول بیش از ۵.۵ میلیارد دلار مطالبات این صندوق از بخش خصوصی خبر داد و اعلام کرد: بیش از ۸۰ درصد مطالبات این صندوق در بخش نفت و گاز و نیروگاه است.

وصول ۵.۵ میلیارد دلار از مطالبات صندوق توسعه ملی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از صندوق توسعه ملی، علیرضا بنی‌هاشمی اظهار داشت: در بخش ریالی تمامی مطالبات از بانک‌های عامل و در بخش ارزی نیز بیش از 5/5 میلیارد دلار از مطالبات صندوق وصول شده است؛ ضمن آنکه در اسفندماه 1402 نیز موفق به وصول بیش 200 میلیون دلار از مطالبات ارزی صندوق شده‌ایم.

    وی با بیان اینکه بیش از 80 درصد مطالبات این صندوق در بخش نفت و گاز و نیروگاه است، گفت: عمده مسائل صندوق تأمین مالی طرح‌های ارزی حوزه انرژی به ویژه دربخش نفت و گاز و نیروگاه می‌باشد که با وجود اخذ تضامین لازم از دولت، وزارت نیرو و شرکت ملی نفت ایران تا کنون منجر به وصول مطالبات در این حوزه‌ها نشده‌ایم.

    مدیر نظارت و وصول مطالبات صندوق توسعه ملی، در خصوص مشکل وصول مطالبات صندوق از نیروگاه‌ها نیز ادامه داد: مشکل اصلی نیروگاه‌ها در بازپرداخت اقساط، قیمت خرید تکلیفی برق و عدم ارائه مجوز به نیروگاه‌ها به منظور فروش برق به صنایع و متعاقباً" بازپرداخت اقساط است.

    بنی‌هاشمی در مورد مطالبات از طرح‌های با تضمین شرکت ملی نفت ایران نیز اظهار داشت: صندوق از طریق راهکارهای قانونی پیگیر وصول مطالبات خود می‌باشد و با اختیاراتی که هیأت امنای صندوق توسعه ملی به صندوق اعطاء نموده است، مسیر وصول مطالبات برای ما هموارتر شده است.

    وی تاکید کرد: این موضوع باید فرهنگ سازی شود که صندوق توسعه ملی که تنها صندوق ارزی کشور است برای 85 میلیون جمعیت فعلی و نسل آینده‌ی کشور است و باید بتواند بودجه‌ی لازم را برای روزهای بدون نفت تامین کند و منابع صندوق نباید در تعداد محدودی طرح رسوب کند بلکه باید با سرعت وصول و در سایر طرح‌ها مجدداً سرمایه‌گذاری شده تا موجب توسعه کشور شود.

    برچسب ها