عصر خودرو

بررسی ایجاد مناطق آزاد تولید و تجارت انرژی در نقاط مرزی

عصر بازار- معاون وزیر نیروی ایران گفت: کارشناسان ایرانی در حال مطالعه و بررسی ایجاد مناطق آزاد تولید و تجارت انرژی در مناطق مرزی هستند.

بررسی ایجاد مناطق آزاد تولید و تجارت انرژی در نقاط مرزی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از فارس ،«هوشنگ فلاحتیان» معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی که در رأس هیأت سیاسی کارشناسی در همایش بین‌المللی منشور انرژی در «عشق‌آباد» حضور داشت، گفت: «تهران» قطب انرژی منطقه است.

    وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران در سال‌های اخیر برنامه‌‌های مختلفی را برای نیل به توسعه پایدار اجرا نموده است و در جدیدترین برنامه توسعه این کشور که به «برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی» موسوم است سیاست‌های کلی و برنامه­‌های کلان در حوزه‌های مختلف توسعه اقتصادی و اجتماعی با رویکرد توسعه پایدار تبیین شده و دنبال می‌گردد.

    وی افزود: همچنین لازم است اشاره شود که جمهوری اسلامی ایران حامی تلاش‌های بین‌المللی برای توسعه پایدار و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای بوده و با پیوستن به توافق نامه پاریس، اقداماتی را جهت کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای تدوین و در سال گذشته به تصویب هیات وزیران رساند و بر این اساس جمهوری اسلامی ایران کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای به میزان 4% تا سال 2030 نسبت به سناریو پایه را اعلام نموده‌ است.

    فلاحتیان گفت: علاوه بر این، در صورت رفع تحریم‌های ناعادلانه، حمایت مالی، انتقال فناوری و بهره‌گیری از حمایت‌های دو یا چندجانبه، ایران پتانسیل کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای به میزان 8 درصد اضافه را دارد.

    معاون وزیر نیرو ایران تصریح کرد: بخش برق یکی از  اساسی‌ترین و مهم‌ترین ارکان دستیابی به توسعه پایدار به شمار می‌رود و تولید برق مطمئن، با کیفیت و پاک سیاست اصلی صنعت برق ایران بوده و پس از تدوین سیاست‌ها و برنامه‌های مورد نیاز، اقدامات متعددی در این زمینه در تمامی بخش‌های تولید، انتقال و توزیع برق توسط بخش دولتی و خصوصی به انجام رسیده‌ است.

    وی گفت: وجود حدود 34 میلیون مشترک برق و 77000 مگاوات ظرفیت نیروگاهی و برنامه‌ریزی برای احداث 25000 مگاوات نیروگاه جدید ظرف 5 سال آینده‌، دستیابی به فن‌آوری‌های مورد نیاز و خودکفایی در ساخت انواع نیروگاه‌های گازی، سیکل ترکیبی، بخار، بادی و تجهیزات انتقال و توزیع برق، احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر در 5 سال آینده توسط سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی، برنامه‌ریزی برای افزایش متوسط راندمان نیروگاه‌های حرارتی به میزان سالانه 1% در 5 سال آینده‌، کاهش تلفات شبکه‌های توزیع برق به میزان 4 درصد در 4 سال گذشته، توسعه واحدهای تولید پراکنده با راندمان بالا، تبدیل نیروگاه‌های گازی به سیکل ترکیبی، احداث نیروگاه‌های سیکل ترکیبی کلاس F و H با راندمان 58 درصد به بالا و اجرای طرح‌های بهینه‌سازی و بهبود بازده نیروگاه‌های حرارتی موجود برخی از این اقدامات هستند.

    همکاری­‌های منطقه‌ای در حوزه انرژی

    فلاحتیان در بخش دیگر سخنرانی خود گفت: در حال حاضر جمهوری اسلامی ایران به کشورهای ترکیه، ارمنستان، آذربایجان، ترکمنستان، پاکستان، افغانستان و عراق و همچنین جمهوری «نخجوان» برق صادر یا تبادل می‌نماید.

    وی افزود: در این ارتباط برنامه ریزی لازم جهت ایجاد ارتباط سنکرون با 10 کشور مجاور و افزایش صادرات برق و گاز با توسعه زیرساخت‌های موجود صورت گرفته‌‌ است.

    معاون وزیر نیرو ایران افزود: وزارت نیرو و شرکت توانیر در طول سال‌های متمادی تلاش و کوشش موفقی برای اتصال سیستم‌های برق کشورهای عضو اکو به یکدیگر داشتند.

    فلاحتیان ادامه داد: همچنین در اجلاس سوم وزرای نفت و انرژی اکو مصوب گردید که برق حاصله از تبدیل گاز طبیعی به کشورهای هدف صادر شود و در این راستا و با همکاری مشترک دبیرخانه اکو و دبیرخانه منشور انرژی و بانک جهانی کارگاه کاربردی در 12 اکتبر سال 2016 در «استانبول» برگزار شد.

    وی افزود: ایران کریدور انرژی شمال به جنوب را با بخشی از همسایگان اکو تعریف نموده و تجربه خوبی در معاوضه انرژی نظیر معاوضه گاز با گاز و گاز با برق در منطقه کسب کرده‌ است.

    معاون وزیر نیرو ایران تصریح کرد: کارشناسان ایرانی در حال مطالعه و بررسی ایجاد مناطق آزاد تولید و تجارت انرژی در مناطق مرزی هستند و در این مناطق دارندگان گاز طبیعی و صاحبان تکنولوژی و سرمایه گذاران با مشارکت یکدیگر به تولید برق و صادرات آن به 2 طرف مرز و فراتر مبادرت خواهند نمود.

    وی گفت: امروزه انرژی به عنوان عامل کلیدی در بهبود وضعیت اجتماعی و افزایش سطح استاندارد زندگی محسوب می­‌شود، با این وجود توسعه اقتصادی و اجتماعی متضمن تأمین مطمئن و پایدار انرژی است و به همین جهت، دسترسی به منابع انرژی پایدار از موضوعات بسیار مهم برای همه کشورها است.

    معاون وزیر نیرو ایران افزود: قطعاً تأمین مطمئن و پایدار انرژی مورد نیاز مصرف کنندگان با قیمت­‌های مناسب و تضمین یک بازار مطمئن برای عرضه کنندگان، تنها با تعامل سازنده و همکاری متقابل بین بازیگران اصلی موجود در زنجیره انرژی یعنی تولید کنندگان، ترانزیت کنندگان و مصرف کنندگان انرژی فراهم خواهد گردید.

    فلاحتیان ادامه داد: امروزه مصرف کنندگان تلاش می­‌کنند که به اشکال مختلف، زمینه را برای برداشت غیرصیانتی از منابع اولیه انرژی فراهم آورند و قیمت‌­ها را تا سطح غیرقابل تحملی برای عرضه کنندگان پائین آورند.

    وی تصریح کرد: ترانزیت کنندگان نیز در برخی موارد، تعهدات درازمدت خود را در راستای انتقال مطمئن و پایدار انرژی بین عرضه کنندگان و مصرف کنندگان به بهانه­‌های مختلف نادیده می­‌گیرند و عرضه کنندگان نیز به مسابقه­‌ای بی‌حاصل در برداشت بی­‌رویه از منابع اولیه انرژی می­‌پردازند.

    فلاحتیان گفت: حاصل این قبیل ناهماهنگی­‌ها، بی‌ثباتی بازار جهانی و منطقه­‌ای انرژی بوده و شرایط نامطلوبی را در بازار انرژی بوجود آورده که برخی از موارد عمده آن عدم اطمینان بسیاری از کشورهای مصرف کننده از تأمین مطمئن و با ثبات انرژی مورد نیاز خود، عدم دسترسی بخش وسیعی از جامعه بشری به حداقل انرژی مورد نیاز برای زندگی، عدم بهره­‌برداری از منابع نفت خام و گازطبیعی به صورت صیانتی می‌باشد.

    وی تأکید کرد: مسلماً کمبود سرمایه برای توسعه صنایع مرتبط با انرژی در کشورهای عرضه کننده در درازمدت باعث کاهش توان تولیدی و صادراتی این کشورها خواهد شد و امنیت انرژی جهانی را به خطر خواهد انداخت.

    نماینده ایران گفت: سیاست­‌های تبعیض آمیز نظیر، تحریم و ایجاد تنش­‌های سیاسی و امنیتی در مناطق دارای ذخایر انرژی، با امنیت بلندمدت انرژی در تضاد می‌باشد.

    وی افزود: به نظر می­رسد اقدامات و فعالیت‌های دبیرخانه منشور انرژی در راستای تأمین انتظارات متقابل عرضه کنندگان، مصرف کنندگان و ترانزیت کنندگان انرژی، باعث می‌‌شود که همکاری لازم بین تمامی کشورها در بخش انرژی گسترش یافته و دغدغه‌­های ذکر شده کاهش یابد.

    وزیر نیرو گفت: جمهوری اسلامی ایران انتظار دارد در سایه همکاری‌های مشترک با استفاده از ظرفیت منشور انرژی، دستاوردهای زیر برای تمامی اعضاء حاصل گردد.

    فلاحتیان تصریح کرد: افزایش امنیت در بازارهای انرژی برای تمامی کشورهای تولید کننده، ترانزیت کننده و مصرف کننده انرژی، ایجاد شرایط مطلوب بر مبنای اعتماد و اطمینان متقابل در حوزه انرژی، توسعه بازارها در بخش‌های مختلف انرژی، توسعه قوانین و مقررات شفاف در زمینه تجارت انرژی، افزایش سرمایه گذاری در بخش انرژی و انتقال کارآمد فناوری‌های پیشرفته مرتبط با بخش انرژی از دیگر اهداف ایران می‌باشد.

    همایش بین‌المللی منشور انرژی امروز در عشق آباد در حاشیه ریاست دوره‌ای ترکمنستان در سازمان پیمان منشور انرژی در سطح وزرا و کارشناسان ارشد کشورهای عضو منشور انرژی و نیز سازمان‌های بین‌المللی و اصحاب رسانه‌های خارجی و محلی در سالن کنفرانس ساختمان سازمان اطاق صنایع و بازرگانی ترکمنستان آغاز به کار کرد.

    ترکمنستان در بیست و هفتمین اجلاس پیمان بین‌المللی منشور انرژی که در اواخر سال گذشته میلادی در شهر «توکیو» پایتخت کشور ژاپن برگزار شد، به عنوان رئیس دوره‌ای این نهاد برای سال جاری میلادی انتخاب شد.

    پیمان منشور انرژی یک موافقتنامه بین‌المللی است که در دسامبر سال 1994 امضا شد و در آوریل سال 1998 میلادی قدرت اجرایی یافت.

    تاکنون 52 کشور به این پیمان ملحق شدند و با توجه به عضویت 2 نهاد اتحادیه اروپا و جامعه انرژی اتمی اروپا در این پیمان، تعداد اعضای آن در حال حاضر 54 عضو است.

    برچسب ها