عصر خودرو

تحلیلگر بازارهای مالی اعلام کرد:

نقش کلیدی بازار سرمایه در رونق و توسعه تولید

عصر بازار- یک تحلیلگر بازارهای مالی با اشاره به نقش بازار سرمایه بر تحقق شعارهایی چون جهش تولید و مهار تورم بیان کرد: این بازار، نقش بسزایی در رونق تولید کشور دارد.

نقش کلیدی بازار سرمایه در رونق و توسعه تولید
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا، علیرضا تاج‌بر، در رابطه با تاثیرگذاری بازار سرمایه بر تحقق شعارهایی چون اشتغالزایی، تولید، مهار تورم و شکوفایی صنعت، گفت: بازار سرمایه شاخص مهم و اصلی اقتصاد کشور است. بنابراین مهمترین وظیفه بازار سرمایه، بسترسازی برای انتقال نقدینگی‌های سرگردان جامعه به سمت بخش‌هایی است که نیاز به تامین مالی دارند.

    اتصال وام دهندگان به وام گیرندگان

    وی افزود: زمانی که نقدینگی‌ به سوی واحدهای تولیدی تزریق می‌شود، این وجوه مازاد به سرمایه در گردش تبدیل شده و ارزش افزوده ایجاد می‌کند. بنابراین، مهمترین نقش بازار سرمایه اتصال وام دهندگان به وام گیرندگان و تامین مالی مورد نیاز واحدهای تولیدی و صنعتی در کشور است.

    تاج‌بر عنوان کرد: به نظر می‌رسد، بازار سرمایه مهمترین نقش را در رونق تولید کشور بر عهده داشته باشد. البته بازار پول نیز تا حدودی در این مسیر تاثیرگذار است.

    تامین مالی گران برای واحدهای تولیدی

    تاج‌بر، در ادامه با اشاره به این که تامین مالی از طریق بازار پول برای واحدهای تولیدی گران تمام می‌شود، گفت: با توجه به این که تمدید تامین مالی‌های گذشته در بازار پول انجام می‌شود، همیشه شاهد وجود خلاءهایی در این زمینه هستیم که به طور قطع، بازار سرمایه با کمک ابزارهای مالی متنوعی از نظر قانونی و عملیاتی که برای آن تعریف شده می‌تواند این خلاءها در بحث تامین مالی واحدهای تولیدی را پُر کند.

    معرفی اوراق صکوک

    وی تصریح کرد: در سال‌های گذشته، افزایش سرمایه، تنها ابزار تامین مالی بود اما در حال حاضر با معرفی اوراق صکوک، رشد تامین مالی در بازار سرمایه نسبت به بازار پول افزایش یافته است. اما وقتی در سایر بخش‌های اقتصادی به نقش بازار سرمایه آنطور که باید توجه نمی‌شود شاهد رونق نیافتن اوراق صکوک و موارد مشابه خواهیم بود.

    تاج‌بر با بیان این که در 10 سال اخیر، انواع ابزارهای مالی به بازار سرمایه معرفی شده و به دلیل تنوع ابزارهای سرمایه‌گذاری در این باره هیچگونه مشکلی وجود ندارد، گفت: ابزارهای مالی نقش بسزایی در گسترش بازار سرمایه ایفا می‌کنند و بازار سرمایه ایران با وجود این ابزارهای جدید می‌تواند وظیفه اصلی خود برای جذب سرمایه‌گذاران بالفعل و بالقوه را ایفا کند تا از کارآمدی لازم در این زمینه برخوردار باشد.

    بازگشت اعتماد سرمایه‌گذاران به بازار سرمایه

    این کارشناس بازار سرمایه گفت: فرهنگ سرمایه‌گذاری نیازمند یک بینش سیستماتیک به بازار سرمایه است و نمی‌توان در بخش‌های مختلف صنعتی، اقتصادی و سیاسی تصمیماتی اشتباه بر علیه بازار سرمایه گرفت.

    مدیر عامل سرمایه‌گذاری ره‌پویان سرمایه ایرانیان خاطرنشان کرد: بازار سرمایه برای جذب دوباره سرمایه‌گذاران نیاز به اعتمادسازی دارد. بنابراین، راهکار مناسب این است که تمامی ارکان اقتصادی کشور تصمیمی جدی برای رونق بازار و بازگشت اعتماد سرمایه‌گذاران بگیرند.

    برچسب ها