عصر خودرو

افزایش ۳.۵ درصدی شاغلان بخش تعاون

عصر بازار- وزیرکار در بیان اقدامات بخش تعاون برای رشد این بخش گفت:افزایش ۳.۵ درصدی شاغلان بخش تعاون، رشد ۱۰درصدی تعاونی‌ها، توسعه تعاونی‌های دانش‌بنیان بخشی از اقدامات برای توسعه تعاون است.

افزایش ۳.۵ درصدی شاغلان بخش تعاون
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم، مطابق ماده 43و 44قانون اساسی, یکی از بخش‌های مهم اقتصادی، بخش تعاونی است که با پویایی آن بخش بزرگی از مشکلات اقتصادی از نظام توزیع تا بیکاری برطرف و گام موثری در جهت ایجاد اشتغال پایدار و حذف دلالی و واسطه‌گری برداشته می‌شود.

    مطابق آمارهای موجود9 درصد کل اشتغال کشور در اختیار بخش تعاون است در حالی که ظرفیت ایجاد اشتغال بخش تعاون در کشور کمتر از 15درصد نیست.به گفته فعالان و کارشناسان بخش تعاون، هزینه ایجاد شغل در بخش تعاون ارزان‌تر از سایر بخش‌هاست و با سرمایه اندک می توان در حوزه تعاون اشتغالزایی کرد.بخش تعاون از ظرفیت‌های اقتصادی و اجتماعی بالایی برخوردار است و سهم بسزایی در رشد و توسعه اقتصادی، تولید ناخالص داخلی و ایجاد اشتغال مولد و پایدار دارد. به اعتقاد کارشناسان چنانچه رشد و توسعه تعاونی‌ها به‌اندازه‌ای باشد که اکثریت مردم را در برگیرد، ضمن خلق فرصت‌های شغلی به کاهش نرخ بیکاری و توزیع عادلانه درآمد در جامعه منجر خواهد شد.

    *اشتغالزایی 103هزار نفری بخش تعاون در دولت سیزدهم

    چندی پیش بود که مهدی مسکنی, معاون امور تعاون وزارت کار از اشتغالزایی103 هزار نفری در بخش تعاون از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون خبر داد.

    وی گفت: در این دولت، ثبت تعاونی‌ها 2.5 درصد و تعداد شاغلان 3.5 درصد افزایش یافته است. در دولت سیزدهم 4هزار و 293 تعاونی جدید با عضویت 152هزار و 417 نفر ایجاد و منجر به اشتغال 103هزار و 532نفر شد.

    وی با اشاره به نقش زنان در ایجاد تعاونی‌ها گفت: در این دولت 752تعاونی زنان با 7هزار و 413عضو و ایجاد فرصت شغلی برای 10 هزار و 848نفر تشکیل شد که حدود 10درصد از تعاونی‌ها را زنان ایجاد کرده‌اند.

    مسکنی از فعالیت حدود 243هزار تعاونی در کشور خبر داد و گفت: رویکرد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دولت سیزدهم احیا و تقویت تعاونی‌هاست تا سهم تعاون را در اقتصاد کشور به 25درصد برساند.

    *رشد تعداد شاغلان بخش تعاون

    سید صولت مرتضوی, وزیرکار نیز اخیراً با اشاره رشد اشتغال در کشور گفت:اکنون فرآیند اشتغال خرد و خانگی افزایش پیدا کرده و معدل این است که بیش از 2و نیم میلیون فرصت شغلی در این کشور ایجاد شده است. آموزش‌های مهارتی در حوزه وزارت کار و رفاه اجتماعی 24درصد رشد داشته است.

    مرتضوی گفت: افزایش 10درصدی اشتغال فارغ التحصیلان، استقرار نظام جامع اطلاعات بازار کار با راه‌اندازی سامانه جستجوی شغل و رصد اشتغال کشور، حفظ و صیانت از نیروی کار، افزایش بهداشت کار، ایجاد 842خانه بهداشت کارگری، افزایش 3.5 درصد شاغلان بخش تعاون، رشد 10درصدی تعاونی‌ها، توسعه تعاونی‌های دانش‌بنیان، کاهش مدت زمان ثبت و تشکیل تعاونی‌ها، رشد 94درصدی اعطای تسهیلات به فعالان بخش تعاون از مهمترین اقدامات بخش تعاون است.

    برچسب ها