عصر خودرو

اشتغال در کدام استان‌ها افزایش یافت؟

عصر بازار- گزارش نتایج طرح آمارگیری نیروی‌کار بهار ١٤۰٢، نشان داد که نرخ اشتغال در ۲۱ استان افزایشی و در یک استان ثابت ماند.

اشتغال در کدام استان‌ها افزایش یافت؟
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۰ تير ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از  ایرنا، طبق گزارش منتشر شده از سوی مرکز آمار مبنی بر وضعیت شاغلان و بیکاران در فصل بهار حاکی از این است که جمعیت ١٥ ساله و بیش‌تر در بهار امسال به میزان ٤١,٢ درصد از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند؛ یعنی در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته‌اند.جمعیت شاغلین ١٥ ساله و بیشتر در این فصل ٢٤ میلیون و ٣۰٦ هزار نفر بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل ٧٢٨ هزار نفر افزایش داشته است.

    بررسی نسبت اشتغال جمعیت 15 ساله و بیشتر نشان می دهد که 37.8 درصد از جمعیت در سن کار شاغل بوده اند و این شاخص در بین مردان بیشتر از زنان و در نقاط روستایی بیشتر از نقاط شهری بوده است.

    استان های آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل، اصفهان، البرز، بوشهر، خراسان جنوبی، رضوی و شمالی، خوزستان، فارس، قم، کردستان، کرمانشاه، گلستان، گیلان مازندران، هرمزگان، همدان و یزد جزو 20 استان با روند افزایشی اشتغال هستند.

    بیشترین افزایش نرخ اشتغال در استان های اردبیل با 4.3 درصد و استان آذربایجان غربی با 3.3 درصد رقم خورده است.

    اشتغال در استان ایلام نیز با 30.6 درصد بدون تغییر، ثابت مانده است.

    استان زنجان با 48.4 درصد، اردبیل و گیلان به ترتیب با 44.7 و 44.4 درصد بیشترین سهم از اشتغال کشور را به خود اختصاص داده اند.

    بر اساس گزارش مرکز آمار همزمان با افزایش نرخ اشتغال در 21استان، نرخ بیکاری در 25 استان روند کاهشی داشته و بیکاری در 2 استان اصفهان و یزد تک رقمی شده است.

    طبق گزارش مرکز آمار ایران، ٥١,٣ درصد از سهم اشتغال در بخش خدمات، 33.1 درصد در بخش‌ صنعت و15.5 درصد در بخش کشاورزی ثبت شده است.

    برچسب ها