عصر خودرو

رفع ممنوعیت اشتغال دانش آموختگان بین المللی نخبه در ایران

عصر بازار- با مصوبه روز گذشته مجلس ممنوعیت اشتغال دانش آموختگان بین المللی رفع می شود. معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور مکلف شد تا امکان اشتغال، اقامت و تسهیلات کنسولی را برای دانش‌آموختگان بین‌المللی نخبه در کشور فراهم کند.

رفع ممنوعیت اشتغال دانش آموختگان بین المللی نخبه در ایران
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، بر اساس مصوبه روز گذشته مجلس معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مکلف است ظرف مدت یکسال پس از ابلاغ این قانون، امکان اشتغال، اقامت و تسهیلات کنسولی دانش آموختگان بین المللی نخبه‌ای که تقاضای لازم برای کار آنها در کشور وجود دارد، را فراهم نماید. آیین نامه اجرائی این بند توسط معاونت مذکور با همکاری وزارتخانه های امور خارجه، کشور، اطلاعات، علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تهیه و به تصویب هیئت وزیران می‌رسد.

    به گزارش تسنیم، عوامل اقتصادی (عدم امکان تبادل ارزی، هزینه های اسکان و شهریه های غیررقابتی و ممنوعیت اشتغال), عوامل فرهنگی و اجتماعی (عدم آشنایی دانشجویان با شرایط اجتماعی- فرهنگی ایران، تعامل نامناسب ایرانیان با دانشجویان خارجی), ضعف زیرساختی و فناوری (کمبود تسهیلات رفاهی، کمبود تجهیزات آزمایشگاهی), ضعف نظام اداری، قانونی و ساختاری (مسائل صدور روادید و اقامت، پیچیدگی های اداری، عدم آموزش کارمندان، ضعف در تعامل با دانشگاه های دنیا، اختیارات محدود استادان در جذب دانشجو), عوامل امنیتی و سیاسی (ایران هراسی، تحریم های سیاسی و علمی), ضعف های آموزشی (عدم ارائه رشته تحصیلی به زبان های دیگر، تفاوت در نظام های آموزشی، جدید نبودن برنامه های درسی و شیوه های آموزشی و کیفیت علمی پایین برخی از متقاضیان) چالش هایی در جذب دانشجویان بین المللی است که چندی پیش مرکز پژوهش های مجلس به آن پرداخت.

    در 20 سال اخیر جذب دانشجویان بین المللی به رقابتی پررونق بین کشورها تبدیل شده است. تعداد دانشجویان بین المللی در دانشگاه های جهان از 1.6 میلیون نفر در سال 2000به بیش از 5.6 میلیون نفر در سال2020افزایش یافته است و پیش بینی می شود در سال 2025 به بیش از 7میلیون نفر برسد. این افزایش به نحوی است که جذب دانشجو در جهان به یک صنعت با گردش مالی بیش از 300میلیارد دلار تبدیل شده است.

    پذیرش دانشجویان بین المللی منافع بسیاری را به همراه دارد. ازجمله، بهبود کیفیت علمی و ایجاد مرکزیت علمی برای دانشگاه، افزایش تعامل فرهنگی - اجتماعی، جذب نخبگان علمی، افزایش سرمایه های اجتماعی، توسعه مهارت های ارتباطی و فرهنگی دانشجویان، اشتغال آفرینی و درآمدزایی ارزی، توسعه دامنه نفوذ فرهنگی و ایجاد امنیت پایدار در منطقه را می توان نام برد.

    به گزارش تسنیم، ممنوعیت اشتغال دانش آموختگان یکی از چالش ها و موانع جذب دانشجویان بین المللی بود که با این مصوبه روز گذشته مجلس در راستای برنامه هفتم توسعه,معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور مکلف شد تا امکان اشتغال، اقامت و تسهیلات کنسولی را برای دانش‌آموختگان بین‌المللی نخبه در کشور فراهم کند.

    برچسب ها