عصر خودرو

پایداری اشتغال با اجرای طرح کهکشان تعاون

عصر بازار- با اجرای طرح "کهکشان تعاون" زمینه استفاده از ظرفیت‌ها و مزیت‌های نسبی در هر استان به منظور استمرار اشتغال با مدل تعاونی و توسعه و پایداری کسب و کارها فراهم می‌شود.

پایداری اشتغال با اجرای طرح کهکشان تعاون
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، یکی از موضوعاتی که طی سال‌های اخیر مورد توجه قرار گرفته بحث کسب و کارهای خوشه محور و گرایش به خوشه سازی در حوزه تعاون است. در حال حاضر بسیاری از کشورها بحث حمایت از توسعه خوشه‌های کسب و کار را در دستور کار قرار داده‌اند.

    رشد و توسعه فرصت‌های شغلی از طریق گسترش خوشه‌های کسب وکار، نقش مهمی در سیاست‌های اقتصادی برای کاهش نرخ بیکاری در مناطق شهری و روستایی ایفا می‌کند.

    منظور از خوشه‌های کسب و کار واحدهای کسب و کاری است که در یک منطقه جغرافیایی متمرکز است و با همکاری و تکمیل فعالیت‌های یکدیگر، محصولات و یا خدمات مشابه و مشترکی را تولید و ارائه می‌کنند. این خوشه‌ها می‌توانند در بخش‌های مختلف تولیدی از جمله صنعتی، خدماتی، کشاورزی، هنری و صنایع دستی فعال باشند. به اذعان کارشناسان بخش تعاون از ظرفیت‌های اقتصادی و اجتماعی بسیاری در زمینه کسب و کارهای خوشه محور برخوردار است.

    مهدی مسکنی - معاون وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی - به تازگی از آغاز اجرای طرح "کهکشان تعاون" خبر داده و گفته است: در طرح کهکشان تعاون در راستای ایجاد زنجیره ارزش در ظرفیت تولیدی تعاونی‌ها اقداماتی آغاز شده و مدنظر است که چرخه تأمین و نیاز لجستیکی تعاونی‌ها، منابع و خدمات مورد نیاز، سرمایه‌گذاری و بازار فروش دنبال شود.

    به گفته وی هم اکنون 25 زنجیره در کهکشان تعاون هدف‌گذاری شده و شش استان به صورت آزمایشی انتخاب شده که کرمان و سیستان و بلوچستان از جمله آنهاست.

    مسکنی با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری بر مشارکت مردم در اقتصاد افزود: این امر مسئولیت ما را سنگین‌تر کرده و دنبال ارتقای سهم تعاون هستیم.

    پیشتر و در دی ماه سال گذشته معاونت تعاون وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی از تصویب طرح کهکشان تعاون در سازمان برنامه و بودجه و اختصاص 1100 میلیارد تومان اعتبار به این طرح خبر داده بود.

    طرح الگوی شبکه سازی کسب و کارها در تعاونی‌ها و اتحادیه‌ها که به اختصار «کهکشان تعاون» نامیده می شود، یکی از مدل‌های جدیدی است که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با هدف استمرار اشتغال و ایجاد اشتغال تعاونی و توسعه کسب و کارها در بخش تعاون دنبال می کند.

    برچسب ها