عصر خودرو

فروش نفت روسیه به هند ۳۰ درصد بالاتر از سقف قیمتی غرب

عصر بازار- نفت اورال روسیه که اصلی‌ترین درجه نفت صادراتی این کشور است، حدود ۸۰ دلار در هر بشکه به هند فروخته می‌شود، یعنی ۲۰ دلار بالاتر از سقف قیمتی که غرب برای آن تعیین کرده است.

فروش نفت روسیه به هند ۳۰ درصد بالاتر از سقف قیمتی غرب
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۷ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم، روسیه نفت خام خود را حدود 80 دلار در هر بشکه به هند می‌فروشد، یعنی 20 دلار بالاتر از سقف قیمتی که غرب برای آن تعیین کرده است. به نظر می‌رسد کمبود عرضه در بازارهای جهانی تقاضا برای نفت روسیه را بالا برده است.
    نفت اورال روسیه که اصلی‌ترین درجه نفت صادراتی این کشور است، از اواسط ژوئیه بالاتر از سقف قیمت 60 دلار در هر بشکه‌ای که غرب برای آن تعیین کرده بود فروخته می‌شود.
    هند به عنوان سومین وارد کننده بزرگ نفت دنیا، از 2022 و بعد از آغاز تحریم‌های غرب علیه مسکو تبدیل به بزرگترین خریدار نفت دریایی این کشور مخصوصاً نفت اورال شده است.
    محموله‌های نفت اورال روسیه که از بنادر دریای بالتیک در ماه اکتبر بارگیری می‌شوند حدود 80 دلار در هر بشکه در روز پنجشنبه برای مشتریان هندی قیمت گذاری شدند.

    طبق گفته یکی از مقامات پالایشگاهی در هند، کاهش ذخایر نفت روسیه و پایین آمدن تولید این کشور قیمت نفت خام آن را افزایش داده است.

    طبق برخی منابع تجاری، اختلاف قیمت نفت روسیه با نفت برنت در بنادر هند در دو هفته گذشته 6 تا 7 دلار بود، اما حالا به 4 تا 5 دلار رسیده است.
    تاجران هندی عقیده دارند قیمت نفت روسیه باز هم افزایش خواهد یافت. اما جایگزین‌های آن بسیار گران‌تر هستند و دسترسی به آنها هم سخت‌تر است.
    نفت اورال روسیه معمولاً سود بیشتری برای تولید گازوئیل در هند دارد که حدود دو پنجم مصرف سوخت این کشور را تشکیل می‌دهد.

    در این بین ممنوعیت صادرات بنزین و دیزل روسیه تمایل برای خرید نفت خام اورال را در بحبوحه کمبود جهانی محصولات نفتی افزایش داده است.
    طبق سقف قیمتی که غربی‌ها برای نفت روسیه تعیین کرده‌اند، خریداران نفت این کشور در صورتی می‌توانند از خدمات غرب مانند کشتیرانی و بیمه استفاده کنند که نفت روسیه را کمتر از 60 دلار در هر بشکه خریداری کنند.
    روسیه تا حد زیادی استفاده از شرکت‌های کشتیرانی و بیمه غربی را از زمان اعمال این سقف قیمت کاهش داده است.
    ترکیه دومین خریدار بزرگ نفت اورال روسیه در ماه سپتامبر بوده و پس از آن چین و بلغارستان قرار دارند. نفت روسیه همچنین در بازارهای جدید مثل برزیل فروخته می‌شود.

    برچسب ها