عصر خودرو

پیش‌بینی تحلیلگران از تولید نفت روسیه در سال ۲۰۲۴

عصر بازار- تحلیلگران پیش‌بینی کردند با توجه به این که مسکو تا حد زیادی بر تحریم‌های غرب غلبه کرده است، تولید این کشور در سال میلادی آینده، ثابت باشد یا حتی افزایش پیدا کند.

پیش‌بینی تحلیلگران از تولید نفت روسیه در سال ۲۰۲۴
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، دولت روسیه اعلام کرده است که تولید نفت و میعانات گازی این کشور از 535 میلیون تن در سال 2022، به 527 میلیون تن (10.54 میلیون بشکه در روز) در سال میلادی جاری کاهش پیدا می‌کند که به دلیل محدودیت عرضه داوطلبانه تحت توافق با گروه اوپک پلاس بوده است.

    بر اساس این نظرسنجی، روسیه ممکن است بین 515 میلیون تن تا  530 یا 538 میلیون تن نفت در سال 2024 تولید کند و همزمان، صادراتش در مجموع، بدون تغییر می ماند و 250 میلیون تن خواهد بود.

    رونالد اسمیت، تحلیلگر شرکت کارگزاری «بی سی ورلد آف اینوستمنت» در مسکو، به رویترز گفت: پیش بینی می‌شود که هیچ تغییر عمده‌ای در تولید روسیه در مقایسه با سطوح فعلی وجود نداشته باشد. افزایش تقاضای جهانی احتمالا با افزایش تولید از سوی آمریکا، ونزوئلا، ایران و کشورهای دیگر جبران خواهد شد و سهمیه اوپک پلاس را تا حد زیادی ثابت نگه می دارد.

    غرب پس از حمله نظامی روسیه به اوکراین در فوریه سال 2022، تحریم‌های گسترده‌ای را علیه مسکو اعمال کرد که شامل ممنوعیت واردات نفت روسیه از طریق دریا و سقف قیمت 60 دلار در هر بشکه برای فروش نفت روسیه به کشورهای ثالث بود.

    در حالی که آژانس بین‌المللی انرژی در مارس سال 2022 اعلام کرده بود این احتمال وجود دارد که سه میلیون بشکه در روز نفت روسیه از بازارها حذف شود، روسیه پیش‌بینی‌های کاهش شدید عرضه نفت این کشور را به چالش کشید و موفق شد تمام صادرات نفت خود را که تحت تاثیر تحریم‌های غرب قرار گرفته است، به کشورهای «دوست» هدایت کند. به گفته الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه، تقریبا تمام صادرات نفت روسیه در سال میلادی جاری، به چین و هند رفته است.

    طبق توافق اوپک پلاس، روسیه تولید نفت خود را تا پایان سال 2024، به میزان 500 هزار بشکه در روز کاهش می‌دهد و به طور جداگانه، همچنین متعهد شده است که صادرات نفت و سوخت را به همان میزان در سه ماهه اول کاهش دهد.

    اوپک در جدیدترین گزارش ماهانه خود ماهانه خود پیش‌بینی کرد که تولید مایعات نفتی روسیه در سال 2024 نسبت به امسال، ثابت مانده و به طور میانگین، ‌10.6 میلیون بشکه در روز خواهد بود.

    بر اساس گزارش رویترز، تحلیلگران به چندین خطر عمده برای تولید نفت روسیه اشاره می‌کنند که شامل کاهش قیمت نفت، تشدید تحریم‌های بین‌المللی و تمدید احتمالی محدودیت‌های عرضه توسط اوپک پلاس است.

    برچسب ها