عصر خودرو

روسیه صادرات نفت را کاهش می‌دهد

عصر بازار- معاون نخست‌وزیر روسیه از کاهش ۵۰ هزار بشکه‌ای یا بیشتر صادرات نفت روسیه در ماه دسامبر خبر داد.

روسیه صادرات نفت را کاهش می‌دهد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از فارس، روسیه اعلام کرد، صادرات نفت خود را در ماه دسامبر احتمالا 50 هزار بشکه در روز، زودتر از زمانی که متعهد شده است، کاهش خواهد داد.

    سه خبرگزاری اصلی روسیه به نقل از الکساندر نواک، معاون نخست‌وزیر روسیه، مرد مذاکرات نفتی پوتین، نوشتند، مسکو میزان تولید و عرضه نفت خود را بیشتر از کاهش 300 هزار بشکه در روزی که برای امسال متعهد شده بود، کم می‌کند.

    عربستان و روسیه، 2 صادرکننده بزرگ نفت جهان در ماه دسامبر از تمام اعضای اوپک پلاس درخواست کردند تا برای صلاح و بهبود اقتصاد جهان به توافق کاهش تولید بپیوندند و آن را اجرا کنند.

    سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام، اوپک و هم‌پیمانانش موسوم به اوپک پلاس در نشست 30 نوامبر توافق کردند، تا به طور داوطلبانه حدود 2.2 میلیون بشکه در روز کاهش تولید را در سه ماه نخست 2024 انجام دهند. این رقم شامل کاهش تولید داوطلبانه 1.3 میلیون بشکه‌ای عربستان و روسیه نیز است.

    نوآک به اینترفاکس گفت، در ماه دسامبر بر رقم کاهش تولید اضافه خواهیم کرد. بر اساس نتایج تولید ماه دسامبر خواهیم دید، این رقم چه میزان خواهد بود، ممکن است 50 هزار  بشکه در روز یا بیشتر باشد.

    روسیه متعهد شده بود تا در بازه ماه‌های می تا ژوئن 300 هراز بشکه در روز از عرضه نفت خود کم کند اما آن را پایان سال تمدید کرد.

    مسکو بعدا قبول کرد، این رقم را تا سه ماهه نخست 2024 به روزانه 500 هزار بشکه در روز افزایش دهد.

    نواک گفت، با توجه به تعهدی که به اوپک پلاس داده شده است، صادرات نفت روسیه در سال 2023 در مجموع کمتر از 247 میلیون تن از پیش‌بینی‌های اصلی اقتصاد کلان این کشور خواهد بود.

    این مقام روس ابراز امیدواری کرد که گازپروم و سی‌ان‌پی‌سی چین به زودی بر سر شرایط قرارداد برای فروش گاز از طریق خط لوله «قدرت سیبری 2» به توافق برسند.

    روسیه چندین سال است که در مورد احداث خط لوله «قدرت سیبری 2» با چین در حال مذاکره است. این خط لوله حدود 50 میلیارد مترمکعب گاز در سال از یامال در شمال روسیه به چین (از طریق مغولستان) ارسال می‌کند.

    نوآک گفت: «ما انتظار داریم که این شرکت‌ها به زودی به توافق برسند.»

    برچسب ها