عصر خودرو

درآمدهای نفت و گاز روسیه یک پنجم کم شد

عصر بازار- درآمدهای نفت و گاز روسیه به دنبال رشد یارانه‌ها برای پالایشگاه‌های نفت و کاهش مالیات مبتنی بر سود، در اوت ۲۱ درصد نسبت به ژوئیه کاهش یافت و به ۶۴۲.۷ میلیارد روبل (۶.۶ میلیارد دلار) رسید.

درآمدهای نفت و گاز روسیه یک پنجم کم شد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۴ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، آمار وزارت دارایی روسیه نشان داد که درآمدهای نفت و گاز روسیه در اوت نسبت به مدت مشابه سال 2022، کاهش 4.3 درصدی داشت. درآمدهای نفت و گاز این کشور در ژوئیه به 811.3 میلیارد روبل رسیده بود.

    این درآمدها در فاصله ژانویه تا اوت نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 38.1 درصد کاهش یافت و به 4.836 تریلیون روبل رسید زیرا درآمدهای مالیاتی به دلیل قیمت‌های پایین‌تر و حجم فروش کمتر، کاهش یافت.

    درآمدهای انرژی روسیه از تحریم‌های غربی شامل مکانیزم سقف قیمت برای فروش نفت روسیه از طریق دریا و تعطیلی خط لوله گازی نورد استریم به اروپا، تحت تاثیر قرار گرفته است. بازرسان هنوز کشف نکرده اند چه کسی مسئول انفجارهایی بود که در سپتامبر سال 2022 در خطوط لوله نورد استریم روی داد.

    کاهش چشمگیر درآمدها در اوت، به دلیل افت شدید مالیات مبتنی بر سود بود که هر سه ماه پرداخت می‌شود. پرداخت یارانه به پالایشگاه‌ها تحت مکانیزم دامپینگ هم در اوت به 185.9 میلیارد روبل در مقایسه با 110.4 میلیارد روبل در ژوئیه، افزایش پیدا کرد. همزمان، درآمدهای حاصل از مالیات بر استخراج مواد معدنی در اوت، به 874.9 میلیارد روبل در مقایسه با 673 میلیارد روبل در ژوئیه، افزایش پیدا کرد.

    وزارت دارایی روسیه، کاهش درآمدهای نفت و گاز به میزان 23 درصد در سال میلادی جاری، به 8.94 تریلیون روبل را پیش بینی کرده است. کسری بودجه حدود سه تریلیون روبل معادل دو درصد تولید ناخالص داخلی پیش بینی شده است.

    کسری بودجه روسیه در هفت ماه نخست سال میلادی جاری به 2.82 تریلیون روبل (29.3 میلیارد دلار) معادل 1.8 درصد تولید ناخالص داخلی رسید.

    بر اساس گزارش رویترز، آنتون سیلوانوف، وزیر دارایی روسیه مکررا اعلام کرده است که روسیه همچنان هدف کسری بودجه معادل دو درصد تولید ناخالص داخلی را حفظ کرده است اما در ژوئیه اذعان کرد که کسری معادل 2.5 درصد تولید ناخالص داخلی، ممکن است.

    برچسب ها