عصر خودرو

واردات نفت هند از روسیه سقوط کرد

عصر بازار- واردات نفت هند از روسیه، به دلیل مشکلات تسویه، در دسامبر، به پایین‌ترین میزان از ژانویه سال ۲۰۲۳ رسید.

واردات نفت هند از روسیه سقوط کرد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۱ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، اطلاعات شرکت تحلیل داده کپلر نشان داد شش نفتکش حامل نفت سوکول روسیه به دلیل تشدید تحریم‌های غربی که موانعی را برای تسویه پول محموله‌ها ایجاد کرده است، نتوانستند محموله خود را تحویل دهند. 

    پس از این که واردات نفت هند از روسیه در ماه مه سال 2023، به رکورد 2.15 میلیون بشکه در روز صعود کرد، وارداتش از این کشور، سیر نزولی داشته و در فاصله نوامبر تا دسامبر، کاهش شدیدی پیدا کرد و ماه میلادی گذشته، به 1.48 میلیون بشکه در روز رسید.

    ویکتور کاتونا، تحلیلگر نفتی ارشد شرکت کپلر گفت: پالایشگاه‌های هندی که به طور میانگین، 140 هزار بشکه در روز نفت سوکول روسیه را در سال 2023 خریداری کردند، ماه گذشته نتوانستند هیچ محموله‌ای دریافت کنند. شرکت ساخالین-1 که نفت را از خاور دور روسیه استخراج می‌کند، نتوانسته است حسابی در امارات عربی متحده افتتاح کند تا خریداران همان طور که توافق شده است، پول را به درهم پرداخت کنند.

    از شش نفتکشی که در سواحل هند معطل مانده‌اند، دو نفتکش اعلام کرده‌اند ممکن است به چین تغییر مسیر دهند. با وجود موانع، تجارت نفت سوکول میان روسیه و هند، احتمالا ادامه پیدا می‌کند. سه عملیات انتقال کشتی به کشتی محموله‌های نفت سوکول و سه کشتی جدید، هند را به عنوان مقصد نهایی نشان می‌دهند.

    بر اساس گزارش بلومبرگ، طبق داده‌های کپلر واردات نفت هند از روسیه در کل سال 2023، بر مبنای سالانه افزایش بیش از دو برابری داشت و به 1.79 میلیون بشکه در روز رسید. در مقابل، واردات از عراق که دومین صادرکننده بزرگ نفت به هند است، 11 درصد کاهش یافت و به 908 هزار بشکه در روز رسید.

    برچسب ها