عصر خودرو

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی:

انقلابی در صنایع تبدیلی کشور در راه است

عصر بازار- رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی گفت: انقلابی در صنایع تبدیل و تکمیلی کشور در راه و سند تحول مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی در حال جمع‌بندی است.

انقلابی در صنایع تبدیلی کشور در راه است
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۹ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، کریم ذوالفقاری روز چهارشنبه 29 شهریور در مراسم آغازین پانزدهمین کنگره ملی و اولین کنگره بین‌المللی مهندسی مکانیک بیوسیستم و مکانیزاسیون کشاورز که در دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران در کرج برگزار شد؛ با اشاره به اهمیت ارتباط مرکز توسعه مکانیزاسیون با مراکز دانشگاهی و علمی کشور، گفت: امروز این موضوع به اولویت اول ما تبدیل شده و هیچ جلسه‌ای در مرکز توسعه مکانیزاسیون بدون حضور محققین و دانشگاهیان برگزار نمی‌شود.

    ذوالفقاری افزود: بر همین اساس درخواست ما از مراکز علمی و دانشگاهی این است که پایان نامه‌های حوزه مکانیزاسیون و صنایع غذایی را برای ما ارسال کنند؛ چون اگر ما از این پایان نامه‌ها بی خبر باشیم این انتقاد که در دانشگاه کاری انجام و در بایگانی می‌ماند و در اجرا کارها به صورت سنتی انجام می‌شود وارد خواهد بود. پس اولین خواهش من این است که ما را از آخرین نتایج علمی در این حوزه آگاه کنید.

    وی در ادامه خاطرنشان کرد: به اعتقاد من کشاورزی نوین یعنی مکانیزاسیون و مکانیزاسیون یعنی ایجاد ارزش افزوده، تولید با هزینه کمتر و وسیله‌ای برای رسیدن از کشاورزی سنتی به صنعتی.

    رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی اعلام کرد: امروز 54 تشکل سازنده‌ ماشین آلات و  بیش از 550 شرکت قدر در حوزه ساخت ماشین آلات کشاورزی  در کشور داریم و بر همین اساس اگر دانشگاه برای ساخت ماشین‌آلات ایده بدهد مشکلی برای ساخت نداریم.

    وی یکی از موانع اصلی مکانیزه کردن کشاورزی را ریز قطعه بودن اراضی کشاورزی عنوان کرد و گفت: خرید ماشین های سنگین و گران برای مزارع کوچک توجیه ندارد.

    ذوالفقاری در ادامه گفت: سالانه در کشور 120 تا 125 میلیون تن محصولات کشاورزی تولید می‌شود که عملاً چیزی در حدود 50 میلیون تن آن در داخل فرآوری می‌‎شود. به همین دلیل طی چند سال اخیر 5400 طرح در حوزه صنایع تبدیلی با 231 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری اجرا شده که این طرح‌ها اکنون بین 20 تا 99 درصد پیشرفت فیزیکی دارد. با توجه به این موضوع انقلابی در صنایع تبدیل و تکمیلی کشور در راه است.

    برچسب ها