عصر خودرو

نحوه استفاده از فرآیند پذیره‌نویسی الکترونیکی حق تقدم برای سهامداران چگونه است؟

عصر بازار- کارشناس بازار سرمایه گفت: کاهش مدت زمان تجمیع اطلاعات سهامداران، تسریع در روند افزایش سرمایه، افزایش امنیت اطلاعات، صرفه‌جویی در زمان و هزینه‌ها از جمله مزیت‌های پذیره‌نویسی الکترونیکی حق تقدم محسوب می شود.

نحوه استفاده از فرآیند پذیره‌نویسی الکترونیکی حق تقدم برای سهامداران چگونه است؟
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان 30 اردیبهشت نخستین پذیره‌نویسی الکترونیکی حق تقدم برای افزایش سرمایه یک شرکت بورسی انجام شد.

    شرکت‌های فعال در بازار سرمایه در بازه‌های زمانی از فعالیت خود، به دلایل مختلفی از جمله تامین منابع مالی، حفظ یا افزایش قدرت رقابت‌پذیری، بهبود ساختار مالی شرکت و دلایلی از این دست اقدام به افزایش سرمایه می‌کنند.

    افزایش سرمایه شرکت‌ها به چند روش صورت می‌گیرد که هر کدام از این روش‌ها ویژگی‌های خاص خود را داشته و در شرایط مختلف از آن‌ها استفاده می‌شود. یکی از روش‌ها، افزایش سرمایه از محل مطالبات و آورده نقدی است. ماده 68 قانون برنامه 5 ساله ششم این اجازه را به سازمان بورس داده بود که دستورالعملی در این زمینه تدوین و فرآیند را به صورت الکترونیکی طراحی کند که در نهایت سال گذشته این دستورالعمل تدوین و در دی به تصویب هیئت مدیره سازمان بورس رسید.

    نحوه مشارکت در افزایش سرمایه برای سهامدارانی که در سامانه سجام ثبت کرده اند به شرح زیر است.

    در گام نخست سهامداران باید به درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه مراجعه کند بعد قسمت ورود به داشبورد و سپس پذیره‌نویسی سهامدار و مشاهده اطلاعات پذیره‌نویسی حق تقدم را انتخاب کند.

    گام بعدی اعلام موافقت یا تبدیل مطالبات به سرمایه و یا واریز مبلغ تعیین شده به حساب معرفی شده توسط شرکت سپرده‌گذاری مرکزی یا ترکیبی از هر دو است.

    فرآیندی که قجری مدیریت سامانه‌های خدمات ارزش افزوده شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه با اشاره به آن به باشگاه خبرنگاران گفت: علیرغم تمام مشکلات در سیستم حق تقدم‌های الکترونیکی وجود داشت پذیره نویسی با تعداد زیاد و موفقی داشتیم و مبالغ مناسبی هم به بازار تزریق شده است البته اطلاعات تکمیلی آن به زودی اطلاع رسانی خواهد شد.

    الکترونیکی شدن فرآیند افزایش سرمایه ای که محمد خبری زاده کارشناس بازار سرمایه پیش از این در خصوص مزیت‌های این اقدام به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: کاهش مدت زمان تجمیع اطلاعات سهامداران، تسریع در روند افزایش سرمایه، افزایش امنیت اطلاعات، صرفه‌جویی در زمان و هزینه‌ها با این اقدام عملیاتی می‌شود. همچنین می‌تواند میزان مشارکت سهامداران در افزایش سرمایه‌ها را هم افزایش دهد.

    برچسب ها