عصر خودرو

نگاهی به روند ۵۰ ساله شاخص بهره‌وری در ایران

عصر بازار- شاخص بهره‌وری کل عوامل تولید در ایران بین سال‌های ۱۹۷۰ تا ۲۰۲۰ دارای فراز و فرودهای متوالی بوده است؛ برآیند این نوسانات و روند کلی نیم‌قرن اخیر، در نهایت منتج به رشد ۱۱ درصدی شاخص بهره‌وری کل عوامل تولید شده است.

نگاهی به روند ۵۰ ساله شاخص بهره‌وری در ایران
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا؛ یکی از تفاوت‌های کشورهای توسعه یافته و کشورهای در حال توسعه را می‌توان در روند رشد و توسعه اقتصادی آنها مشاهده کرد؛ بدین ترتیب که روند رشد اقتصادی در این کشورها به طور معمول از یک ثبات نسبی و صعودی برخوردار بوده؛ یعنی یک رشد تدریجی اما پیوسته.

    در کشورهای در حال توسعه به طور معمول این رشد به شکل نوسانی اتفاق می‌افتد و شاهد دوره‌هایی از رشد اقتصادی هستیم، اما پس از چند سال با رشد منفی مواجه می‌شوند و دوباره به وضعیت قبلی در تولید ناخالص داخلی برمی‌گردند؛ یعنی فراز و فرودهای نوسانی و متوالی در روندهای بلندمدت رشد اقتصادی.

    اقتصاددانان از این پدیده به عنوان «تله درآمد متوسط» یاد می‌کنند. هر کشوری که بتواند خود را از این دام برهاند می‌تواند در زمره کشورهای توسعه یافته به حساب آید که معمولاً کار بسیار دشواری است.

    نگاهی به روند 50 ساله شاخص بهره‌وری در ایران

    روندهای بلندمدت رشد بهره‌وری را هم می‌توان با رویکردی مشابه مورد تحلیل قرار داد.

    نمودار فوق روند بهره‌وری بلندمدت کشورهای مختلف را در قیاس با یکدیگر نشان می‌دهد. در این نمودار نیز پدیده مذکور قابل مشاهده است؛ در کشورهای توسعه‌یافته مانند ژاپن، کره جنوبی و آمریکا شاهد یک روند صعودی اکید و تدریجی در رشد بهره‌وری کل عوامل تولید از سال 1970 تا سال 2020 هستیم.

    در این نمودار یکی از بیشترین نوسان‌ها مربوط به شاخص بهره‌وری کل عوامل تولید در ایران است؛ به این معنی که بین سال‌های 1970 تا 2020 وضعیت بهره‌وری در ایران شاهد فراز و فرودهای متوالی بوده است؛ به عنوان نمونه بین سال‌های 1970 تا 1977 شاهد یک روند صعودی در بهره‌وری کل عوامل تولید ایران هستیم که در نهایت منتج به رشد حدود 25 درصدی در بهره‌وری می‌شود؛ بعد از آن بین سال‌های 1977 تا 1988 شاهد یک روند نزولی هستیم که در مجموع این سال‌ها حدود 50 درصد از بهره‌وری کشور کاسته می‌شود. پس از آن بین سال‌های 1988 تا 2012 شاهد یک روند تقریباً صعودی اکید هستیم که در این روند، بهره‌وری کل عوامل تولید در کشور به اندازه 70 درصد رشد می‌کند.

    بعد از سال‌ 2012 تاکنون نیز شاهد چهار بار تغییر مسیر از نزولی به صعودی و برعکس آن در بهره‎‌وری کشور بوده‌ایم که هیچ تفسیر و تحلیلی نمی‌توان برای آن بیان کرد که ناشی از تصمیمات و اقدامات جدی و تاثیرگذار در حوزه بهره‌وری باشد. برآیند این نوسانات متعدد و روند کلی نیم‌قرن اخیر بین سال‌های 1970 تا کنون، در نهایت منتج به رشد 11 درصدی در شاخص بهره‌وری کل عوامل تولید شده، البته این تحلیل با پیش‌فرض دقت و صحت داده‌ها انجام پذیرفته است.

    آنچه که باید مورد توجه قرار بگیرد این است که پایدارسازی نتایج بهره‌وری و حفظ روند رو به رشد آن، مهم‌تر از خود نتایج است؛ این امر نیازمند یک رویکرد جامع‌نگر است تا عناصر توانمندساز و عوامل پیش‌برنده را در زیست‌بوم بهره‌وری کشور شناسایی کرده و تقویت کند. بهره‌وری را می‌توان شاخصی برای کیفیت نظام حکمرانی کشور دانست.

    برچسب ها