عصر خودرو

افزایش بهره‌وری با تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرینی میسر می‌شود

عصر بازار- رییس هیات مدیره انجمن نگهداری و تعمیرات ایران با تاکید بر لزوم توجه به افزایش بهره‌وری از طریق تعمیر و نگهداری تجهیزات صنعتی، گفت: بسیاری از صنایع به دلیل خرابی تجهیزات یا عدم تامین برق و گاز توسط واحدهای پشتیبان، یا عدم دسترسی به قطعات یدکی، با توقف‌های طولانی مواجه می‌شوند که این امر باعث کاهش بهره‌وری می‌شود.

افزایش بهره‌وری با تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرینی میسر می‌شود
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، دکتر سعید رمضانی با اشاره به برگزاری پنجمین دوره جایزه ملی تعالی نگهداری و مدیریت دارایی‌ها در روز اول آبان ماه در محل پژوهشگاه صنعت نفت تهران، اظهار کرد: ایجاد "جایزه تعالی نگهداری و مدیریت دارایی" یک مسیر و راه برای ارتقای بهره‌وری از منظر نگهداشت از دارایی‌های فیزیکی است و برگزاری دوره‌ای این جایزه به شرکت‌ها و سازمان‌ها، کمک می‌کند تا در مسیر تعالی گام برداشته و به طور مستمر زمینه‌های قابل بهبود خود را شناسایی کنند و با مقایسه خود با بهترین‌ها، در جهت تعالی گام بردارند.

    وی با بیان اینکه نگهداری صحیح علمی و برنامه‌ریزی شده با روش‌های نوین مستقیما بر روی بهره‌وری،‌ هزینه‌های مستقیم تولید، قابلیت اطمینان و سودآوری اثر می‌گذارد، افزود: واژه "نگهداشت" به کلیه اقدامات فنی، اداری-اجرایی و مدیریتی در "چرخه عمر" تجهیزات و دارایی‌ها اشاره دارد که طی آنها، دارایی‌ها، ضمن سالم بودن بتوانند وظیفه خود را به درستی انجام دهند و "مدیریت دارایی"به کلیه اقدامات هماهنگ و یکپارچه برای مدیریت هزینه، ریسک و عملکرد در کل "چرخه عمر دارایی‌ها و تجهیزات" اشاره دارد. در واقع "مدیریت دارایی‌ها"، توسعه علم نگهداشت در کل چرخه عمر تجهیزات است، به خصوص در توسعه سیاست‌گذاری و حکمرانی.

    رمضانی با تاکید بر اینکه در بسیاری از صنایع، دیگر نمی‌توانیم تجهیزات جدید خریداری کنیم و لازم است برای رشد اقتصادی از تجهیزات موجود بهترین استفاده و بهترین نگهداری را انجام دهیم، گفت: می‌بایست بهره‌وری تجهیزات و دارایی‌ها را بالاتر ببریم و برای اجرای این منظور نقش تعالی در نگهداشت از دارایی‌ها، به عنوان محرک بهره‌وری و صیانت از سرمایه‌های کشور مشخص می‌شود.

    به نقل از انجمن نگهداری و تعمیرات ایران، وی ادامه داد: رشد اقتصادی، در کیفیت رشد بهره‌وری، مجسم می‌شود از تجهیزاتی که داریم در عمر بیشتر و با راندمان بهتر، با OEE بالاتری کار بکشیم و با خلاقیت و نوآوری، درآمد و سود، کسب کنیم و چنین رشدی، رشد کیفی به شمار می‌رود. ولی متاسفانه شاهد این هستیم که بسیاری از صنایع به دلیل خرابی تجهیزات یا عدم تامین برق و گاز توسط واحدهای پشتیبان، یا عدم دسترسی به قطعات یدکی، با توقف‌های طولانی مواجه می‌شوند یا با راندمان پایین‌تر کار می‌کنند که همه اینها باعث کاهش بهره‌وری می‌شود.

    رمضانی گفت: هدف از "نوآوری بهره‌ور در نگهداشت" ایجاد رشد از طریق بهینه سازی فرایندهای چرخه عمر تجهیزات و به کارگیری فناوری و نوآوری در نگهداشت صحیح از دارایی‌ها برای رسیدن به خروجی بالاتر است که می‌توان گفت، افزایش بهره‌وری با تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرینی میسر می‌شود.

    برچسب ها