عصر خودرو

استقبال پاکستان از پرداخت پول نفت روسیه به یوان چین

عصر بازار- وزیر برق پاکستان اعلام کرد این کشور برای یک محموله نفت روسیه سفارش داده است، اما تمایل دارد یک قرارداد بلندمدت برای خرید نفت از مسکو با استفاده از یوان چین امضا کند.

استقبال پاکستان از پرداخت پول نفت روسیه به یوان چین
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۳:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، خرم دستگیر خان، وزیر برق پاکستان در مصاحبه‌ای گفت: پرداخت اولین محموله به دلار آمریکا انجام شده اما پاکستان با توجه به توافق سواپ ارزی که با پکن دارد، مایل است خریدهای بیشتری با استفاده از یوان چین، انجام دهد.

    این مقام پاکستانی اظهار کرد: امیدواریم اگر این توافق، به یک قرارداد بلندمدت تبدیل شود، یک قرارداد به روپیه و یوان شود و شاید این سواپ ارزی باید بزرگتر شود تا بتوانیم از فرصت‌های دیگری که ممکن است پیش بیاید، استفاده کنیم.

    چنین توافقی، با تمایل روسیه برای حذف استفاده از دلار یا یورو برای صادرات و بلندپروازی چین برای ارتقای اهمیت یوان در سطح جهانی و تضعیف سلطه دلار آمریکا، حاصل شده است. همچنین به کاهش فشار به پاکستان که به شدت به واردات انرژی وابسته است و تلاش می‌کند بسته کمک مالی 6.5 میلیارد دلاری متوقف شده صندوق بین المللی پول را احیا کرده و از ورشکستگی اجتناب کند، کمک می‌کند.

    سخنگوی واحد نفت وزارت انرژی پاکستان گفت: اولین محموله نفت روسیه ظرف مدت یک ماه به پاکستان می‌رسد و با تخفیف خریداری شده است.

    چین برای مقابله با تسلیحاتی شدن دلار، یوان را جهانی می‌کند

    چین و هند که بزرگترین واردکنندگان نفت روسیه به شمار می‌روند، به طور فزاینده از یوان، روبل یا درهم امارات برای پرداخت پول محموله‌های نفت استفاده می‌کنند. معلوم نیست که آیا پالایشگاه‌های هندی از روپیه استفاده کرده‌اند یا خیر، اما سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه ماه میلادی جاری اظهار کرد: کرملین اکنون میزان زیادی روپیه هند را در اختیار دارد که نمی‌تواند از آن استفاده کند.

    استفاده از یوان در تجارت جهانی، اگرچه در مقایسه با دلار همچنان ناچیز است اما به نظر می‌رسد که رو به افزایش است. به گفته یک مقام آگاه، شرکت تولیدکننده خمیر چوب سخت برزیلی سوزانو در حال بررسی فروش محصولات خود به چین، به یوان است و بنگلادش اخیرا با روسیه توافق کرده است 300 میلیون دلار مربوط به ساخت یک نیروگاه هسته‌ای در نزدیکی داکا را به یوان پرداخت کند.

    پاکستان حدود شش ماه است که در تلاش برای از سرگیری مذاکرات کمک مالی با صندوق بین‌المللی پول است. موسادیک مالک، وزیر نفت این کشور، سه شنبه هفته جاری در مصاحبه با تلویزیون بلومبرگ گفت: این وام دهنده جهانی، نسبت به طرحی برای افزایش قیمت سوخت برای افراد مرفه به منظور تامین مالی یارانه برای افرادی که درآمد پایین‌تری دارند، ابراز تردید کرده است.

    پاکستان می‌خواهد نگرانی صندوق بین‌المللی پول درباره یارانه‌های جدید بنزین را کاهش دهد

    به گفته وزیر برق پاکستان، به دلیل تقاضای ضعیف‌تر برای برق که ناشی از هوای نسبتا خنک‌تر و قیمت‌های بالاتر برق است، بحران انرژی این کشور آسیای جنوبی به اندازه سال گذشته، شدید نیست. در نتیجه، این کشور در موقعیت بهتری در آستانه اوج گیری تقاضا برای برق در تابستان قرار می‌گیرد و پاکستان موفق شده است از نفتی که اخیرا انباشته شده و با افزایش تولید زغال سنگ، برق بیشتری تولید کند.

    بر اساس گزارش بلومبرگ، دستگیر خان گفت: انتظار می‌رود دولت به زودی طرحی ساخت یک پالایشگاه نفت در پاکستان  توسط عربستان سعودی را تصویب کند. دو کشور توافق کرده بودند که این پالایشگاه را در سال 2018 راه اندازی کنند.

    برچسب ها