عصر خودرو

پیش‌بینی کاهش ۴۲ درصدی تولید نفت روسیه تا ۲۰۳۵

عصر بازار- بریتیش پترولیوم پیش‌بینی می‌کند تولید نفت روسیه به‌خاطر تحریم‌های غرب در بلندمدت کاهش چشمگیری داشته باشد و تا ۲۰۳۵ بین ۲۵ تا ۴۲ درصد پایین بیاید.

پیش‌بینی کاهش ۴۲ درصدی تولید نفت روسیه تا ۲۰۳۵
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، روسیه در سال گذشته میلادی علی‌رغم تحریم‌های سخت، خروج شرکت‌های خدمات میادین نفتی از کشور و همچنین خودداری کشورهای غربی از خرید نفت آن، تولید نفت خود را افزایش داد.

    طبق گزارش انرژی اینتلیجنس، تولید نفت خام و میعانات گازی روسیه در سال گذشته میلادی 2 درصد افزایش داشته است. روسیه 10.73 میلیون بشکه در روز نفت در 2022 تولید کرده که بالاتر از 10.33 میلیون بشکه تخمین زده شده توسط وزارت توسعه اقتصادی این کشور است.

    روسیه توانست با پایین آوردن قیمت نفت خود برای خریداران آسیایی مانند چین و هند تولید نفت خود را افزایش دهد. این دو کشور نفت روسیه را 33 دلار و 28 سنت یعنی حدود 40 درصد پایین‌تر از شاخص نفت خام برنت خریداری می‌کنند.

    اما این روند نمی‌تواند ادامه پیدا کند. پیش‌بینی می‌شود تولید نفت روسیه در بلندمدت کاهش چشمگیری داشته باشد و تا 2035 بین 25 تا 42 درصد پایین بیاید. بریتیش پترولیوم اعلام کرده تولید نفت روسیه از 12 میلیون بشکه در 2022 تا بین 7 تا 9 میلیون بشکه در 2035 کاهش می‌یابد که دلیل اصلی آن محدود شدن پروژه‌های جدید و عدم دسترسی به فناوری‌های خارجی است.

    این شرکت همچنین تخمین می‌زند نقش اوپک در سال‌های آینده پررنگ‌تر شود و سهم این گروه از تولید جهانی نفت تا بین 45 تا 65 درصد تا 2050 افزایش یابد. این رقم در حال حاضر 30 درصد است. اما بریتیش پترولیوم نسبت‌به دورنمای تقاضا برای نفت بدبین است و انتظار دارد تقاضا طی 10 سال آینده ثابت باشد و بعد تا 2050 تا 80_70 میلیون بشکه در روز پایین بیاید.

    اتحادیه اروپا از پنجم فوریه واردات محصولات نفتی روسیه را ممنوع کرده، این اتحادیه در ماه دسامبر واردات نفت خام از این کشور را هم تحریم کرده بود.

    این تحریم‌ها به‌همراه طرح تعیین سقف قیمت برای نفت و محصولات نفتی روسیه صادرات نفت خام این کشور از بنادر دریای بالتیک را تا حدود 5 میلیون تن نسبت‌به 6 میلیون تن ثبت‌شده در ماه نوامبر کاهش می‌دهد.

    برخی تاجران خبر داده‌اند که روسیه برای تغییر مسیر صادرات نفت خود از اروپا به سایر بازارها مثل چین و هند و همچنین پیدا کردن نفت‌کش‌های مناسب برای این کار با مشکل مواجه شده‌است.

    وزیر دارایی روسیه در ماه دسامبر اعلام کرده بود کسری بودجه این کشور در 2023 از هدف بانک مرکزی یعنی 2 درصد از تولید ناخالص داخلی فراتر خواهد رفت و دلیل اصلی آن کاهش درآمد صادرات نفت است.

    برچسب ها