عصر خودرو

معاون وزیر جهاد کشاورزی:

خودکفایی در تولید شکر و پنبه از اولویت های دولت سیزدهم است

عصر بازار- معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه تلاش داریم شکر و پنبه مورد نیاز کشور را در داخل تامین کنیم، گفت: برنامه خودکفایی تولید شکر و پنبه از اولویت‌های دولت سیزدهم است.

خودکفایی در تولید شکر و پنبه از اولویت های دولت سیزدهم است
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، «علیرضا مهاجر» در نشست خبری به مناسبت گرامیداشت چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی افزود: برای خودکفایی در تولید شکر با استفاده از «آب سبز» (آب باران) و ایجاد کارخانه های صنایع تبدیلی در استان ها به‌ویژه دو کارخانه در استان خوزستان می توانیم به این مهم دست پیدا کنیم، همچنین در بحث پنبه نیز مشکلی از لحاظ زیرساختی نداریم اما باید زنجیره تولید به درستی عمل کند.

    تولید سالیانه 91 میلیون تن محصول زراعی

    معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: اکنون 91 میلیون تن محصول زراعی در سطح 12 میلیون هکتار از اراضی آبی و دیم کشور تولید و به بازار داخلی و خارجی عرضه می‌شود که این میزان 75 درصد بخش کشاورزی است.

    وی اظهار داشت: در بخش زارعی سالیانه 23 میلیون تن غلات (گندم، جو، برنج و ذرت دانه ای)، 25 میلیون تن نباتات علوفه ای (شبدر و یونجه)، 800 هزار تن حبوبات (نخود، عدس، باقلا، ماش و لپه)، 14 میلیون تن چغندرقند، نیشکر، کلزا ، دانه های روغنی و پنبه و 28.5 میلیون تن سبزی و صیفی تولید می شود و  گندم، شلتوک، ذرت دانه ای، آفتابگردن، کلزا، سیب زمینی، پیاز، هندوانه و خربزه بیشترین تولیدات این بخش هستند.

    پیش بینی خرید 6 تا 6.5 میلیون تن گندم در سال زارعی جاری

    مهاجر، درباره وضعیت تولید گندم در سال زراعی جاری گفت: هر ساله 2 میلیون هکتار گندم آبی و چهار میلیون هکتار گندم دیم در کشور تولید می‌شود که امسال برای سومین سال متوالی به دلیل کاهش 30 درصدی بارندگی‌ها نسبت به سال گذشته اراضی دیم که با آبیاری سبز انجام می شود، تحت تاثیر قرار گرفته است.

    وی، تولید 10 میلیون تن گندم در کشور را در سال زراعی جاری پیش بینی کرد و افزود: برآورد می شود بین 6 تا 6.5 میلیون تن از این محصول توسط دولت به‌صورت تضمینی خرید شود که نسبت به خرید تضمینی سال گذشته بین 2 تا 2.5 میلیون تن افزایش نشان می‌دهد که این مهم نیز وابسته به بارندگی خوب در اردیبهشت ماه سال آینده است.

    قیمت 9500 تومانی خرید تضمینی گندم ابلاغ نشده است

    معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه شورای عالی قیمت‌گذاری، قیمت خرید تضمینی گندم برای سال زراعی جاری را هفت‌هزار و 500 تومان تعیین کرده است، اضافه کرد: کمیسیون تلفیق قیمت 9 هزار و 500 تومان را پیشنهاد کرده اما تاکنون بخشنامه ای ابلاغ نشده است.

    مهاجر نیاز کشور به واردات گندم را نزدیک به هشت میلیون تن دانست و  گفت: تاکنون بین چهار تا پنج میلیون تن گندم به کشور وارد شده است و بقیه نیز تامین خواهد شد.

    40 هزار هکتار کشت قراردادی برنج پرمحصول از فروردین سال آینده

    وی با اشاره به اینکه وزیر جهاد کشاورزی بر این باور است که هیچ محصولی در کشور نباید کشت شود مگر اینکه مشتری آن مشخص شده باشد، گفت: با توجه به ظرفیت های کشور سالیانه بین پنج تا 10 میلیون تن امکان صادرات کشت قراردادی وجود دارد که به همه نمایندگی های ایران در خارج از کشور ابلاغ شده است تا متقاضیان برای کشت قراردادی اقدام کنند.

    وی اظهارداشت: اکنون کشت قراردادی در سطح 250 هزار هکتار توسط شرکت بازرگانی دولتی و سازمان مرکزی تعاونی روستایی کلید خورده است، به طوری که 100 درصد کشت چغندرقند، 30 درصد کشت پنبه، 25 هزار هکتار کشت گندم و 40 هزار هکتار کشت دانه روغنی امسال در این فرایند قرار گرفته است و تلاش داریم برای سال آینده 40 هزار هکتار کشت قراردادی برنج پرمحصول را کلید بزنیم.

    مهاجر ادامه‌داد: در حوزه گندم از سال گذشته قراردادهایی با کارخانجات ماکارونی برای کشت گندم دوروم منعقد شده و به دنبال این هستیم که کارخانجات صنعتی به حوزه کشت سیب زمینی ورود پیداکنند و تولید این محصول نیز به شکل قراردادی انجام شود.

    صادرات سالیانه  1.5 میلیون دلاری در بخش زراعی

    معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه سالیانه چهار میلیون تن محصول زراعی به ارزش 1.5 میلیارد دلار  به کشورهای هدف صادر می شود، افزود: از این میزان 1.3 میلیارد دلار مربوط به صادرات سبزی و صیفی از جمله گوجه فرنگی، پیاز و سیب زمینی بوده است.

    پیشنهاد ایجاد تشکل بانک زمین کشاورزی برای جلوگیری از خردشدن اراضی

    مهاجر درباره جلوگیری از خردشدن اراضی کشاورزی گفت: در صورت ایجاد بانک زمین کشاورزی می توان با ارائه تسهیلات از خرد شدن اراضی کشاورزی در برابر قانون ارث جلوگیری کرد که البته بانک کشاورزی نیز می تواند تسهیلات بانکی به وراث ارائه دهد.

    هندوانه کمترین مصرف آب را دارد

    وی درباره به صرفه نبودن تولید هندوانه در کشور به دلیل مصرف زیاد آب، گفت:  ما به‌طور کلی در حوزه کشاورزی دو نوع محصول خشک و تر تولید می‌کنیم که محصولات خشک شامل (گندم، برنج، سویا) و محصولات تر شامل (هندوانه، گوجه فرنگی، سیب زمینی و پیاز) که 90 تا 95 درصد آنها را آب تشکیل می‌دهد.

    این مقام مسوول با اشاره به اینکه برای تولید ماده خشک زمان زیادی لازم است، افزود: با این حال تولید محصولات تر از جمله خیار فقط 2 ماه زمان می‌برد، بنابراین اگر طول دوره رشد محصولات تر را نسبت به محصولات خشک در نظر بگیریم مشخص می شود که محصولات تر آب کمتری را مصرف می‌کنند؛ بر این اساس هندوانه از جمله محصولاتی است که کمترین آب را مصرف می‌کند.

    وی با اشاره به اینکه 100 درصد کشاورزی کشور توسط بخش خصوصی انجام می‌شود، اظهارداشت: کشاورزان تصمیم گیرنده تولیدات کشاورزی هستند و وزارت جهاد کشاورزی فقط نقش سیاستگذاری و مدیریت را برعهده دارد و نمی تواند به کشاورزان بگوید که چه بکارند.

    برنامه افزایش تولید برنج در واحد سطح

    معاون امور زراعی وزارت جهاد کشاورزی درباره برنامه خودکفایی تولید برنج، گفت: برای تولید برنج کشور برنامه افزایش تولید در واحد سطح را در دستور کار داریم، ضمن اینکه با استفاده از برنج هیبرید می توانیم تولید را به 10 تن در هکتار برسانیم.

    وی اضافه‌کرد: البته در استان‌های شمالی کشور با تسطیح و زهکشی اراضی، نه تنها امکان کشت دو بار محصول در سال ایجاد می شود بلکه برای تناوب از تولید دیگر محصولات بهره ببریم.

    تولید 5.1 میلیون تن سیب زمینی در کشور در سال‌جاری

    مهاجر درباره وضعیت تولید سیب زمینی کشور گفت: نیاز سالیانه کشور به سیب زمینی 4.5 میلیون تن است، اما امسال 5.1 میلیون تن تولید سیب زمینی داشتیم که از این میزان 600 هزار تن به کشورهای هدف صادر شده است.

    وی اضافه کرد: به دلیل سیل اخیر بخشی از سیب زمینی جنوب کشور آسیب دید که منجر به واردات این محصول شده است.

    معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه ذخایر انباری سیب زمینی کشور تکمیل است، افزود: تا خردادماه به یک میلیون و 300 هزار تن سیب زمینی نیاز داریم که در حال حاضر 600 هزار تن سیب زمینی در انبارها موجود و 600 هزار تن نیز در استان‌های جنوبی کشور از جمله جنوب کرمان و خوزستان در حال تولید است.

    به گفته وی، میزان ذخیره و تولید سیب زمینی ما 1.2 میلیون تن است که از این میزان 550 هزار تن نیز بذری است که برای سال آینده باید کشت شود.

    مهاجر اضافه کرد: اکنون با اقدامات انجام شده، قیمت هر کیلوگرم سیب زمینی در میادین میوه و تره بار کمتر از 10 هزار تومان عرضه می شود.

    افزایش صادرات به عراق

    وی درباره سفر اخیر هیات ایرانی به عراق و توافقات حاصل شده با این کشور در حوزه کشاورزی، گفت: با توجه به ارتباطات فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی بین دو کشور، اگر امروز تصمیم برای صادرات محصولی گرفته شود، فردا این تصمیم اجرایی می‌شود و مانند کشورهای دیگر نیست که روند کار طولانی باشد.

    این مقام مسوول با اشاره به افزایش صادرات محصولات کشاورزی ایران به عراق، افزود: تعرفه عوارض صادرات، حجم نیاز وارداتی سالیانه و تسریع در صادرات از نتایج این سفر بوده است.

    معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح‌کرد: سیاست وزارت جهاد کشاورزی شناور بودن صادرات و واردات است و نباید برای تامین نیاز داخلی به دلیل شرایط اقلیمی جلوی صادرات گرفته شود، زیرا از دست دادن بازارهای صادراتی به نفع کشور نیست.

    برچسب ها