عصر خودرو

افزایش قیمت جهانی شکر در یکسال گذشته

عصر بازار- کارشناس بازار سرمایه گفت: قیمت جهانی شکر در یکسال اخیر مسیر افزایشی در پیش گرفته و به بالاترین حد در ۱۲ سال گذشته رسیده است.

افزایش قیمت جهانی شکر در یکسال گذشته
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۰ آبان ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از صداوسیما، معصومه طاهرخانی افزود: اکنون هر تن شکر به طور میانگین در محدوده 750 دلار معامله می‌شود.

    افزایش قیمت جهانی شکر در یکسال گذشته*وی کاهش عرضه شکر را از دلایل افزایش قیمت این محصول دانست و اضافه کرد: کشور هندکه بزرگترین تولید کننده شکر در دنیا است به علت خشکسالی و کاهش تولید نیشکر، صادرات شکر را ممنوع کرده تا نیاز داخلی خود به این محصول را تامین کند.
    این کارشناس بازار سرمایه گفت: از طرف دیگر برزیل که دومین تولید کننده بزرگ شکر جهان است نیز از تولید و صادرات شکر خود کاسته است.
    وی افزود: با توجه به افزایش بهای جهانی انرژی و رغبت کشور‌ها به سوخت پاک، برزیل به جای تولید شکر، به تولید اتانول از نیشکر روی آورده است که همین امر، باعث نگرانی سرمایه گذاران این حوزه و افزایش قیمت‌ها شده است.
    طاهرخانی اضافه کرد: با توجه به حاشیه سود مناسب اتانول در بازار‌های جهانی به نظر نمی‌رسد که کشور برزیل در برنامه خود برای تولید اتانول تجدید نظر کند بنابر این پیش بینی می‌شود قیمت شکر همچنان صعودی باشد.
    وی گفت در بازار سرمایه ایران هم اکنون 21 نماد در بخش قند و شکر فعال هستند که کمتر از 2 دهم درصد از کل سهم معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داده اند.
    این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه به دلیل قیمت گذاری دستوری، افزایش قیمت‌های جهانی شکر تاثیر چندانی بر سودآوری شرکت‌های داخلی بورسی ندارد افزود: این شرکت‌ها باید محصولات خود را به قیمتی که سازمان حمایت از مصرف کننده گان و تولید کنندگان اعلام می‌کند به فروش برسانند.

    برچسب ها