عصر خودرو

آمریکا نتوانست نگرانی جی ۷ را از سیاست های ترامپ برطرف کند

عصر بازار- اجلاس وزیران اقتصاد و دارایی گروه جی ۷ در شهر باری در جنوب ایتالیا در حالی پایان یافت که آمریکا نتوانست نگرانی ها و ترس اروپا و ژاپن را در رابطه با سیاست های دونالد ترامپ برطرف سازد.

آمریکا نتوانست نگرانی جی ۷ را از سیاست های ترامپ برطرف کند
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، 'استیون مناشین' وزیر خزانه داری (اقتصاد و دارایی) آمریکا در اجلاس وزرای اقتصاد گروه جی 7 ، که دیروز (شنبه) در شهر باری در جنوب ایتالیا پایان یافت، بصراحت اعلام کرد که دولت آمریکا از حق سیاست گذاری های حمایتی دفاع می کند و رویکرد این کشور یک تجارت متعادلتر است و شرکای واشنگتن این اجلاس را با اطمینان خاطر ترک می کنند.
    اما توجه به سخنان دیگر وزرای جی 7 در این اجلاس، اوضاع را ظاهرا متفاوت می نماید.
    طرح های جدید اقتصادی دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در این اجلاس با مخالفت های شدید مواجه شده و این اعتراضات حتی در اظهارات رسانه ای این وزرا نیز دیده می شوند. جی 7 معتقد است که طرح های جدید دولت آمریکا به روند موجود در ارتباطات اقتصادی این کشورها آسیب می رساند.
    'میشل ساپین' وزیر اقتصاد فرانسه در این اجلاس سه روزه گفت 'همه ما به آمریکایی ها بطور صریح و حتی مستقیم گفتیم که ادامه یک روحیه همکاری بین المللی کاملا ضروری است. نمی توان دستاوردهایی که ثبات و رشد به نفع همه اقتصادها را تضمین کرده را خرد کرد.
    به نظر ویلروی دو گالو (Villeroy de Galhau) رئیس بانک مرکزی فرانسه، عدم اطمینان از سیاست های آمریکا معرف یک خطر برای موج خوشبینی حاکم بر روی بهبود اقتصاد جهانی است.
    'تارو آسو' وزیر اقتصاد ژاپن نیز بصراحت گفت: نباید از تجارت آزاد صرف نظر کرد.
    جالب اینکه هیات های شرکت کننده در اجلاس وزرای اقتصاد و دارایی جی 7 بر این باورند که هنوز هیچ کسی نمی داند که قصد واشنگتن، وقتی از تجارت مشروع صحبت می کند، چیست و به صراحت اعلام کردند که تنها راه برای ایجاد روابط درست توسط مقررات سازمان تجارت جهانی است.
    حتی ادعاهای آمریکا مبنی بر توازن تراز تجاری به صورت دوجانبه، همانند توافق میان امریکا و چین نیز وزرای جی 7 را متقاعد نکرد چرا که کسری و مازاد تنها در سطح جهانی می توانند مورد بررسی قرار بگیرند.
    یکی از نگرانی های جی 7 این است که تدابیر دونالد ترامپ در رابطه با تحریک رشد اقتصادی، بتواند به افزایش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا باسرعت بیشتری منجر بشود. ترامپ در صدد کاهش مالیات بر درآمد شرکت ها و ایجاد تسهیلات مالیاتی برای شرکت های بزرگی است که سود خود را به داخل مرزهای امریکا ببرند.
    وزیران اقتصاد هفت کشور صنعتی جهان در این اجلاس به دولت آمریکا فشار آوردند تا ده ها سال سیاست مبادلات آزاد و اقتصاد جهانی را به خطر نیندازد.
    وزرای جی 7 از خطرات ناشی از استراتژی ترامپ که با تقویت رشد و سرمایه گذاری می تواند بر ارزها و سیاست پولی بانک مرکزی آمریکا تاثیر بگذارد، انتقاد کردند.
    آنان دیروز پس از سه روز نشست در شهر باری با امضای بیانیه پایانی موسوم به 'بیانیه باری' اعلام کردند که از هر ابزاری برای رسیدن به یک رشد قوی فراگیر استفاده خواهند کرد.
    در بیانیه پایانی آمده است: اقتصادی جهانی بهبود یافته است اما رشد اقتصادی در بسیاری از کشورها کمتر از نیروی بالقوه آنها است و خطرات نزولی نیز باقی می مانند. در این چارچوب ما تعهد خود را برای همکاری اعلام داشته و بطور قاطعانه از هر ابزار پولی، مالی و ساختاری، فردی و یا جمعی برای تضمین رشدی قوی و پایدار استفاده می کنیم.
    اجلاس جی 7 در شهر باری در حالی برگزار شد که در روز پایانی صدها نفر علیه این اجلاس و اربابان نظام سرمایه داری در خیابان های شهر تظاهرات کردند.
    نشست وزیران اقتصاد گروه جی 7 از روز پنجشنبه در محل قلعه 'Svevo ' در شهر باری و در میان تدابیر شدید امنیتی آغاز شد. 400 میهمان از جمله وزیران اقتصاد ایتالیا، آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان، ژاپن و کانادا و رئیسان بانک های مرکزی، اقتصاددانان، سران اقتصادی و پولی کمیسیون اروپا، گروه اروپا و بانک مرکزی اروپا، نماینده عالی بانک جهانی و صندوق بین امللی پول و سازمان همکاری برای توسعه اقتصادی حضور داشتند.

    برچسب ها