عصر خودرو

پارلمان هند:

توسعه بندر چابهار ۱.۵ تا ۲ سال آینده آغاز می‌شود

عصر بازار- بحث توسعه بندر چابهار از سال ۲۰۰۳ بین ایران و هند گرم شده است اما پس از اعمال تحریم‌ها هند از این پروژه عقب‌نشینی کرد. پارلمان هند امروز اعلام کرده توسعه بندر چابهار ۱۸ تا ۲۴ ماه آینده آغاز خواهد شد.

توسعه بندر چابهار ۱.۵ تا ۲ سال آینده آغاز می‌شود
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، پارلمان هند اعلام کرد انتظار می‌رود اجرای توسعه بندر چابهار در ایران 18 تا 24 ماه دیگر آغاز شود که امکان اتصال هند به روسیه و کشورهای شمال بالتیک و دیگر کشورها را میسر خواهد کرد.

    در این میان راد هاکلیشنان وزیر کشتیرانی هند نیز گفت: روی هم رفته انتظار بر این است که توسعه بندر چابهار 18 تا 24 ماه دیگر آغاز شود.

    در ماه می، هند یک قرارداد تاریخی را با ایران برای سرمایه‌گذاری 500 میلیون دلار برای توسعه بندر استراتژیک چابهار در جنوب ایران امضاء کرد، توسعه این بندر امکان دسترسی به افغانستان و دسترسی به اروپا را خواهد داد.

    وزیر کشتیرانی هند گفت: با دسترسی از طریق بندر چابهار، هند به کریدور حمل و نقلی شرق و به بخش شرقی ایران، افغانستان، کشورهای گروه CIS مانند ترکمنستان، ازبکستان و غیره متصل می شود و یک مسیر جایگزین با کریدور شمال-جنوب خواهد بود که این کریدور دسترسی به روسیه و کشورهای شمال بالتیک را امکان‌پذیر می‌ساخت.

    وی اضافه کرد: توسعه این بندر امکان استفاده حداکثری از بنادر کاندلا و ممبائی را فراهم می‌کند.

    به گفته وزیر کشتیرانی هند، سرمایه‌ گذاری‌ که هند در ایران انجام می‌دهد شامل ایجاد خط اعتباری 150 میلیون دلاری برای فاز نخست این بندر است که در طول مدت 4 ماه پس از اجرا از طریق بانک مرکزی ایران عملی می‌شود.

    همچنین تجهیز هر دو ترمینال با تجهیزاتی به ارزش 85 میلیون دلار در طول 18 ماه است

    برچسب ها