عصر خودرو

قرارداد سرمایه‌گذاری هندی‌ها در چابهار به مرحله نهایی رسید

عصر بازار- وزیر راه و شهرسازی با اعلام این‌که قرارداد سرمایه‌گذاری هندی‌ها در چابهار به مرحله نهایی رسید، گفت: ایران سرزمین فرصت‌های لجستیکی و ترانزیتی است.

قرارداد سرمایه‌گذاری هندی‌ها در چابهار به مرحله نهایی رسید
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم، مهرداد بذرپاش در حاشیه بازدید از دهمین نمایشگاه بین‌المللی حمل‌ونقل ریلی با یادآوری این‌که زیرساخت اصلی توسعه اقتصادی کشور از مسیر توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل می‌گذرد و بخش ریلی یکی از مهم‌ترین زیرساخت‌هاست، اظهار کرد: در برنامه هفتم توسعه رشد 8 درصدی ربای صنعت ریلی در نظر گرفته شده است که برای تحقق این هدف‌گذاری طی 5 سال آینده نیازمند سرمایه‌گذاری و حمایت مجموعه‌های داخلی هستیم.
    وی با اعلام این که دو سوم قطعات مورد استفاده صنعت ریلی در داخل کشور تولید می‌شود، ادامه داد: برای داخلی‌سازی یک سوم باقیمانده نیز تلاش می‌کنیم و چنانچه تولید قطعات به‌صرفه نباشد آنها را از طریق واردات تامین خواهیم کرد.

    وی با تاکید بر این‌که تکمیل زنجیره‌های کریدوری شمال- جنوب و شرق-غرب در دستورکار وزارت راه و شهرسازی قرار دارد و با وجود محدودیت‌های منابع این موضوع هرگز از دستور کار خارج نشده است،‌ افزود: تکمیل گذرگاه‌های اصلی کشور همواره مورد تاکیدات رهبر معظم انقلاب و رییس جمهوری بوده است.

    وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: در همین راستا عملیات احداث خط‌آهن نهبندان، بیرجند، قاین، یونسی به عنوان بخشی از کریدور شمال-جنوب که از سرخس تا چابهار امتداد دارد، طی هفته‌های گذشته به طور رسمی آغاز شد. خط‌آهن چابهار-زاهدان 65 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و خط‌آهن چابهار- خاش که قطعه‌ای دشوار و حاوی تونل‌های متعدد است، در حال تکمیل مراحل روسازی قرار دارد و یک خط ریلی مهم و اقتصادی برای کشور به شمار می‌آید.

    بذرپاش همچنین با بیان این‌که قرارداد بلندمدت سرمایه‌گذاری هندی‌ها در بندر چابهار در مرحله نهایی قرار دارد که فرصت سرمایه‌گذاری بسیار خوبی را برای کشور فراهم می‌کند، اضافه کرد:‌  ایران سرزمین فرصت‌های لجستیکی و ترانزیتی است؛ در کریدور شمال به جنوب مرکزی کشور که از بندر شهید رجایی در بندرعباس آغاز می‌شود، خط ریلی رشت به کاسپین وجود دارد که ظرف دو ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد و دریای شمال را به دریای جنوب متصل می‌کند، این اتصال ظرفیت ترانزیتی کشور را به میزان قابل توجهی ارتقا خواهد داد.

    وی همچنین از توافقات خوبی با ترکیه برای توسعه و افزایش ظرفیت کریدور شرقی-غربی از سرخس تا مرز رازی خبر داد و با بیان این‌که  توافقات خوبی با همسایگان در حال انجام است، اظهار کرد: یکی از این توافقات قطعه شلمچه به بصره بود که پس از حدود نیم قرن انتظار، طی جلسات متعدد با طرف عراقی به نتیجه رسید. این خط ریلی دسترسی ما را به مدیترانه و اروپا امکان پذیر می‌کند که البته فاز اول آن برای جابه‌جایی مسافری است اما مذاکرات با دولت عراق برای انتقال بار نیز ادامه دارد.

    وی از توافق با کشور آذربایجان در مرز شمال خبر داد و افزود: خطوط ریلی در منطقه مرزی کشور ایجاد خواهد شد.

    وزیر راه  و شهرسازی بیان کرد: توافقات خوبی با کشورهای خارجی برای تغییر تکنولوژی قطارهای برقی در دستور کار قرار دارد تا هم مسیر تهران به اصفهان با رفع موانع قانونی هرچه سریع‌تر محقق شود و هم قطار سریع السیر تهران_ مشهد که به شرکت راه‌آهن تفویض شده ،اجرایی شود که با این دو رخداد عملا شاهد تغییرات فناوری در این بخش خواهیم بود.

    برچسب ها