عصر خودرو

دامنه نوسان به یک درصد کاهش یافت

یخ معاملات بورس آب می‌شود؟

عصر بازار- عاملات روز یکشنبه در حالی به انتها رسید ‌که شاخص‌های اصلی بازار سهام با کاهش ارتفاع همراه شدند. در این بین شاخص‌کل بورس تهران پس از ۱۳ روز معاملاتی کانال ۲‌میلیون و ۲۰۰‌هزار واحد را از دست داد و با افت ۰.۵۱‌درصدی در سطح ۲‌میلیون و ۱۹۶‌هزار واحد قرارگرفت.

یخ معاملات بورس آب می‌شود؟
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۹:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد، این اتفاق در حالی رخ‌داد که در ساعات ابتدایی این روز و در پی پاسخ نظامی ایران به اسرائیل، طی جلسه‌ای اضطراری هیات‌مدیره سازمان بورس و اوراق‌بهادار برای جلوگیری از تاثیر هیجانات بر روند بازار کاهش دامنه‌نوسان به یک‌درصد را تصویب کرد. البته پیش از این هم پیش‌بینی می‌شد که به دلیل مشکلاتی که گریبان‌گیر بازار هستند، هیجان روزهای ابتدایی فروردین ماه تخلیه شده و شاخص‌کل مجددا به کانال گذشته خود بازگردد.

    یکشنبه 26فروردین شاخص‌های اصلی بازار سهام برای دومین روز متوالی عملکردی منفی را به‌ثبت رساندند، به‌طوری‌که شاخص‌کل بورس اوراق‌بهادار 0.51‌درصد معادل با 11‌هزار و 193 واحد افت کرد و با از دست‌دادن کانال 2‌میلیون و 200‌هزار پس از 13روز معاملاتی، در محدوده 2‌میلیون و 196‌هزار واحد قرارگرفت. شاخص هم‌وزن نیز 0.37‌درصد معادل با 2673 واحد از ارتفاع خود را از دست داد و در پایین‌ترین مقدار خود از تاریخ 9اسفند 1402، یعنی در سطح 723‌هزار و 539واحد قرارگرفت. وضعیت در رکن دیگر بازار سهام، یعنی فرابورس ایران نیز یکسان بود، به‌طوری‌که در این روز شاخص‌کل فرابورس در حرکتی همگام با دیگر شاخص‌ها، عملکردی منفی را به‌ثبت رساند و در نهایت با قرارگرفتن در محدوده 24‌هزار و 645 واحد به‌کار خود در دومین روز معاملاتی هفته پایان داد. البته لازم به ذکر است که تغییرات یادشده، در چارچوب کاهش دامنه‌نوسان به مثبت و منفی یک‌درصد که طی جلسه اضطراری هیات‌مدیره سازمان بورس و اوراق‌بهادار برای سه روز متوالی تصویب شد، رخ‌دادند. علاوه بر آن بورس و فرابورس در این روز مجموعا شاهد 558‌میلیارد‌تومان خروج پول از جانب سهامداران حقیقی بودند و ارزش معاملات خرد سهام و حق‌تقدم نیز با کاهش 73‌درصدی نسبت به‌روز ماقبل، در سطح 1298‌میلیارد‌تومان قرارگرفت که کمترین مقدار از 29 فروردین 1400 است.

    بازار به‌دنبال تعادل

    در ابتدای فروردین ماه 1403 بود که شاخص‌کل بورس با رشدی 1.88‌درصدی، پس از 61روز معاملاتی (از 3 دی 1402) مجددا کانال 2‌میلیون و 200‌هزار واحد را به‌دست آورد، اما رفته‌رفته و پس از شدت‌گرفتن ناآرامی‌ها در منطقه، موجی از ابهام نسبت به آینده وارد بازارها شد که بازار سهام نیز از تاثیرات منفی این اتفاق مصون نماند، تاجایی‌که در نهایت و به‌دنبال پاسخ ایران به اسرائیل، شاخص‌کل مجددا این کانال را در روز یکشنبه از دست داد. البته پیش از این نیز کارشناسان پیش‌بینی می‌کردند که به دلیل مشکلات اساسی بازار مانند دلار چند نرخی و قیمت‌گذاری‌های دستوری و همچنین دخالت‌های گاه‌وبیگاه مستقیم دولت، نهایتا این هیجانات تخلیه شده و شاخص‌کل به روند سابق خود برخواهد گشت.

    به‌نظر می‌رسد که در هفته‌جاری همچنان اصلی‌ترین عامل موثر بر بازار، وضعیت منطقه است. اما به نظر می رسد در روزهای آینده بورس با حمایت های دولتی، با ریزش کمتری رو به رو شود. بر اساس اظهارات کارشناسان بازار سرمایه اگر بورس با حمایت سیاست گذار مواجه نشود، روند خروج پول ها از بازار ادامه می یابد و به سمت بازارهای ارز و طلا حرکت خواهد کرد.

    برچسب ها