عصر خودرو

محرک‌های موثر بر بازار سهام بررسی شد

بیم و امید فعالان بورسی

عصر بازار- نوزدهمین روز از نخستین ماه سال جاری، روز متعادل سبزپوشی برای بازار سرمایه بود. بازار سرمایه که هفته نخست معاملاتی فروردین‌ماه را مطلوب آغاز کرد و با ثبت عملکرد مثبت کار خود را به پایان رساند، از اواسط هفته گذشته روند متفاوت و ناامیدکننده‌ای را به دلیل افزایش تنش‌های منطقه‌ای تجربه کرد.

بیم و امید فعالان بورسی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد، پس از حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه و افزایش تنش‌های سیاسی، بیم سهامداران نسبت به سرمایه‌گذاری در بورس دو‌چندان شد و بازار سهام که قرار بود سال نکو را در بهار متبلور سازد، حال با چالش افزایش بی‌اعتمادی و نااطمینانی دست و پنجه نرم می‌کند. همزمان با افزایش نااطمینانی‌ها، شاهد تلاطم‌هایی در نرخ ارز نیز بودیم.

    این روزها خروج نقدینگی سنگینی از سطح بازار کم‌توان سهام به سوی بازارهای کم‌ریسکی مانند طلا را شاهد هستیم. با وجود اینکه بازار روز گذشته در تعادل سبزپوشی فرورفت، اما تا زمانی که سایه تنش‌ها بر بازار سایه افکنده باشد نمی‌توان روند مثبتی را برای بازار متصور بود.

    دماسنج اصلی بازار روز یکشنبه افزایش ارتفاع نه چندان جذابی را ثبت کرد. در این بین شاخص کل بورس تهران با افزایش ارتفاع 0.17درصدی همراه شد و در پایان ساعت معاملاتی روز گذشته در سطح 2میلیون و 234هزار واحدی ایستاد. رشد 3هزار و 902واحدی نماگر اصلی تالار شیشه‌ای در حالی محقق شد که نماگر هموزن با افت 0.3درصدی روبه‌رو شد و در سطح 741هزار و 168واحدی قرار گرفت. در این بین شاخص کل فرابورس نیز که معیار مناسبی برای بررسی وضعیت سهام مختلف فرابورسی است، حدود 0.22درصد سرخ‌پوش شد و در نهایت در سطح 25هزار و 125واحدی کار خود را به اتمام رساند.

    بازار از نگاه کارشناسان

    پیام الیاس کردی، کارشناس بازار سرمایه، روند روزهای اخیر بازار را این‌گونه شرح داد: بازار سرمایه به رسم سال‌های گذشته در اواخر اسفندماه و فروردین‌ماه به دلایل متفاوتی وضعیت مساعدتری دارد. نکته مهم این است که در روزهای گذشته بازار به روال قدیمی خود که معاملات کم‌حجمی را رقم می‌زند بازگشته است. همچنین افزایش نرخ بهره و اختلاف زیاد دلار آزاد در کنار بی‌اعتمادی سرمایه‌گذاران نسبت به آینده بازار سهام وضعیت سردرگمی را در بازار قالب کرده است. از طرفی افزایش تنش‌های منطقه‌ای که از هفته گذشته قوت گرفته، با وجود افزایش نرخ ارز چندان مورد خوشایند بازار نبوده و بازار نیز واکنش منفی نسبت به موضوع مذکور نشان داده است. این کارشناس بازار افزود: روز گذشته با وجود اینکه گروه‌های بانکی روز سبزپوشی را پشت سر گذاشتند اما به نظر نمی‌رسد تسعیر نرخ ارز گروه بانکی بتواند به‌تنهایی بازار را از این وضعیت بلاتکلیفی نجات دهد.

    این کارشناس بازار در پایان افزود: به نظر می‌رسد در روزهای آینده اتفاق چندان خاصی در بازار رخ ندهد و نتیجه جلسه شورای عالی بورس می‌تواند تاثیری هرچند مقطعی در بازار ایجاد کند. با این وجود بازار چشم‌‌انتظار به پایان رسیدن ریسک‌های گوناگون مانده است.مریم محبی، کارشناس بازار سرمایه، وضعیت بورس را در بهاری‌ترین روزهای فروردین این‌گونه تشریح کرد: در اسفندماه سال گذشته شاهد افت‌وخیزی در نرخ ارز بودیم. افت‌وخیز و نوسان در نرخ ارز را می‌توان در تابلوی سبز معاملاتی هفته نخست فروردین‌ماه جست‌و‌جو کرد. با این وجود ادامه‌دار بودن مسیر هیجانی افزایش قیمت دلار و طلا ترس ملموسی بر تن افراد ریسک‌گریز و سرمایه‌های سرگردان انداخت و موجب خروج نقدینگی در روزهای گذشته از بازار شد.

    خروج نقدینگی فعال از بازار با افزایش ریسک‌های سیستماتیک و تنش‌های منطقه‌ای همزمان شد و سرمایه‌گذاران و سهامداران از بیم سرانجام و عکس‌العمل طرفین به خروج بیشتر اندوخته خود از بازار پرداختند. این کارشناس بازار ادامه داد: روز گذشته در ادامه روندهای قبلی بازار پرریسک بورس نتوانست از مسیر نزولی خود که از مردادماه سال 99 آغاز شده، خارج شود، کما اینکه در این مسیر بازار رشد‌های مقطعی نیز تجربه کرده است. با این وجود و با توجه به عدم اعتماد سهامدار به این بازار علی‌رغم تورم ساختاری، شاهد اعتماد مجدد سرمایه‌داران نیستیم و سیاست‌ها و تدبیرهای نامطلوب سرمایه‌گذاران باعث شده است این بازار مولد نتواند در مسیر خوشایند خود قدم بردارد. این کارشناس بازار افزود: دلیل سبزپوشی گروه بانکی را می‌توان به تسعیر نرخ ارز آنها مرتبط دانست.

    این موضوع در مقایسه با سال‌های گذشته تقریبا افزایش 3برابری را گوشزد می‌کند که از این جهت می‌تواند نقش مثبتی در بازار ایفا کند. با این وجود، اخباری این‌چنینی را زمانی می‌توان مثبت قلمداد کرد که ماندگاری موثری در بازار داشته باشند و بتوانند چرخشی را در روند بازار ایجاد کنند. از این رو تا زمانی که بورس زیر سایه جنگ و مداخله‌های نابخردانه قرار دارد، انتشار خبری مانند تسعیر نرخ ارز بانکی نمی‌تواند در وضعیت کلی بازار تغییری ایجاد کند. این کارشناس بازار در پایان افزود‌: پیش‌بینی می‌شود در روزهای آینده از شیب هیجان سرمایه‌گذاری در بازار کاسته شود و بازار به تعادل نسبی نزدیک شود.

    برچسب ها