عصر خودرو

تولید سیمان در سال گذشته به ۷۰ میلیون تن رسید

عصر بازار- به گفته دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان، تولید سیمان در سال گذشته با ۱۰ درصد افزایش به ۷۰ میلیون تن رسید.

تولید سیمان در سال گذشته به ۷۰ میلیون تن رسید
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از فارس، علی اکبر الوندیان درباره وضعیت تولید سیمان، گفت: سال گذشته دولت در خصوص تامین انرژی کارخانه های تولید سیمان مساعدت کرد  بطوری که کارخانه های تولید سیمان در تابستان مشکلات کمتری  برای تامین انرژی داشتند و در نتیجه تولید سیمان در نیمه اول سال گذشته نسبت به مدت مشابه سال قبل، 12 درصد افزایش یافت.

    دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان اظهار داشت: اما در نیمه دوم سال متاسفانه محدودیت مصرف انرژی و بخصوص گاز باعث شد تا کارخانه های تولید سیمان از آبان ماه از مازوت استفاده کنند و با طولانی شدن این محدودیت ها  ذخایر مازوت برخی کارخانه های تولید سیمان نیز  به اتمام رسید به طوری که در اسفند ماه 1402 نسبت به مدت مشابه سال قبل با کاهش 20 درصدی  تولید مواجه شدیم  و تا پایان سال محدودیت گاز کارخانه های سیمان ادامه پیدا کرد.

    وی بیان داشت: اما در مجموع وضعیت تولید سیمان در سال 1402 نسبت به سال قبل بهتر بود و تولید سیمان در سال 1402 نسبت به 1401 در مجموع 10 درصد افزایش یافت و به 70 میلیون تن رسید.

    الوندیان افزود: مصرف سیمان نیز در سال 1402 نسبت به سال قبل از آن حدود 10 درصد افزایش داشته است  و به 65 میلیون تن رسید.

    وی اظهار داشت: با توجه به افزایش مصرف سیمان در سال گذشته تامین برق کارخانه های سیمان توسط دولت، باعث شد که کمبودی در سیمان ایجاد نشود.

    دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان با اشاره به اینکه 20 درصد از هزینه تمام شده سیمان را سوخت تشکیل می دهد، گفت: افزایش قیمت انرژی باعث افزایش هزینه تمام شده تولید می شود و این در حالی است که متناسب با افزایش قیمت سوخت اجازه افزایش قیمت سیمان داده نمی شود.

    وی بیان داشت: از آنجا که کارخانه های که در مناطق محروم قرار دارند سیمان تولیدی را با قیمت پایه کف عرضه می کنند افزایش بهای انرژی مشکلات زیادی را برای آنها بوجود می آورد و تولید در این مناطق مزیت اقتصادی را از دست می دهد  لذا ضروری است تا همزمان با اصلاح قیمت انرژِی، اصلاح قیمت سیمان نیز متناسب با آن صورت گیرد.

    برچسب ها