عصر خودرو

عضو شورای‌ عالی اصل ۴۴ قانون اساسی اعلام کرد:

نقش مداخله‌ای و تصدی‌گری دولت باید به حداقل برسد

سرمایه‌گذاری مردم در بورس با سرمایه‌های خرد

عصر بازار- مشاور وزیر امور اقتصادی و دارایی و عضو شورای‌ عالی اصل۴۴ قانون اساسی با اعلام این که باید نقش مداخله‌ای و تصدی‌گری دولت به حداقل برسد، اظهار داشت: مردمی سازی اقتصاد و ورود مردم در عرصه اقتصاد برای سرمایه‌گذاری جزو اهداف مهم اصل ۴۴ قانون اساسی است که باید مورد توجه قرار بگیرند.

نقش مداخله‌ای و تصدی‌گری دولت باید به حداقل برسد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۴ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا، با توجه به تاکید هر ساله مسوولان در زمینه بهبود فضای تولیدی در اقتصاد کشور و نیز تصمیمات اتخاذ شده برای افزایش تولید بنگاه‌های اقتصادی، رهبر معظم انقلاب طبق پیش‌بینی‌ها شعار سال 1403 را از جنس اقتصاد انتخاب کردند و ضمن اعلام جهش تولید برای سال جاری به نقش ویژه مردم در کمک به افزایش میزان تولید کشور تاکید داشتند.

    تاکنون اظهارنظرهای مختلفی از سوی مسوولان اقتصادی کشور در راستای نقش ارگان‌های دولتی برای تسریع بخشیدن تحقق شعار سال مطرح شده است. بر اساس این اظهارات،در صورت رفع موانع موجود بر سر راه واحدهای تولیدی و نیز حضور موثر مردم در اقتصاد کشور می‌توان به جهش تولید جامه عمل پوشاند و زمینه تحقق شعار سال 1403 را مهیا کرد.

    تلاش دولت برای رفع موانع پیش پای تولید

    در این زمینه سید ابراهیم رئیسی، رییس جمهور در «گردهمایی مدیران و کارگزاران دولت مردمی در راستای جهش تولید با مشارکت مردم» با اشاره به بیانات رهبر انقلاب و تعیین شعار کلیدی جهش تولید با مشارکت مردم در سال جاری اعلام کرد: دولت باید موانع پیش پای تولید و فعالان اقتصادی را بردارد.

    وی در ادامه صحبت‌های خود گفته است: باید قانون رفع موانع تولید اجرا و زمینه کار برای بخش خصوصی و مردم فراهم شود و در صورت رفع موانع پیش‌رو توسط دولت قطعاً بخش خصوصی فعال‌تر خواهد شد.

    مطرح شدن این صحبت‌ها از سوی رییس جمهور حکایت از آن دارد که دولت همه توان خود را در راستای تحقق شعار «جهش تولید با مشارکت مردم» به کار گرفته و در صدد رفع موانع موجود بر سر راه این هدف مهم اقتصادی کشور برآمده است.

    ظرفیت‌های نهفته بازار سرمایه در تحقق شعار سال 1403

    همچنین، در ادامه اظهارنظرهای مطرح شده از سوی مسوولان، برخی معتقد به نقش پررنگ بازار سرمایه در تحقق هر چه سریع‌تر شعار جهش تولید با مشارکت مردم هستند و معتقدند که ورود شرکت‌ها به بورس به عنوان راهی برای تامین مالی واحدهای تولیدی تلقی می‌شود، بنابراین باید در مسیری قرار گرفت تا به جای آن که مردم سرمایه‌های خود را وارد بانک‌ها کنند، به سمت بازار سرمایه و تولید سوق دهند.

    با توجه به اعلام چنین صحبتی از سوی مسوولان اقتصادی کشور، مجید عشقی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار طی چند روز گذشته ضمن تشریح و ارزیابی ظرفیت‌های نهفته بازار سرمایه به منظور پیگیری و تحقق رهنمودهای مقام معظم رهبری، شعار امسال را هم‌راستا با سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی و شعار سال‌های گذشته ولی با تأکید و تکیه مضاعف بر توان مردمی کشور اعلام کرد.

    وی در این زمینه به الزامات و پیش‌نیازهایی که رعایت آن‌ها از سوی سیاست‌گذاران و متولیان منجر به توفیق در تحقق شعار سال چه در بخش جلب «مشارکت مردم» و چه در بخش «جهش تولید» می‌شود، پرداخت و تصریح کرد: افزایش شفافیت و قابلیت پیش‌بینی‌پذیری متغیرهای اقتصادی و عوامل موثر بر صنایع به منظور صیانت از حقوق سرمایه‌گذاران و سهامداران، افزایش اعتماد عمومی به نظام سرمایه‌گذاری در کشور و ایجاد انگیزه برای هدایت سرمایه به سمت پروژه‌های تولیدی، خروج از بخشی‌نگری توسط دستگاه‌های ذیربط در اقتصاد کشور و اتخاذ تصمیمات به‌صورت هماهنگ و فرابخشی به منظور افزایش اثربخشی و کاهش عوارض تصمیمات یک بخش بر سایر بخش‌ها، معرفی فرصت‌ها و ارتقاء مشوق‌های سرمایه‌گذاری عمومی به‌خصوص در پروژه‌های پیشران و دانش‌بنیان دارای صرفه اقتصادی، ترویج فرهنگ سرمایه‌گذاری در جامعه و افزایش آگاهی مردم نسبت به منافع بلندمدت سرمایه‌گذاری در صنایع تولیدی و تأثیر مثبت آن بر توسعه و رشد اقتصادی کشور و افزایش نظارت بر کسب‌وکارهای غیررسمی و فرار مالیاتی در بازارهای خارج از بورس از جمله مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

    رفع موانع تولید، بهترین راه برای برون‌رفت از مشکلات اقتصادی

    در این زمینه، راه‌های مختلفی به منظور تحقق شعار سال در بخش جلب «مشارکت مردم» و نیز «جهش تولید» پیش روی مسوولان قرار گرفته که در این خصوص حمیدرضا فولادگر، عضو شورای‌ عالی اصل44 قانون اساسی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری بازار سرمایه ایران(سنا)، با تاکید بر راه‌های تحقق شعار سال «جهش تولید با مشارکت مردم» اظهار داشت: در اولویت بودن مسایلی مانند مشکلات اقتصادی و رفع آنها در کشور علت نامگذاری شعار «جهش تولید با مشارکت مردم» برای سال 1403 بوده است.

    وی خاطرنشان کرد: با توجه به این که حمایت و رفع موانع تولید به عنوان بهترین راه برای برون‌رفت از مشکلات اقتصادی تلقی می‌شوند، بنابراین رهبر معظم انقلاب در طول چند سال اخیر و در بین مباحث اقتصادی، تاکید ویژه‌ای را به بحث تولید داشتند و به صورت خاص مساله مشارکت و رفع موانع حضور مردم در تولید را مورد توجه قرار دادند.

    نقش بازار سرمایه در تحقق شعار سال 1403

    فولادگر در ادامه با تاکید بر صحبت‌های مطرح شده از سوی رییس سازمان بورس اوراق بهادار درخصوص الزامات و پیش‌نیازهایی که رعایت آن‌ها از سوی سیاست‌گذاران و متولیان منجر به توفیق در تحقق شعار سال در بخش جلب «مشارکت مردم» و چه در بخش «جهش تولید» می‌شود، به نقش بازار سرمایه در تحقق شعار سال 1403 اشاره کرد و افزود: شیوه‌های مشارکت مردم در جهش تولید متنوع است، این مشارکت می‌تواند از تاسیس یک بنگاه اقتصادی و سرمایه‌گذاری فردی به صورت شرکت‌های سهامی خاص یا شرکت‌های تعریف شده در قالب قانون تجارت تا تاسیس شرکت‌های تعاونی یا واحدهای صنفی را شامل شود.

    عضو شورای‌ عالی اصل44 قانون اساسی با بیان این که وجود چنین شرایطی باعث شده تا مردم بتوانند در قالب‌های مختلف مشارکت اقتصادی داشته باشند، گفت: بازار سرمایه یکی از شیوه‌های موجود برای مشارکت در حوزه تولید است که این بازار راه‌های مختلفی را پیش‌روی مردم برای کمک در جهش تولید قرار داده است.

    فولادگر، بازار سرمایه را به عنوان یکی از راه‌های تحقق شعار سال معرفی کرد و ادامه داد: مردم از طریق بازار سرمایه از امکان ورود سرمایه‌های خود به بورس و هدایت آن به سمت تولید برخوردارند و می‌توانند از این طریق اقدام به راه‌اندازی شرکت سهامی خاص کنند.

    وی با اعلام این که حسن بازار سرمایه این است که افراد با سرمایه‌های خرد هم می‌توانند در این بازار حضور پیدا کنند و از امکان انتخاب سبد سهام خود در این بازار برخوردار شوند، گفت: استفاده حداکثری از ظرفیت انسانی، مادی و نیز حرکت در لبه‌های فناوری به عنوان 2 مقوله مهم جهش تولید تلقی می‌شوند.

    فولادگر خاطرنشان کرد: باید به سمت فناوری‌های نو و پیشران‌های تولید پیش رفت، افراد می‌توانند در بازار سرمایه با سرمایه‌های خرد اقدام به سرمایه‌گذاری در این نوع شرکت‌ها کنند.

    فواید مشارکت مردم در تولید

    عضو شورای‌ عالی اصل44 قانون اساسی به علت فواید مشارکت مردم در تولید تاکید کرد و گفت: با توجه به وجود محدودیت در منابع دولت، بنابراین دولت نمی‌تواند به تنهایی در مباحث تولید ورود و اقدام به سرمایه‌گذاری کند.

    وی با بیان این که دولت دارای مقدار مشخصی از منابع و مصارف بودجه‌ای است، اظهار داشت: به طور معمول تراز این منابع و مصارف با یکدیگر، نشان دهنده کسری بودجه خواهد بود.

    فولادگر خاطرنشان کرد: منابعی که در اختیار دولت قرار دارد بیشتر صرف مسایل مصرفی دولت از نوع جاری یا هزینه اعتبارات عمرانی برای اتمام پروژه‌های نیمه تمام خواهد شد.

    مشاور وزیر امور اقتصادی و دارایی خاطرنشان کرد: اگر از دریچه اصل 44 قانون اساسی و نقش آن در تحقق شعار سال به این موضوع نگاه کنیم، می‌توان گفت که این موضوع در طول 18 ساله گذشته به عنوان یک سیاست از سوی رهبری ابلاغ و قانون آن تصویب شده است.

    وی تاکید کرد: این موضوع اکنون در مجلس و مجمع تشخیص نهایی شده و در این برهه زمانی شاهد برخی اصلاحات در اصل 44 قانون اساسی بوده‌ایم.

    کمک مردم در تحقق اصل 44 قانون اساسی

    فولادگر اظهار داشت: مردم می‌توانند در این زمینه به صورت تشکل، گروه‌ها، شرکت‌های خصوصی و اصناف ورود کرده و به اصل 44 قانون اساسی کمک کنند.

    عضو شورای‌ عالی اصل44 قانون اساسی خاطرنشان کرد: طبق اصل 44 قانون اساسی دولت باید نقش مداخله‌ای و تصدی‌گری خود را به حداقل برساند و زمینه‌ساز ورود مردم به اقتصاد کشور، تقویت بخش خصوصی، تعاونی‌ها و تشکل‌های اقتصادی باشد.

    وی، ایجاد زمینه رقابت و رفع انحصار را از اهم موارد مطرح شده در اصل 44 قانون اساسی دانست و افزود: بخش زیادی از تولید می‌تواند مربوط به شرکت‌های کوچک، متوسط و دانش بنیان باشد که بیشتر مردم و تشکل‌ها می‌توانند در این زمینه حضور داشته باشند.

    تاکید رهبری بر سرمایه‌گذاری‌های بزرگ

    فولادگر به تاکید رهبر معظم انقلاب بر سرمایه‌گذاری‌های بزرگ اشاره کرد و گفت: باید اقدامی صورت بگیرد تا بخش خصوصی وارد سرمایه‌گذاری ‌شود و نهادهای عمومی و شبه دولتی عرصه را برای بخش خصوصی تنگ نکنند.

    عضو شورای‌ عالی اصل44 قانون اساسی با اعلام این که اگر به دنبال رفع مشکلات اقتصادی کشور هستیم باید رشد اقتصادی بر اساس برنامه هفتم توسعه، به طور متوسط به هشت درصد برسد، گفت: بخش عمده‌ای از این رشد اقتصادی مربوط به سرمایه‌گذاری است و بخش دیگر آن از طریق بهره‌وری انجام می‌شود.

    تولید در اولویت سرمایه‌گذاری اقتصادی

    وی با بیان این که تولید در اولویت سرمایه‌گذاری اقتصادی قرار دارد، اظهار داشت: با این اقدام زمینه بهبود تولید ناخالص ملی افزایش می‌یابد و این امر نشان دهنده رشد اقتصادی در کشور خواهد بود.

    فولادگر خاطرنشان کرد: زنجیره‌های تولید شامل تولید بالادستی در معادن، صنایع بزرگ و میادین نفتی تا تکمیل زنجیره‌ها می‌شود که مردم بیشتر در تکمیل زنجیره‌ها حضور پیدا می‌کنند و اشتغال و ارزش افزوده از طریق این محل حاصل خواهد شد، همچنین شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند در این برهه زمانی خود را نشان دهند.

    به گفته مشاور وزیر امور اقتصادی و دارایی، همه این موارد نیازمند رفع موانع تولید، بهبود محیط کسب و کار و تقویت تشکل‌ها است.

    وی با اعلام این که واگذاری سهام شرکت‌های دولتی، تصور اشتباهی است که در مورد اصل 44 قانون اساسی مطرح می‌شود، گفت: مردمی سازی اقتصاد، ورود مردم در عرصه اقتصاد برای سرمایه‌گذاری و مدیریت جزو اهداف مهم اصل 44 قانون اساسی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

    فولادگر در پایان خاطرنشان کرد: سیاست‌گذاری‌ها و قوانین در راستای تحقق شعار «جهش تولید با مشارکت مردم» مشخص بوده و نیاز به قانون‌گذاری جدید نیست اما ممکن است در این مسیر و در برهه زمانی مشخص نیارمند اصلاح قوانین باشیم.

    برچسب ها