عصر خودرو

خیز نفت برای شکستن قیمت بالاتر

عصر بازار- قیمت نفت در معاملات روز سه شنبه بازار آسیا تحت تاثیر نشانه‌های بهبود تقاضا در آمریکا و چین و نگرانی‌ها نسبت به تنش‌های ژئوپلیتیکی در خاورمیانه، افزایش یافت.

خیز نفت برای شکستن قیمت بالاتر
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۴ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، بهای معاملات نفت برنت برای تحویل در ژوئن، 41 سنت افزایش یافت و به 87 دلار و 83 سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا برای تحویل در ماه مه، با 41 سنت افزایش، به 84 دلار و 12 سنت در هر بشکه رسید.

    ییپ جون رونگ، استراتژیست بازار شرکت آی جی در ایمیلی به رویترز گفت:‌ عوامل مثبت برای رشد قیمت نفت با شرایط اقتصادی بهتر از حد مطلوب در چین و آمریکا، همچنان اضافه می‌شوند و همزمان، تنش‌های ژئوپلیتیکی در خاورمیانه، شدت می‌گیرد.

    در مارس، فعالیت تولیدی چین برای نخستین بار در 6 ماه اخیر، رشد کرد و در آمریکا، فعالیت بخش تولید برای نخستین بار در یک سال و نیم گذشته، توسعه پیدا کرد که به معنای رشد تقاضا برای نفت در سال میلادی جاری خواهد بود. چین بزرگترین واردکننده نفت در جهان و آمریکا بزرگترین مصرف کننده نفت در جهان است.

    در خاورمیانه، حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در سوریه، نگرانی‌هایی را نسبت به احتمال متاثر شدن عرضه نفت برانگیخته است.

    در این بین، نشست کمیته نظارتی مشترک وزیران اوپک پلاس برای بازبینی بازار و پایبندی اعضا به محدودیت عرضه، روز چهارشنبه برگزار می‌شود. انتظار می‌رود در این نشست، تغییر در سیاست تولید اوپک پلاس که در حال حاضر تولیدش را 2.2 میلیون بشکه در روز محدود کرده است، پیشنهاد نشود.

    تولید نفت اوپک در ماه میلادی گذشته، 50 هزار بشکه در روز کاهش یافت و نشان می‌دهد محدودیت عرضه داوطلبانه، تاثیر داشته است.

    بر اساس گزارش رویترز، سورو سرکار، مدیر تیم بخش انرژی بانک دی بی اس در این باره گفت: انضباط بالاتر در اعمال محدودیت عرضه توسط اعضای اوپک پلاس، ملموس بوده و بازار هم کاهش بیشتر تولید از سوی روسیه در سه ماه آینده را لحاظ کرده است. این امر به همراه رویدادهای ژئوپلیتیکی اخیر از جمله حمله به کنسولگری ایران در سوریه، ممکن است قیمت نفت را در کوتاه مدت، به حدود 90 دلار در هر بشکه برساند.

    برچسب ها