عصر خودرو

معاملات نوروزی بازار سهام بررسی شد

عیدی شاخص به سهامداران

عصر بازار- در اثنای تعطیلات نوروزی نخستین ماه سال، معاملات بورس تهران پیگیری شد و به‌وضوح فروکش‌کردن فضای فروش در بازار سهام قابل‌ردیابی بود. دلار در بازار آزاد همچنان تمایلات افزایشی از خود ابراز می‌کند و به‌دنبال تثبیت در بالای سطح ۶۰‌هزار‌تومان است. همین موضوع سبب شد تا در اولین روزهای سال‌جدید، جسارت خرید سهام درمیان اهالی بورس تهران تقویت شود.

عیدی شاخص به سهامداران
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۴ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد، بورس تهران در ســـال‌گـــذشته نتوانست عملکرد امیدوارکننده‌‌‌‌‌‌‌ای از خود برجای بگذارد و همین موضوع نگاه‌ها را در سال‌جاری معطوف به تالار شیشه‌ای کرده‌است.

    برخی معتقدند که با عملکرد مایوس‌‌‌‌‌‌‌کننده‌‌‌‌‌‌‌ای که در سال‌گذشته در بازار سهام به‌ثبت رسید، در سال‌جاری می‌توان به معاملات سهام نگاه امیدوارانه‌تری داشت تا بتواند جاماندگی سال‌گذشته خود نسبت به تورم و دیگر بازارها را جبران کرده و حتی از دیگر بازارها پیشی بگیرد.

    در پنج روز معاملاتی سپری‌شده از سال‌جدید، شاخص‌کل بورس تهران، رشد 3.01‌درصدی را تجربه کرد و در سطح 2‌میلیون و 261‌هزار‌واحدی آرام گرفت. بیش از 10ماه از زمانی‌که شاخص‌کل بورس تهران توانست سقف تاریخی خود را به‌ثبت برساند، می‌گذرد و شاخص‌کل مجددا برای فتح قله تاریخی خود خیز برداشته‌است. آخرین‌باری که شاخص‌کل توانسته بود اعداد کنونی را تجربه کند، به آغازین روزهای زمستان بازمی‌گردد و اینک در نخستین روزهای بهار مجددا شاخص به میانه‌های کانال 2‌میلیون و 200‌هزار واحد رسیده‌است و باید دید در ادامه مسیر معاملاتی، نوسانات شاخص‌کل در مسیر رسیدن به قله تاریخی چگونه خواهد بود. شاخص هموزن نیز در جریان معاملات نوروزی، 3.72‌درصد رشد داشت و توانست خود را به سطح 770‌هزار‌واحدی برساند. در فرابورس نیز شاخص‌کل این بازار در جریان معاملات نوروزی، 2.41‌درصد افزایش ارتفاع را تجربه کرد.

    تمایلات افزایشی در دلار

    دلار این روزها در سودای تثبیت خود در بالای سطح 60‌هزار‌تومان است و همان‌طور که گفته شد این عامل سبب‌شده تا جسارت و شجاعت خریداران برای حضور در گردونه معاملات سهام بیشتر شود و خریداران با خیال آسوده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تری به سمت‌‌‌‌‌‌‌و‌‌‌‌‌‌‌سوی خرید سهام متمایل شوند.  آخرین ماه سال‌گذشته برای دلار با رکوردشکنی‌‌‌‌‌‌‌های پی‌‌‌‌‌‌‌در‌‌‌‌‌‌‌پی همراه بود و بهای اسکناس آمریکایی توانست کانال‌های قیمتی را یکی پس از دیگری فتح کرده و نهایتا در سطح 60‌هزار و 500‌تومان کار خود را به اتمام برساند. با آغاز سال‌جدید پیش‌بینی می‌شد که از شدت تقاضا در بازار ارز کاسته شود و شاهد بازگشت آرامش به بازار ارز باشیم، اما این موضوع نیز میسر نشد تا دو دیدگاه پیرامون وضعیت فعلی در بازار ارز شکل بگیرد. عده‌ای معتقدند که سیاستگذار به‌صورت تعمدی اجازه افزایش نرخ دلار را در بازار آزاد صادر کرده است تا از التهابات و جهش‌‌‌‌‌‌‌های ارزی ممانعت به‌عمل آورد. گروه دیگری نیز معتقدند که بانک‌مرکزی از منابع کافی برای سرکوب نرخ ارز برخوردار نیست و همین موضوع سبب‌شده تا چشم‌‌‌‌‌‌‌انداز انتظارات منفی که نسبت به سال‌آتی وجود دارد، قیمت‌‌‌‌‌‌‌ ارز را به سمت ارتفاعات بالاتر سوق دهد. به هر روی و فارغ از دلیل افزایش نرخ ارز، بورس تهران همواره از نوسانات افزایشی دلار استقبال به‌عمل آورده است و مطمئنا اثر این افزایش نرخ در بازار سهام نمایان خواهد شد.

    برچسب ها