عصر خودرو

پتروشیمی ها بیشترین ارز را به کشور می آورند

عصر بازار- مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی گفت: در سال ۱۴۰۱ در حوزه صادرات پتروشیمی‌ها بیشترین ارز صادراتی را ایجاد کردند. در رتبه های بعدی نیز فرآورده‌های نفتی و فلزات اساسی قرار دارد.

پتروشیمی ها بیشترین ارز را به کشور می آورند
نسخه قابل چاپ
شنبه ۳۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از مهر، مصطفی مؤمنی امروز در بیست و ششمین سال رتبه‌بندی شرکت‌های برتر ایران اظهار کرد: سازمان مدیریت صنعتی در سال جاری برای بیست و ششمین سال متوالی رتبه بندی شرکت‌های برتر ایران (رتبه بندی IMI-100) را انجام می‌دهد و 500 شرکت بزرگ و مؤثر در اقتصاد کشور را طی همایشی معرفی خواهد کرد.

    مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی افزود: مهمترین اهداف رتبه بندی شرکت‌های برتر ایران تولید اطلاعات در مورد بنگاه‌های اقتصادی کشور و شفاف سازی فضای کسب و کار، گسترش رقابت بین بنگاه‌های اقتصادی، استفاده از نتایج رتبه بندی برای کمک به برنامه‌ریزی اقتصادی در کشور و رتبه بندی شرکت‌ها از نظر میزان اثرگذاری در اقتصاد ملی است. در رتبه بندی شرکت‌های برتر ایران و رتبه بندی‌های مشابه فوق‌الذکر، ابتدا 500 شرکت بر اساس شاخص میزان فروش (درآمد) انتخاب و رتبه بندی می‌شوند. پس از آن، این 500 شرکت بر اساس شاخص‌های دیگری نیز رتبه بندی می‌شوند.

    مؤمنی تصریح کرد: انتخاب 500 شرکت بر اساس میزان فروش از منطق اقتصادی و مدیریتی برخوردار است، زیرا فروش خروجی نهایی بنگاه‌های اقتصادی است. همچنین میزان اثرگذاری فعالیت یک شرکت در ابعاد ملی، رابطه مستقیمی با میزان فروش شرکت دارد. در مجموع شرکت‌های برتر ایران، شرکت‌ها بر اساس 33 شاخص از جمله فروش، رشد اشتغال، ارزش افزود، سودآوری، بهره‌وری کل، صادرات، نسبت صادرات به فروش و … رتبه بندی می‌شوند.

    مؤمنی گفت: از ویژگی‌های رتبه بندی IMI-100، شفافیت بسیار بالای آن است، بطوری که رتبه هر شرکت در هر شاخص، به راحتی قابل بررسی و صحه گذاری است. زیرا در هر فهرستی در مقابل نام شرکت، علاوه بر رتبه آن، کمیت آن شاخص درج شده است.

    وی به نتایج کلی در رتبه بندی سال 1402 (سال مالی 1401) اشاره کرد و گفت: ارزش افزوده 100 شرکت اول، 11 درصد GDP و ارزش افزوده 500 شرکت 13 درصد GDP است. مقایسه فروش شرکت‌ها با تولید ناخالص داخلی نیز بر اساس نتایج کلی رتبه بندی سال 1402 (سال مالی 1401) حاکی از آن است که فروش 100 شرکت اول 41 درصد GDP و فروش 500 شرکت 46 درصد GDP را تشکیل می‌دهد.

    به گفته مؤمنی، اگر مجموع فروش 500 شرکت را در نظر بگیریم، 88 درصد متعلق به 100 شرکت اول بوده است که این خود، بزرگی این شرکت‌ها را در مقایسه با بقیه شرکت‌ها نشان می‌دهد.

    مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی با بیان اینکه در 500 شرکت برتر سال 1401 در مجموع 61 شرکت دانش بنیان حضور داشته‌اند، گفت: در بین 100 برتر کشور 5 شرکت دانش بنیان حضور داشته در حالی که در سال 1400 از 100 شرکت برتر فقط یک شرکت دانش بنیان حضور داشته است.

    مؤمنی گفت: همچنین 91 درصد از صادرات کشور نیز مربوط به همین 100 شرکت اول است و به نظر می‌رسد این 100 شرکت برتر مانند یک لوکوموتیو اقتصاد کشور را به جلو می‌راند و لذا این شرکت‌ها حائز اهمیت هستند.

    وی افزود: در حوزه صادرات، در سال 1401 مانند سال‌های قبل تر در حوزه صادرات پتروشیمی‌ها بیشترین نقش را داشته‌اند و بیشترین ارز صادراتی را ایجاد کردند، اگرچه نسبت به سال 1400 کاهش داشته است. همچنین فرآورده‌های نفتی و بعد از آن فلزات اساسی بیشترین ارز صادراتی را در سال 1401 ایجاد کردند.

    مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی ادامه داد: در حوزه فروش که بخشی صادرات و بخشی هم فروش داخلی است گروه فرآورده‌های نفتی بیشترین فروش را در سال 1401 داشته‌اند و نسبت به سال 1400 فروش آنها افزایشی بوده است و بعد از آن نیز پتروشیمی‌ها قرار داشته‌اند.

    مؤمنی گفت: در حوزه اشتغال بر اساس رتبه بندی سال 1401، بانک‌ها بیشترین اشتغال را داشته‌اند و بعد از آن نیز صنعت خودرو و قطعات وابسته بیشتری سهم اشتغال را در کشور داشته‌اند.

    وی با بیان اینکه استفاده کنندگان از رتبه بندی بنگاه‌های اقتصادی، سازمان‌های حاکمیتی، سرمایه گذاران و پژوهشگران هستند، افزود: شناسایی جایگاه شرکت بین 500 شرکت برتر و وضعیت رقابتی آن، کمک به شرکت‌های در توسعه برند ملی و بین‌المللی آنها از جمله مواردی که بنگاه‌های اقتصادی می‌توانند از رتبه بندی شرکت‌ها استفاده کنند.

    مؤمنی ادامه داد: تشویق رقابت در بخش دولتی و خصوصی، تحلیل روند اقتصادی کشور نیز اهمیت رتبه بندی برای سازمان‌های حاکمیتی و سیاست‌گذاران اقتصادی است و فعالان اقتصادی نیز می‌توانند برای تحلیل بازار سرمایه و شناسایی فرصت‌های همکاری اقتصادی از نتایج رتبه بندی استفاده کنند.

    وی با بیان اینکه بیست و ششمین دوره همایش رتبه‌بندی شرکت‌های برتر ایران روز دوشنبه دوم بهمن برگزار می‌شود، گفت: در رتبه بندی شرکت‌های برتر ایران، 10 شرکت برتر صادرات‌گرا مشخص می‌شوند بنابراین شرکت‌هایی که برای کشور ارزآوری دارند، معرفی خواهند شد.

    برچسب ها