عصر خودرو

عضو اتحادیه صادرکنندگان فراورده‌های نفتی مطرح کرد:

بهبود سودآوری صنایع پتروشیمی و پالایشی با افزایش قیمت نفت و فرآورده‌ها

عصر بازار- سید حمید حسینی گفت: با توجه به آنکه در کشور ما غالبا نرخ گاز برای صنایع ثابت است، افزایش قیمت نفت موجب سودآوری صنایع خواهد شد.

بهبود سودآوری صنایع پتروشیمی و پالایشی با افزایش قیمت نفت و فرآورده‌ها
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا، سید حمید حسینی عضو اتحادیه صادرکنندگان فراورده‌های نفتی در رابطه با تاثیر افزایش قیمت نفت بر سودآوری صنایع پتروشیمی و پالایشگاهی، اظهار کرد: اثرات افزایش نرخ نفت بر محصولات پتروشیمی و پالایشگاهی متفاوت ارزیابی می‌شود به طور مثال اگر قیمت نفت 70 دلار باشد و بنزین نیز با نرخ 90 دلار معامله شود شرکت سود خواهد کرد در حالی که اگر نرخ نفت به 80 دلار برسد و بنزین هم در محدوه 100 دلار معامله شود در عمل سود با کاهش مواجه خواهد شد.

    او افزود: بنابراین شرایط سود پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها به واسطه افزایش نرخ نفت بستگی به شرایط موجود دارد زیرا برخی مواقع شاهد افزایش سود و در زمان‌های دیگر شاهد کاهش بودیم.

    عضو اتحادیه صادرکنندگان فراورده‌های نفتی تصریح کرد: در حال‌حاضر صنایع پالایشگاهی باتوجه به افزایش قیمت نفت، گازوئیل و بنزین، از وضعیت مناسبی برخوردار هستند .

    حسینی گفت: یکی از دلایل افزایش قیمت جهانی گازوئیل را تا حدودی می‌توان کمبود عرضه این محصول به سبب خروج بخشی از گازوئیل روسیه از بازار جهانی دانست .

    او در خصوص عوامل اثر گذار بر صنعت پتروشیمی بیان کرد: از جمله عوامل تاثیرگذار بر سودآوری صنایع پتروشیمی را می‌توان نرخ گاز دانست به طوری که افزایش نرخ گاز در اروپا به سبب جنگ روسیه و اوکراین افزایش نرخ اوره را به دنبال داشت.

    عضو اتحادیه صادرکنندگان فراورده‌های نفتی در ادامه تاکید کرد : با توجه به آنکه در کشورما غالبا نرخ گاز برای صنایع ثابت است می‌توان گفت افزایش نرخ نفت موجب سودآوری صنایع خواهد شد.

    حسینی در پایان در رابطه با چشم انداز صنایع پتروشیمی و پالایشگاهی طی ماه‌های آتی، گفت: براساس آمار طی دوسال اخیر صنعت پالایشگاهی در بین صنایع بیشترین سود را ثبت کرده ، صنعت پتروشیمی نیز وضعیت مشابهی داشته است‌. البته این صنعت در برخی مواقع به سبب ورود کالاهای روسی با مشکلاتی مواجه شد، امسال نیز براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته تا پایان سال شاهد افزایش قیمت محصولات پتروشیمی اعم از اوره، متانول و پلیمرها خواهیم بود.

    برچسب ها