عصر خودرو

هفت نکته در مورد اعضای جدید قوای محرکه محصولات سایپا

عصر بازار- گروه خودروسازی سایپا طی حدود ۳ سال گذشته، مجموعه تازه ای از قوای محرکه شامل موتور و گیربکس را به سبد محصولاتش اضافه کرده و این تنوع امکان افزایش تیپ بندی و مدل محصولات این خودروساز را فراهم کرده است.

هفت نکته در مورد اعضای جدید قوای محرکه محصولات سایپا
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار»،  در این مطلب به هفت نکته مهم در مورد مجموعه جدید قوای محرکه سایپا خواهیم پرداخت.


    1- قوی ترین موتور تنفس طبیعی
    گروه خودروسازی سایپا با رونمایی از موتور جدید N20 با حجم 2 لیتر و تزریق سوخت مستقیم با تکنولوژی میتسوبیشی که حداکثر توان آن به 147 اسب بخار و حداکثر گشتاورش به 204 نیوتون متر می رسد، قدرتمندترین پیشرانه تنفس طبیعی را وارد صنعت خودرو ایران خواهد کرد.

    2- تکنولوژی روز با استهلاک کم
    پیشرانه N20 گروه خودروسازی سایپا از سیستم زمان بندی متغیر سوپاپ ها، سیستم EGR ، کارکرد در سیکل اتکینسون با بهره گیری از آخرین تکنولوژی کاهش اصطکاک قطعات متحرک ، استفاده از سیستم تایمنیگ زنجیری (برای کاهش هزینه نگهداری) بهره می برد و همه این موارد براساس تکنولوژی اختصاصی میتسوبیشی توسعه پیدا کرده و این پیشرانه قرار است نیروبخش نخستین کراس اوور بومی سایپا یعنی آریا باشد.

    3- گیربکس اتوماتیک بلژیکی
    گیربکس CVT که سایپا در شاهین اتوماتیک مورد استفاده قرار داده از نوع اتوماتیک با قابلیت تعویض دستی مصنوعی 7 سرعته توسط برند معتبر پانچ بلژیک طراحی و تولید می شود. این کمپانی 52 ساله طی 20 سال نخست فعالیتش تحت نظر ولوو به طراحی و تولید گیربکس می پرداخته و تا سال 2005 بعد از آن عضوی از برند معتبر ZF آلمان بوده است.

    4- ارزان ترین اتوماتیک ایران
    ساینا S اتوماتیک با قیمت 330 و کوییک اتوماتیک پلاس با قیمت 336 میلیون تومان ارزان ترین خودروهای اتوماتیک بازار ایران به حساب می آید. این دو خودرو مانند نسخه پایه از پیشرانه 87 اسب بخاری M15 نیرو می گیرند اما گیربکس این مدل ها از نوع اتوماتیک CVT با قابلیت تعویض دستی 6 سرعته است و علاوه بر گیربکس اتوماتیک دریچه گاز برقی برای نصب آپشنی مانند کروز کنترل دارند. همچنین استارت دکمه ای، ورود بدون کلید، نمایشگر 7 اینچی ودوربین عقب از جمله امکاناتی است که مدل های اتوماتیک این خودروها بیش از نسخه های دستی دارند.

    5- مصرف سوخت کم در نسخه های اتوماتیک
    گیربکس اتوماتیک CVT از بهینه ترین انواع گیربکس برای کنترل مصرف سوخت به حساب می آید. گیربکس های اتوماتیک به دلیل مصرف انرژی برای عملکرد از طریق سیستم کامپیوتر مرکزی‌‍شان معمولا باعث افزایش مصرف سوخت تا حد زیادی می شوند اما گیربکس اتوماتیک CVT کوییک و ساینا و همچنین شاهین، تنها حدود 0.4 لیتر مصرف سوخت را افزایش می دهد و به میانگین 7.6 لیتر در صد کیلومتر می رساند. این میزان در شاهین اتوماتیک تنها 0.3 لیتر است که مصرف سوخت میانگین نسخه اتوماتیک را به 7.5 لیتر در صد کیلومتر می رساند.

    6- کاهش دور موتور برای حداکثر قدرت و گشتاور
    پیشرانه جدید M15i گروه خودروسازی سایپا که روی محصولات پلتفرم X200 نصب می شود در کنار افزایش قدرت تا 90 اسب بخار و همچنین افزایش گشتاور به 137 نیوتون متر، بیشتری قدرت و بیشترین گشتاور را روی دور موتور کمتری نسبت به پیشرانه M15 به دست می آورد که در نتیجه موجب کاهش محسوس مصرف سوخت می شود. این تغییر در طراحی موجب کاهش 0.5 لیتری مصرف سوخت میانگین این پیشرانه و کاهش آن به زیر 7 لیتر و عدد 6.77 لیتر در صد کیلومتر شده است.  حداکثر قدرت در این پیشرانه به جای دور موتور 5400 روی دور موتور 5250 به دست می آید و حداکثر گشتاور نیز به جای دور موتور 4250 موتور M15 روی دور موتور 4000 به دست می آید.

    7- بهبود چندین قطعه برای ارزان ترین پیشرانه صنعت خودرو ایران
    پیشرانه M15 که نیرو بخش محصولات پلتفرم X200 سایپا است با تغییرات کلی طراحی و بهینه سازی قابل توجه، اکنون پیشرانه ای پاکتر، قوی تر و کم مصرف تر از گذشته است. این پیشرانه توانبخش ارزان ترین محصولات صنعت خودرو ایران است که بخش زیادی از سهم تولید کل خودرو کشور را در اختیار دارد . تغییرات انجام شده بر روی این موتور شامل طراحی سرسیلندر جدید با هدف بهبود محفظه احتراق، اصلاح سامانه خنک کاری، ارتقا پورت‌های هوا و دود، استفاده از تکنولوژی زمان‌بندی متغیر سوپاپ CVVT، میل سوپاپ جدید و افزایش نسبت تراکم موتور تا 10.5 با استفاده از طراحی پیستون‌های جدید است. استفاده از رینگ‌های پیستون و یاتاقان‌های طرح جدید به کاهش اصطکاک موتور و کاهش مصرف سوخت کمک کرده است. با هدف کاهش مصرف سوخت و بهبود آلایندگی از طرح منیفولد هوای جدید با قابلیت نصب دریچه گاز برقی و بهبود زاویه پاشش انژکتورها و طرح منیفولد دود استیل (به جای طرح چدنی M15 معمولی) در این موتور استفاده شده است.

    خدیجه نیکخواه

    برچسب ها