عصر خودرو

اطلس بخریم یا سراغ گزینه های دست دوم برویم؟

عصر بازار- اطلس یکی از جذابترین محصولات جدید بازار ایران بر پایه پلتفرم X۲۰۰ گروه خودروسازی سایپا است که پختشگی ظاهری آن نشان دهنده سومین مرحله بازنگری طراحی سایپا روی محصولات این پلتفرم است و در کلاس محبوب کراس‌لوک به بازار عرضه می شود.

اطلس بخریم یا سراغ گزینه های دست دوم برویم؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۳۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار»، اطلس، از نظر ابعاد، مشخصات فنی و امکانات رفاهی و ایمنی یک سر و گردن از تمامی رقبای صفر کیلومتر هم کلاسش در بازار بالاتر است و پیشرانه آن بهبود های قابل توجهی نسبت به محصولات پیشین این پلتفرم پیدا کرده که موجب کاهش محسوس مصرف سوخت و افزایش قابل توجه توان خودرو شده است.

    این خودرو یک هاچ بک چهارمتری با فضای بار 285 لیتری و فاصله بین دو محور 2.4 مشابه هیوندای اکسنت است که در تیپ G، به عنوان فول ترین تیپ از مدل های دستی این خودرو عرضه می شود.  پیشرانه این خودرو تغییرات زیادی در مقایسه با نسخه های قبلی محصولات پلتفرم X200 داشته و اکنون توان آن به 90 اسب بخار رسیده است و گشتاورش نیز به 137 نیوتون متر رسیده که هم قدرت و هم گشتاور در دور موتور پایینترین به دست می آیند و در نتیجه مصرف سوخت ترکیبی این خودرو نسبت به محصولاتی مانند کوییک و تیبا حدود نیم لیتر کاهش پیدا کرده و به کمتر از 7 لیتر رسیده است. ترمزهای اطلس نیز همچنان در جلو دیسکی و در عقب کاسه ای است. اطلس در تمامی تیپ ها از مجموعه واحد آپشن ها و تکنولوژی های ایمنی بهره می برد که سرآمد آن ها تکنولوژی کنترل الکترونیکی پایداری یا ESC است که بر اساس الزامات استانداردی روی این خودرو نیز نصب شده است.

     

    اطلس علاوه بر آن به ABS، EBD، ترمز کمکی BAS، کنترل کشش TCS، سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی بدون عقبگرد خودرو یا HSA ، دو کیسه هوا، سیستم کنترل فشار باد تایرها TPMS و ... مجهز شده است. از مهمترین امکانات اطلس می توان به سیستم تهویه مطبوع نیمه اتوماتیک، نشانگر تعویض دنده، سنسور عقب، چراغ روشنایی در روز، غربیلک D فرمان، سنسور نور ، Auto Light ، باربند اسپرت، دستگیره آسان بازشو، نشانگر سرویس دوره ای، نمایشگر لمسی 7 اینچی، دوربین عقب، کنترل صدا از روی فرمان، روکش چرم صندلی ها، آینه های تاشو برقی جانبی، آنتن کوسه ای و تریم دو رنگ داخلی اشاره کرد.

    حال با در نظر گرفتن این نکته که با بودجه 400 میلیون تومان، مالک یک هاچ بک صفرکیلومتر 90 اسب بخاری با گیربکس دستی و امکاناتی نظیر سیستم کنترل کشش و پایداری، نمایشگر 7 اینچی ، دوربین عقب و ... می شوید نگاهی به دیگر گزینه ها با این قیمت در بازار خواهیم داشت. با این بودجه می توانید به سراغ پژو 206 تیپ 2 با کارکرد حداقل 3 سال بروید که 15 اسب بخار قدرت و 20 نیوتون متر گشتاور کمتری از اطلس دارد. امکانات 206 تیپ 2 به مراتب کمتر از اطلس است و فضای سرنشینان و بار آن نیز تقریبا یک کلاس پایینتر از اطلس قرار می گیرد. خروج این خودرو از چرخه تولید نیز دلیل دیگری برای برتری اطلس به حساب می آید. اگر قصد خرید سدان کلاس C صرفا برای ابعاد بزرگتر از اطلس را داشته باشید، باید به سراغ گزینه های با کارکرد 5 سال و عمدتا بالای صد هزار کیلومتر بروید که بسیاری از آن ها تولیدشان مانند سمند یا تندر90 متوقف شده است. البته ممکن است بسیار یاز خریداران این گزینه ها را به اطلس ترجیح بدهند اما مزیت های روی کاغذ اطلس پیش از ورود به بازار شامل نکاتی است که مورد توجه بسیاری از مشتریان در بازار قرار می گیرد.

    تغییرات انجام شده بر روی موتور اطلس شامل طراحی سرسیلندر جدید با هدف بهبود محفظه احتراق، اصلاح سامانه خنک کاری، ارتقا پورت‌های هوا و دود، استفاده از تکنولوژی زمان‌بندی متغیر سوپاپ CVVT، میل سوپاپ جدید و افزایش نسبت تراکم موتور تا 10.5 با استفاده از طراحی پیستون‌های جدید است. استفاده از رینگ‌های پیستون و یاتاقان‌های طرح جدید به کاهش اصطکاک موتور و کاهش مصرف سوخت کمک کرده است. با هدف کاهش مصرف سوخت و بهبود آلایندگی از طرح منیفولد هوای جدید با قابلیت نصب دریچه گاز برقی و بهبود زاویه پاشش انژکتورها و طرح منیفولد دود استیل (به جای طرح چدنی M15 معمولی) در این موتور استفاده شده است.

    اطلس فول ترین و قوی ترین عضو خانواده پلتفرم X200 سایپا است که منطبق با نیاز مشتریان ایرانی در بخش فنی، ایمنی و امکانات رفاهی توسعه پیدا کرده و می تواند بهترین پاسخ به نیاز مشتریان بازار خودروهای اقتصادی ایران باشد. این خودرو با طراحی جدید علاوه بر برتری در بخش فنی و امکانات نسبت به رقبای هم کلاسش، جلوه ای تازه و جذاب را نیز در خیابان ها به نمایش می گذارد و مطمئنا با آغاز ورودش به خیابان ها و جلب توجهات شاهد افزایش استقبال از این خودرو تازه نفس خواهیم بود.

    برچسب ها