عصر خودرو

با چهار محصول جدید سایپا آشنا شوید

چهارگانه تازه سایپا برای بازار ایران

عصر بازار- گروه خودروسازی سایپا در گام بعدی توسعه سبد محصولاتش اطلس، سهند، آریا و شاهین پلاس را به بازار عرضه خواهد کرد.

چهارگانه تازه سایپا برای بازار ایران
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار»، سایپایی ها تا چند سال پیش تنها با تولید پراید در تیراژ گسترده و محصولات پلتفرم X200 نظیر تیبا سبد محصولات کم تنوعی را ارائه می کردند اما با آغاز طراحی و توسعه محصولات جدید این خودروساز هم اکنون سبد گسترده ای از محصولات در کلاسهای مختلف را آماده عرضه به بازار کرده است که با چهارمحصول جدید این تنوع بیشتر از گذشته خواهد شد و می تواند موجب نقش آفرینی پررنگ این خودروساز در بازار داخل و حتی مقاصد صادراتی باشد.

    آریا
    آریا، نخستین کراس اوور بومی سایپا است که مدتی از رونمایی اولیه آن می گذرد و در این زمان این خودروساز اقدام به تولید آزمایشی و تلاش برای بلوغ این محصول کرده است تا در زمان ورود نخستین کراس اوور بومی این شرکت به بازار همه چیز برای تمایز آن فراهم باشد. آریا قرار است از پیشرانه 2لیتری تنفس طبیعی با تزریق مستقیم سوخت نیرو بگیرد که حداکثر توان به 147 اسب بخار می رسد و حداکثر گشتاورش حدود 204 نیوتون متر است.پیشرانه DAE M20 با حجم 2 لیتر و سیستم تزریق سوخت مستقیم GDi است که حداکثر توانش با تنفس طبیعی به 147 اسب بخار و حداکثر گشتاور آن به 204 نیوتون متر می رسد.

    همچنین تیموری وعده طراحی نسخه هایبرید کراس اوور آریا را داده که بر اساس شنیده ها احتمالا بخش پیشرانه بنزینی این خودرو از نوع سری 4J کمپانی DAE با حجم 1.6 لیتر و حداکثر توان 121 اسب بخار است. کمپانی DAE یا Dongan auto engine co چین با سابقه فعالیت بیش از 70 سال در زمینه طراحی و تولید گیربکس و پیشرانه در تنوع گسترده مشغول فعالیت است و بخش عمده نیاز خودروسازان چینی را تامین می کند. پایه بسیاری از پیشرانه ها و گیربکس های این شرکت الگوگرفته از تولیدات میتسوبیشی است و این شرکت موفق به توسعه پیشرانه و گیربکس های به روز و جدیدی شده تا که می تواند به تنوع قوای محرکه گروه خودروسازی سایپا نیز کمک بسزایی کند.

    گروه خودروسازی سایپا در راستای همکاری جدید با کمپانی DAE و پیشرانه های جدیدی که با همکاری مگاموتور توسعه داده آینده روشنی را ترسیم کرده که در کنار تنوع کلاس محصولاتش از کلاس B تا کراس اوور و سدان کلاس C می تواند جلوه تازه ای از محصولات بومی صنعت خودرو ایران را به نمایش بگذارد. همچنین شنیده ها حاکی از آن است که آریا احتمالا با گیربکس 6 سرعته اتوماتیک AT ورودش را به بازار آغاز خواهد کرد. استفاده از پلاستیک نرم و با کیفیت برای تریم داخلی آریا، وعده جالب توجه دیگر تیموری، مدیرعامل سایپا است که این خودرو را به طور کلی از خانواده شاهین و دیگر تولیدات صنعت خودرو ایران تاکنون متمایز می کند. آریا تا اینجای کار، مدرن ترین، قوی ترین و باکیفیت ترین خودرو بومی جدید صنعت خودرو ایران است و به نظر می رسد در نسخه پایه این خودرو شاهد امکاناتی نظیر دو کیسه هوا، سانروف، استارت دکمه ای، تریم داخلی چرم مصنوعی، کروز کنترل، نمایشگر لمسی، GPS، سنسور فشار باد تایرها، آینه های تاشو برقی، دوربین و سنسور پارک عقب، سنسور نور، تهویه اتوماتیک، فرمان کمکی برقی و… باشیم و در تیپ فول نیز امکاناتی مانند کیسه هوای جانبی، سامانه کنترل پایداری الکتریکی، سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی، رادار نقطه کور، دوربین 360 درجه و… به اولین کراس اوور بومی ایران اضافه شود.

    شاهین پلاس
    شاهین پلاس از پیشرانه جدید ME16 بهره می برد که حداکثر توان آن به حدود 115 اسب بخار می رسد و حداکثر گشتاورش 147 نیوتون متر است و این پیشرانه 1.6 لیتری 16 سوپاپ جدید سایپا که روی کادیلا و سیتروئن M44 نیز نصب شده پمپ روغن و دینام متفاوتی نسبت به موتور EC5 سیتروئن دارد و قدرت و گشتاور بهتری نسبت به TU5پلاس ایران خودرو تولید می کند. سایپا در نسخه پلاس شاهین بر خلاف نسخه اتوماتیک، گیربکس 6 سرعته اتوماتیک DAE را انتخاب کرده است.

    اطلس
    جدیدترین نماد بلوغ توسعه محصولات با پلتفرم X200 در سایپا، محصول جدید کراس لوک اطلس است. همه تیپ های اطلس همانند تیپ G از پیشرانه بهبود یافته 1.5 لیتری M15GSI نیرو می گیرند که حداکثر توان آن به 90 اسب بخار و حداکثر گشتاورش به 137 نیوتون متر می رسد. این پیشرانه به سیستم زمان بندی متغیر سوپاپ ها مجهز شده و مصرف سوخت خودرو نسبت به کوییک و پیشرانه قبلی تا حد زیادی کاهش پیدا کرده و در سیکل ترکیبی به 6.93لیتر در صد کیلومتر رسیده است. سیستم ترمز این خودرو همانند کوییک و تیبا در جلو دیسکی و عقب کاسه ای است و در این زمینه ارتقائی به چشم نمی خورد. رینگ در همه نسخه های کوییک اعم از G، L و S از نوع 14 اینچی فولادی است و تنها در تیپ E شاهد استفاده از رینگ 14 اینچی آلومینیومی در این خودرو هستیم. اطلس تیپ G از گیربکس 5 سرعته دستی بهره می برد و تیپ E و L این خودرو از نوع اتوماتیک با گیربکس اتوماتیک CVT با قابلیت تعویض 6 سرعته دستی هستند.

    همچنین سیستم کمکی فرمان در تیپ های اتوماتیک این خودرو از نوع برقی و در نوع دستی از نوع هیدرولیک است. از مهمترین امکانات رفاهی اطلس تیپ G می توان به سیستم کنترل کشش TCS، کنترل الکترونیکی پایداری ESC، سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی HSA، تهویه مطبوع نیمه اتوماتیک، غربیلک فرمان Dتایپ، گکنترل فشار باد تایرها، چراغ های اتوماتیک، نمایشگر 7اینچ، دوربین عقب، سانروف و سقف با رنگ متمایز از بدنه اشاره کرد. همچنین در نسخه های اتوماتیک اطلس قرار است علاوه بر این آپشن ها مواردی همچون صندلی راننده با گرم کن، شیشه دودی عقب، سنسور باران، هشدار نقاط کور BSD، توییتر سیستم صوتی، کروز کنترل، ورود و استارت بدون کلید و محدودکننده سرعت نیز اضافه شود.

    سهند
    سهند پارس‌خودرو حاصل تغییرات و به‌روزرسانی پلتفرم X200 سایپا با همراهی موتور M15+ است که به‌زودی با دو گیربکس دستی و اتوماتیک به بازار عرضه خواهد شد. سهند پارس‌خودرو یک سدان کلاس B به‌حساب می‌آید و به‌عنوان یک خودرو خانوادگی شناخته می‌شود. پارس‌خودرو برای این محصول علاوه بر امکانات رفاهی و ایمنی جدید، ظاهر و شخصیت متفاوتی نسبت به دیگر محصولات گروه سایپا را تولید کرده است. به‌علاوه اینکه استفاده از موتور M15+ که به تکنولوژی زمان‌بندی متغیر سوپاپ (VVT) مجهز است قدرت این موتور 1.5 لیتری تنفس طبیعی را تا 90 اسب بخار و 137 نیوتن متر بالابرده است.

    از مهم‌ترین تغییرات پیشرانه جدید سهند می‌توان به سر سیلندر و محفظه احتراق بهبودیافته، میل بادامک ارتقا یافته، بهبود عملکرد خنک کاری، منیفولد جدید، بهبود زاویه انژکتورها، کاهش اصطکاک رینگ‌ها، کاهش مصرف سوخت و افزایش نسبت تراکم از 9.7 به 10.5با تغییر شکل سطح پیستون اشاره کرد. در بخش فنی استفاده از سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها VVT و دریچه گاز برقی موجب عملکرد بهتر موتور و کاهش مصرف سوخت و آلایندگی شده است.

    همچنین وجود سیستم کنترل پایداری الکترونیکی ESC موجب افزایش چشمگیر پایداری خودرو در ترمز گیری و یا مسیرهای منحنی یا لغزنده می‌شود. سیستم پایش فشار باد لاستیک‌ها TPMS و نشانگر تعویض دنده از دیگر تجهیزات استانداردی سهند در تمام تیپ‌های آن است. طراحی درب موتور و سپر جلوی خودرو نیز به‌گونه‌ای است که مطابقت کامل با استاندارد حفاظت از عابر پیاده PPS دارد.

    برچسب ها