عصر خودرو

ورود شرکت های خرده‌فروش برق به معاملات برق تجدید پذیر در بورس انرژی

عصر بازار- مدیر توسعه بازار برق و هماهنگی با بورس انرژی گفت: ورود شرکت‌های خرده فروش به معاملات برق سبز به توسعه معاملات در این بازار و تعمیق آن کمک قابل توجهی می کند، زیرا از یک سو می توانند با تجمیع نیاز مصرف مشترکان برق نسبت به پوشش ریسک نوسانات مصرف اقدام کنند و از سوی دیگر با تخصص و تجربه خود نسبت به کشف قیمت رقابتی بازار کمک کنند.

ورود شرکت های خرده‌فروش برق به معاملات برق تجدید پذیر در بورس انرژی
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۷ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از وزارت نیرو، بهروز احمدی حدید مدیر توسعه بازار برق و هماهنگی با بورس انرژی در این خصوص گفت: از ابتدای راه اندازی معاملات سبز در بورس انرژی اقداماتی برای ورود شرکت‌های خرده فروش برق به تابلوی سبز و تخصیص برق خریداری شده به مشترکان طرف قرارداد ایشان آغاز شد.

    در قدم اول معاونت بازار برق ایران برنامه‌ریزی‌های لازم برای ایجاد امکان تخصیص برق خریداری شده توسط شرکت‌های خرده فروش در "سامانه معاملات خارج از بازار برق ایران" بر روی پرتال شرکت مدیریت شبکه را طراحی و پیاده سازی کرد و با هماهنگی‌های صورت گرفته با بورس انرژی، ساتبا و سایر ذینفعان در تاریخ 23 مهر ماه 1402، مجوز حضور شرکت‌های خرده فروش در تابلوی سبز صادرشد.

    وی ادامه داد: اولین معامله برق سبز در 24 مهر ماه توسط یک شرکت خرده فروشی به میزان 7200 کیلووات ساعت انجام و نهایی شد. در روز 25 مهر ماه نیز علاوه بر شرکت فوق، شرکت خرده فروشی دیگری اقدام به خرید برق تجدیدپذیر از تابلوی برق سبز بورس انرژی کردد که در مجموع در دو روز گذشته بالغ بر 539 هزار کیلووات ساعت برق توسط شرکت های خرده فروش در تابلوی سبز بورس انرژی مبادله شد.

    احمدی حدید با اشاره به میزان برق خریداری شده افزود: بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته، شرکت‌های خرده فروشی مذکور می‌توانند میزان برق خریداری شده خود را در زمان‌های تعیین شده در سامانه معاملات خارج از بازار شرکت مدیریت شبکه به مصرف کنندگان طرف قرارداد خود تخصیص دهند. اطلاعات این مصرف‌کنندگان نیز از طریق سامانه‌های بازار برق برای شرکت‌های مالک شبکه ارسال می‌شود تا در قبوض، برق مصرفی مصرف کنندگان اعمال شود.

    مدیر توسعه بازار برق و هماهنگی با بورس انرژی تصریح کرد: امید است با ورود شرکت‌های خرده فروش به معاملات برق سبز به توسعه معاملات در این بازار و تعمیق آن کمک قابل توجهی شود، زیرا از یک سو این شرکت‌ها می‌توانند با تجمیع نیاز مصرف مشترکان برق نسبت به پوشش ریسک نوسانات مصرف اقدام کنند و از سوی دیگر با توجه به تخصص و تجربه بالای خود در فضای تجارت برق، نسبت به کشف قیمت رقابتی در بازار کمک نمایند.

    احمدی ادامه داد: علاوه بر این تا قبل از صدور مجوز حضور شرکت‌های خرده فروش در تابلوی سبز، مشترکان طرف قرارداد ایشان که برق مورد نیاز خود را از شرکت خرده فروش خریداری می کردند، مجبور بودند که برق سبز مورد نیاز را شخصا و به صورت مستقیم از بورس انرژی خریداری کنند. با رفع این محدودیت، مصرف کنندگان می‌توانند در قالب یک قرارداد واحد، تمامی برق مورد نیاز خود (عادی یا سبز) را به صورت یکجا از شرکت های خرده فروش خریداری کنند.

    مدیر توسعه بازار برق و هماهنگی با بورس انرژی خاطرنشان کرد: با راه‌اندازی تابلوی معاملات سبز در بورس انرژی، از ابتدای خرداد تا پایان مهرماه سال جاری، مصرف کنندگان بالای یک مگاوات مجاز بودند که به عنوان خریدار برق در این فضا اقدام به خرید برق مورد نیاز خود کنند. در این مدت بیش از 136 میلیون کیلووات ساعت انرژی تولیدی برق نیروگاه های تجدید پذیر با ارزش بیش از 350 میلیارد تومان در تابلوی سبز بورس انرژی معامله شده است.

    برچسب ها