عصر خودرو

پیش‌بینی اوپک از وضعیت تقاضا تا سال ۲۰۴۵

سهم ۵۴ درصدی نفت و گاز از سبد انرژی

عصر بازار- اوپک پیش‌بینی‌های میان مدت و بلندمدت تقاضای جهان برای نفت در دورنمای سالانه را بازبینی صعودی کرد و هشدار داد ۱۴ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری برای تامین تقاضا، ضروری است.

سهم ۵۴ درصدی نفت و گاز از سبد انرژی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، دیدگاه اوپک در گزارش دورنمای نفت جهان 2023 منتشر شد و برخلاف سایر پیش‌بینی‌کنندگان از جمله آژانس بین‌المللی انرژی است که می‌گویند تقاضا برای نفت ممکن است در دهه جاری، به اوج خود برسد.

    طبق گزارش اوپک، سهم سوخت‌های فسیلی از سبد انرژی، از بیش از 80 درصد در سال 2022، به حدود 69 درصد در سال 2045 کاهش پیدا می‌کند که به دلیل افول زغال سنگ است. با این حال، نفت و گاز از سبد انرژی در سال 2045، مجموعا سهم 54 درصدی خواهند داشت.

    یک دهه یا بیشتر رشد مصرف، به نفع اوپک خواهد بود که اعضایش به درآمد نفتی متکی هستند. این گروه اعلام کرد نفت باید بخشی از گذار انرژی باشد و به تصمیمات برخی از دولت‌ها و شرکت‌ها برای کند کردن روند عقب نشینی از سوخت‌های فسیلی اشاره کرد.

    هیثم الغیص، دبیرکل اوپک در پیش گفتار این گزارش نوشت: تحولات اخیر، باعث شد تیم اوپک در ارزیابی خود از انرژی‌ها، تجدیدنظر کند. درخواست‌ها برای توقف سرمایه‌گذاری در پروژه‌های نفتی جدید، اشتباه است و ممکن است به آشوب اقتصادی و انرژی منتهی شود. دبیرکل اوپک، سرمایه‌گذاری مورد نیاز برای بخش نفت تا سال 2045 را 14 میلیارد دلار تخمین زد که نسبت به 12.1 میلیارد دلار برآورد شده در گزارش سال گذشته اوپک، بالاتر است.

    اوپک انتظار دارد تقاضای جهان برای نفت تا سال 2045، به 116 میلیون بشکه در روز برسد که حدود شش میلیون بشکه در روز بالاتر از پیش‌بینی گزارش سال گذشته این گروه است. چین، هند و سایر کشورهای آسیایی و همچنین آفریقا و خاورمیانه، پیشران این رشد خواهند بود.

    فاتح بیرول، مدیر اجرایی آژانس بین‌المللی انرژی، هفته گذشته گفته بود مصرف جهانی برای زغال سنگ، نفت و گاز طبیعی، ممکن است پیش از سال 2030، به اوج خود برسد.

    اوپک با اشاره به تقاضای قوی در سال میلادی جاری با وجود موانع اقتصادی مانند افزایش نرخ‌های بهره و رشد حمل و نقل جاده‌ای، در پیش‌بینی خود از میزان تقاضا برای نفت در میان مدت تا سال 2028 را به صورت صعودی، اصلاح کرد. با وجود این دورنما، تقاضا برای نفت ممکن است در سال 2023، منعطف باشد.

    اوپک پیش‌بینی کرد تقاضای جهانی برای نفت در سال 2028، به 110.2 میلیون بشکه در روز خواهد رسید که بالاتر از 102 میلیون بشکه در روز در سال 2023 است. این گروه پیش‌بینی کرد مصرف نفت در سال 2027، به 109 میلیون بشکه در روز خواهد رسید که بالاتر از 106.9 میلیون بشکه در روز برآورد شده در سال 2022 است.

    اوپک در سال 2020 که شیوع پاندمی کووید 19، باعث فلج شدن تقاضا شد، پیش‌بینی کرده بود مصرف نفت کند خواهد شد اما با بهبود تقاضا برای نفت، پیش بینی‌های خود را به صورت صعودی، اصلاح کرده است.

    این گروه در نسخه 2022 گزارش سالانه خود، پیش‌بینی کرده بود تقاضای جهانی برای نفت پس از سال 2035، یکنواخت می‌شود اما در جدیدترین گزارش سالانه خود، انتظار دارد مصرف نفت به میزان 1.6 میلیون بشکه در روز دیگر در 10 سال مدت این پیش بینی، رشد کند.

    در گزارش اوپک آمده است، تا سال 2045، تعداد 2.6 میلیارد خودرو در جاده‌های جهان وجود خواهد داشت که یک میلیارد دستگاه بیشتر از سال 2022 است. با وجود رشد خودروهای برقی، بیش از 72 درصد این خودروها، موتور احتراقی خواهند شد.

    بر اساس گزارش رویترز، اوپک انتظار دارد سهم این گروه از بازار نفت، از 34 درصد در سال 2022، به 40 درصد در سال 2045 رشد کند زیرا تولید غیراوپک از اوایل دهه 2030 به بعد، افت خواهد کرد.

    برچسب ها