عصر خودرو

روس‌ها دلار را کنار می‌گذارند

عصر بازار- بانک روسیه در بررسی ریسک‌های مالی ماهانه خود که این هفته منتشر شد، اعلام کرد که کاهش نرخ مبادله روبل در برابر ارزهای خارجی اصلی، بسیاری از روس‌ها را وادار کرده است که دارایی‌های دلار و یورو خود را بفروشند.

روس‌ها دلار را کنار می‌گذارند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، به گفته رگولاتوری، پس از اینکه واحد پول روسیه از 90 روبل در برابر دلار در اوایل جولای عبور کرد، ساکنان روسیه، خلاص شدن از شر ارز خارجی را آغاز کردند و طی این ماه 450 میلیون دلار را فروختند.

    بیشترین فروش در نیمه اول ماه جولای رخ داده است و بر اساس این بررسی، در مجموع، روبل در ماه گذشته 2.3 درصد در برابر دلار کاهش یافت.

    بانک مرکزی در این بررسی گفت: «فشار بر روبل به دلیل کاهش تراز تجارت خارجی و حجم پایین فروش درآمد ارزی توسط صادرکنندگان ادامه دارد اما اشاره کرد که تضعیف روبل در ماه جولای در مقایسه با کاهش 10.4 درصدی آن در برابر دلار در پایان ماه ژوئن ناچیز بود».

    روبل چندین ماه است که در برابر ارزهای غربی تضعیف شده است و آنتون سیلوانوف، وزیر دارایی روسیه، این روند را به تغییرات در تراز تجاری کشور در بحبوحه فشار تحریم‌های غرب و تقاضای قوی برای ارز خارجی در تابستان نسبت داد.

    در اوایل ژوئن ارزش دلار حدود 80 تا 81 روبل بود و تا ماه جولای ارزش آن حدود 89 روبل رسید. ارزش روبل  در 6 جولای به اوج خود رسید، زمانی که نرخ مبادله برای اولین بار از مارس 2022 از 93 روبل در برابر دلار فراتر رفت. این روند در این ماه ادامه یافت و روبل در 9 آگوست از 98 دلار عبور کرد.

    در همین حال، رگولاتور گفت که بازار ارز مبادله‌ای روسیه همچنان از دلار و یورو «سمی» رویگردان شده و به سمت ارزهای کشورهای دوست یا کشورهایی که روسیه را در رابطه با درگیری در اوکراین تحریم نکرده‌اند، روی کرده است.

    به عنوان مثال، سهم یوان چین در بازار از 39.8 درصد در ماه ژوئن به 44.0 درصد در ماه جولای رسید که رکورد جدیدی برای روسیه بود. در همین حال، سهم یورو و دلار از 58.8 درصد در ماه ژوئن به 54.4 درصد در ماه گذشته کاهش یافت.

    برچسب ها