عصر خودرو

رکوردی بی‌سابقه در بورس مسکو

عصر بازار- صرافی مسکو فعالیت بی‌سابقه‌ای توسط سرمایه‌گذاران خصوصی ثبت کرد.

رکوردی بی‌سابقه در بورس مسکو
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبی «عصر بازار» به نقل از ایسنا، بر اساس بیانیه مطبوعاتی منتشرشده، فعالیت سرمایه‌گذاران خصوصی در بورس مسکو (MOEX)، بزرگترین بازار سهام روسیه، در ماه فوریه به بالاترین میزان خود رسید.

    تراکنش‌های انجام شده ماه گذشته صرافی در مجموع 4.1 میلیون بود و در طول دوره گزارش، این افراد میزان 74.2 میلیارد روبل (820 میلیون دلار) سرمایه‌گذاری کردند که نسبت به سال قبل 11 درصد افزایش ثبت کرده است. اکثریت قریب به اتفاق سرمایه‌گذاری‌ها در اوراق قرضه انجام شده که بالغ بر 59.1 میلیارد روبل است.

    تعداد کل افراد دارای حساب کارگزاری در بورس مسکو در پایان ماه گذشته از 30.7 میلیون نفر فراتر رفت و 54.3 میلیون حساب باز کردند.

    از جمله محبوب‌ترین اوراق بهادار در سبد سرمایه‌گذاران خصوصی، سهام بزرگترین وام‌دهنده روسیه اسبر بانک (37.9درصد)، غول انرژی دولتی گازپروم (14.1درصد)، غول بزرگ نفت لوک اویل (14.1درصد)، غول فناوری یاندکس (7.9درصد)، همچنین سهام شرکت‌های انرژی سورگوت‌نفته‌گس و روس‌نفت و شرکت‌های معدنی نوریلسک نیکل و سیورستال بود.

    بر اساس اطلاعات منتشر شده در اوایل این هفته، کل حجم معاملات در بازارهای بورس مسکو به 111.4 تریلیون روبل در ماه فوریه افزایش یافت که نسبت به 83.6 تریلیون روبل در سال گذشته افزایش نشان می‌دهد. در بازار ارز (FX) که بخش قابل توجهی از فعالیت‌های بورس مسکو را تشکیل می‌دهد، حجم معاملات به 27.7 تریلیون روبل در مقابل 19.4 تریلیون ثبت شده در ماه فوریه 2023 رسید.

    آخرین داده‌ها به دنبال نتایج مالی قوی بورس مسکو برای سال 2023 است، زمانی که سود خالص آن از 36.3 میلیارد روبل در سال گذشته به 60.8 میلیارد روبل افزایش یافت، در حالی که کل حجم معاملات در بازار ارز آن به 328 تریلیون رسید که 22.5 درصد نسبت به سال 2022 افزایش داشت.

    افراد بیش از 111 تریلیون روبل اوراق بهادار در سال گذشته در بورس معامله کردند، اما بورس مسکو از کاهش شدید سرمایه‌گذاری‌ها در ماه دسامبر خبر داد و تحلیلگرانی که در نظرسنجی فوربس شرکت کردند این کاهش را با نرخ بالای کلیدی بانک روسیه مرتبط می‌دانند که در حال حاضر 16 درصد است.

    برچسب ها