عصر خودرو

عضو اتاق بازرگانی ایران :

اجرایی شدن توافقات، سهم ایران از بازار آفریقا را افزایش می‌دهد

عصر بازار- عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: تهاتر، ابزارهای تجاری است که می‌تواند مبادلات ایران با قاره آفریقا را بر اساس توافقات افزایش و سهم بیشتری از این قاره را در اختیار کشور قرار دهد.

اجرایی شدن توافقات، سهم ایران از بازار آفریقا را افزایش می‌دهد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۳۰ تير ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، «سید حمید حسینی»  با اشاره به اینکه سه روش تجاری برای مبادلات کالایی وجود دارد،‌ اظهار کرد: نخست با اعتماد تجار به یکدیگر خرید و فروش به صورت حواله انجام می‌شود؛ روش دیگر اسناد و اعتبار بانکی است که بر اساس اعتبار تاجر از طریق بانک تسویه می‌شود که مقررات بانکی موجب روان شدن تجارت نیز خواهد شد.

    وی با بیان اینکه سومین روش تجاری در جهان تهاتر است،‌ تصریح کرد: مبادلات به صورت کالا به کالا و فیزیکی انجام می‌شود که در مرزها به روش‌های پیله‌وری و مرزنشینی مرسوم است و یا شبکه بانکی نیز درگیر این روند می‌شود.

    حسینی تاکید کرد: ایران سابقه تهاتر از طریق شبکه بانکی با کشورهای بلوک شرق مانند روسیه، شوروی، رومانی، یوگسلاوی و بلغارستان دارد که در این روش خط اعتباری توافق می‌شد و تجار کشورها کالای خود را صادر و پول خود را از بانک دریافت می‌کردند؛ در پایان هر سال بانک مرکزی ایران و کشور مقصد،‌ بعد از انجام محاسبات با ارزهای معتبر با یکدیگر تسویه می‌کردند.

    وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر تهاتر بانکی امکان‌پذیر نیست،‌ خاطرنشان کرد: برای امضای توافقات پیمان پولی باید میان واردات و صادرات دو کشور تعادلی باشد که این فرآیند برای ایران فقط با ترکیه و روسیه امکان‌پذیر است؛ زیرا با کشورهای مانند چین و امارات متحده عربی و افغانستان تراز مناسبی برای تبادل با پول ملی نداریم.

    عضو اتاق بازرگانی ایران با اشاره به مناسب بودن توافق برای تهاتر گاز ایران با نفت عراق،‌ اظهار داشت: آفریقا ظرفیت و پتانسیل بالایی دارند، اما باید زیرساخت‌های مناسب مانند خطوط کشتیرانی و سیستم بانکی برای همکاری مورد توجه قرار بگیرد،‌ از سوی دیگر شرکت‌ها نیازمند نمایندگی برای توسعه روابط هستند و باید موانع بانکی رفع شود.

    حسینی بیان کرد: آفریقا ظرفیت تامین حبوبات، کاکائو، قهوه، میوه، گوشت مواد معدنی را برای ایران دارد، از سوی دیگر ما نیز می‌توانیم بازار محصولات پتروشیمی، قیر، مصالح ساختمانی، مواد غذایی و نساجی برای این قاره مهیا کنیم.

    این فعال اقتصادی با بیان اینکه تهاتر نمی‌تواند از طریق تاجر انجام شود،‌ تصریح کرد: باید سیستم تضمینی ایجاد شود تا تجار با استفاده از آن بتوانند با صادرات کالاهای خود،‌ شرایط را برای واردات مورد نیاز کشور فراهم کنند.

    وی با تاکید بر اینکه تهاتر یک سیستم مناسب برای تجارت است اما نیازمند ساز و کار اطمینان بخش دارد،‌ گفت: باید از همه ابزار استفاده کنیم تا سطح تجاری کشور افزایش پیدا کند که با رفع موانع تحریمی ریسک تاجر کم می‌شود و افزایش حدود 15 درصدی سالانه رقم می‌خورد.

    حسینی تاکید کرد: با وجود اینکه کار سختی است اما امکان دستیابی به اهداف را افزایش می‌دهد و بر همین اساس اجرایی شدن توافقات می‌تواند سهم ایران را در بازار این قاره افزایش دهد.

    برچسب ها