عصر خودرو

مدیر امور پالایشگاه مجتمع مس سرچشمه خبر داد

افزایش ۷.۸ درصدی تولید کاتد در مجتمع مس سرچشمه در سه‌ماهه نخست امسال

عصر بازار- مهندس حمیدرضا نژادغلامعلی از تولید ۴۹ هزار و ۷۲۰ تن کاتد در این مجتمع در سه‌ماه نخست امسال خبر داد که نسبت‌ به مدت مشابه سال گذشته ۷.۸ درصد افزایش داشته است.

افزایش ۷.۸ درصدی تولید کاتد در مجتمع مس سرچشمه در سه‌ماهه نخست امسال
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۷ تير ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از مس پرس، وی با اشاره به عملکرد سه‌ماهه نخست امسال امور پالایشگاه، اظهار کرد: در سه‌ماهه نخست امسال 49 هزار و 720 تن کاتد با درصد تحقق 102.59 درصدی نسبت به برنامه پیش بینی تولید، یک هزار و 27 کویل مفتول با تناژ 5 هزار و 69 تن و 169 تن لجن آندی در پالایشگاه مجتمع مس سرچشمه تولید شد.

    نژادغلامعلی با اشاره به رکوردهای ثبت‌شده در این بازه زمانی، افزود: دستیابی به رکورد راندمان جریان 96.5 درصد در فروردین ماه، دستیابی به رکورد راندمان زمان 94.68 با راه اندازی 12 ساعته سکشن در اردیبهشت ماه و دستیابی به تولید 62 کویل مفتول در دو شیفت کاری از جمله رکوردهای ثبت شده در امور پالایشگاه سه ماه نخست امسال است.

    مدیر امور پالایشگاه مجتمع مس سرچشمه رفسنجان به مقایسه تولیدات سه ماهه نخست امسال با مدت مشابه سال گذشته پرداخت و گفت: در سه ماهه نخست امسال با تولید 49 هزار و 720 تن کاتد 7.8 درصد افزایش، نسبت به سه ماهه اول 1401 داشتیم و دستیابی به 181 پولینگ در سه ماهه اول سال جاری 15 درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل رانشان میدهد. همچنین کاتد قابل صادرات  76 درصد در سال جاری بود  که 8 درصد افزایش داشته است. در مجموع محصولات تولیدی در پالایشگاه 2.59 درصد بالاتر از برنامه پیش بینی تحقق یافتند.

    وی به بومی سازی تجهیزات پالایشگاه اشاره و بیان کرد: در راستای بومی سازی قطعات و استفاده از ظرفیت های داخلی و همکاری با شرکت های دانش بنیان از سال گذشته اقدامات قابل توجهی  صورت گرفته است.

    نژادغلامعلی توضیح داد: همکاری با شرکت های داخلی و دانش بنیان صرفه جویی حدود 25 میلیارد تومانی را به همراه داشته که از جمله آن می توان به طراحی، تأمین، نصب، اجرا و راه اندازی جرثقیل دوبل جنوبی، طراحی، ساخت و نصب فیلترپرس جهت جداسازی لجن آندی از الکترولیت، طراحی، تأمین، ساخت، نصب، تست و راه اندازی یک دستگاه خردایش و خشک کن لجن آندی، طراحی، تأمین و ساخت دستگاه milling و lug press مربوط به ماشین آماد سازی آند، اجرای cell monitoring جهت پایش ولتاژ سکشن ها اشاره کرد.

    وی با بیان این که بومی سازی 19 قطعه صرفه جویی حدود 13 میلیارد تومانی را در پی داشته است، افزود: از جمله این قطعات بومی سازی شده می توان به تأمین آند سربی معمولی و نانو با صرفه جویی حدود 4 میلیارد تومان، سلول پلیمری با صرفه جویی حدود 3 میلیارد تومان، کپینگ بورد با صرفه جویی حدود 1 میلیارد و 300 میلیون تومان، ورق میانی مبدل حرارتی با صرفه جویی حدود 1 میلیارد و 200 میلیون تومان و غلطک های شیاردهنده استندهای ریخته گری با صرفه جویی حدود 800 میلیون تومانی، ساخت برج لیچینگ به مبلغ1.200 میلیارد تومان و ساخت زنجیرهای انتقال ماشین های csm, کاتد شویی و ارایش آند به مبلغ 1.5 میلیارد تومان اشاره کرد.

    هوشمندسازی امور پالایشگاه

    نژادغلامعلی به برنامه های این مور در راستای بهره وری بهتر از نیروی انسانی و هوشمندسازی نیز شاره کرد و گفت: اجرای پروژه سل مانیتورینگ در راستای کمک به گروه بازرسی در جهت تشخیص دقیق و به موقع اتصال کوتاه بین آند و کاتد، رفع آنها و جلوگیری از افت ولتاژ سکشن، تغییر نقشه آند استریپینگ در راستای کاهش ضایعات ورق و افزایش کارایی پرسنل، انجام چندین تغییر طرح بر روی دستگاه csm در راستای کاهش توقفات دستگاه، کاهش تعمیرات و در نتیجه افزایش تولید و صرفه جویی در هزینه و وقت واحدهای عملیات و تعمیرات از جمله اقدامات بوده است.

    وی ادامه داد: نصب ماشین اسپیسینگ روی دستگاههای آماده سازی آند، برش لوب و برش اولیه به منظور کاهش زمان توقف دستگاهها، افزایش ضریب ایمنی دستگاه و کاهش خطرات ناشی از عدم رعایت نکات ایمنی که موجب افزایش بهره وری بیشتر پرسنل شده است.

    به گفته وی، با هدف کاهش مشکلات فرایندی مربوط به آند، تسهیل فعالیت پرسنل بازرسی و افزایش اثربخشی، دستگاه جدید پرس آند نصب و پیگیری رفع مشکلات آند و برگشت دادن آندهای معیوب روزانه انجام می شود، همچنین شناسایی و جابجایی بین واحدی نیروی انسانی به منظور استفاده مناسب از دانش، تخصص و تجربه پرسنل از دیگر مواردی است که در راستای بهره وری بهتر از نیروی انسانی انجام می شود.

    برگزاری دوره‌های آموزشی عمومی و تخصصی برای کارکنان

    نژادغلامعلی به افزایش دانش نیروی انسانی در این امور نیز اشاره و خاطرنشان کرد: با هدف افزایش دانش و تجربه پرسنل شاغل در پالایشگاه، در راستای افزایش بهره وری، هر کدام از واحدهای امور نسبت به درخواست برگزاری دوره اموزشی متناسب با نیاز کاری و معرفی پرسنل جهت حضور در آن دوره ها در دو بخش دوره های عمومی و تخصصی اقدامات لازم را انجام داده اند.

    وی در همین زمینه افزود: دوره‌های سلامت روان، اصول ارگونومی، زبان عمومی، ACDL و دوره‌های تخصصی هیدرولیک، عمومی، شناخت و کاربرد پمپ‌ها، آشنایی با یاتاقان‌ها، آشنایی با الکتروموتورها و موتورهای الکتریکی AC، ارتینگ و صاعقه‌گیر، نقشه‌خوانی برق و ابزار دقیق، ایمنی برق فشار ضعیف و قوی، آشنایی با فرایند الکترولیز و تانک هاوس پالایشگاه، شناسایی با محلول فرایندی و مواد افزودنی، مراقبت کاری جداسازی ورق اولیه، مراقبت کاری جابجایی آند و کاتد، برنامه‌ریزی و کنترل پروژه و ... برای پرسنل برگزار شده است.

    واگذاری چندین پروژه پژوهشی پالایشگاه مجتمع مس سرچشمه به نخبگان دانشگاهی

    مدیر امور پالایشگاه مجتمع مس سرچشمه رفسنجان در خصوص فعالیت‌های پژوهشی در این امور خاطرنشان کرد: با همکاری نخبگان دانشگاهی برخی موارد در این امور انجام گرفته که از مهمترین آن می‌توان به بررسی روش‌های حذف آنتیموان از الکترولیت پالایشگاه و دستیابی به دانش راهبردی در مقیاس صنعتی، امکان‌سنجی فنی و اقتصادی بازیابی هیدرومتالورژیکی فلزات با ارزش لجن آندی، بررسی سینتیک مصرف و کاهش نوسانات غلظتی گلو و تیواوره در محلول الکترولیت، تحقیق و بررسی به منظور تهیه نقشه‌های As Built و مدل‌سازی خطوط لوله و تجهیزات سیالات موجود، تحقیق و بررسی مشکلات بلانک‌های تیتانیومی مورد استفاده در واحد استرپینگ و دستیابی به راه‌حل مناسب اشاره کرد.

    نژاد غلامعلی اضافه کرد: از دیگر موارد پژوهشی امور پالایشگاه، تحقیق، عیب‌یابی و یافتن راه‌حل جهت کاهش تعداد موارد جدا شدن لبه پلاستیکی بلانک‌ها، تحقیق بر روی آند سربی تولید شده با تکنولوژی جدید، پروژه ممیزی انرژی پالایشگاه و تحقیق به منظور بازرسی فرایندی و بهبود عملکرد فرایندها در سالن الکترولیز بوده است.

    برچسب ها