عصر خودرو

رئیس اتاق بازرگانی مطرح کرد

آمادگی بخش خصوصی ایران برای تجارت با بلاروس

عصر بازار- رئیس اتاق ایران در دیدار با سفیر بلاروس در تهران، ظرفیت‌های همکاری بخش خصوصی دو کشور به‌ ویژه در حوزه خدمات فنی و مهندسی، کشاورزی و همکاری سه‌جانبه با همسایگان را قابل‌ توجه و متضمن توسعه روابط دوجانبه توصیف کرد.

آمادگی بخش خصوصی ایران برای تجارت با بلاروس
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، غلامحسین شافعی در دیدار با دیمیتری کالتسوف، سفیر بلاروس در تهران افزود: یکی از سیاست‌های دولت بلاروس در سال‌های اخیر، توسعه زیرساخت‌ها شامل ایجاد راه‌ها، پل‌ها، سدها و... است. از سویی، ایران در حوزه خدمات فنی و مهندسی ارتباط مناسبی با این کشور دارد و در حال حاضر نیز با توجه به امکاناتی که به‌ خصوص در بخش خدمات فنی و مهندسی ایران فراهم است، می‌توان بخشی از تعاملات اقتصادی را در این سمت‌وسو، دنبال و تقویت کرد.

    او مشکلات موجود در زمینه ضمانت‌نامه‌های صادراتی را یکی از مسائل مهم در بحث صادرات خدمات این بخش عنوان و ابراز امیدواری کرد که این مسئله با اتخاذ تدابیر لازم و همکاری دو کشور، قابل اصلاح خواهد بود. بخش خصوصی دو کشور باید در پیوند و تعامل قرار بگیرند تا بعضی مشکلات احتمالی در مسیر همکاری‌های دوجانبه، حل‌وفصل شوند.

    رئیس اتاق ایران، سفر رئیس‌جمهوری بلاروس به کشورمان در اسفندماه سال گذشته را سرآغاز فصل جدیدی از ارتباطات میان دو کشور عنوان کرد و گفت: امضای هفت سند همکاری میان ایران و بلاروس، موجب ایجاد ظرفیت‌های جدیدی در ارتباطات دو کشور شده است و در کنار آن، حضور سفیر بلاروس در خراسان رضوی می‌تواند آغازگر همکاری‌های استانی و منطقه‌ای باشد.

    شافعی ادامه داد: در جریان سفر رئیس‌جمهوری بلاروس به ایران، یک مجمع اقتصادی میان دو کشور برگزار شده و پیشنهاد تشکیل یک کمیته مشترک میان ایران و بلاروس مطرح شد که امیدواریم در اجرایی شدن این مسئله تسریع صورت بگیرد تا از نگاه مثبت سران و روابط بخش‌های خصوصی دو کشور در توسعه مناسبات اقتصادی استفاده شود.

    بر اساس اعلام اتاق ایران، در ادامه این نشست، دیمیتری کالتسوف، سفیر تام‌الاختیار بلاروس در تهران، گفت: ایران و بلاروس دارای روابط دیرینه‌ای هستند و در سال‌های اخیر به‌طور متداول، تبادل هیات در سطوح مختلف بین دو کشور انجام گرفته است. در زمان حضور نخست‌وزیر بلاروس در ایران، همایشی با مساعدت رئیس اتاق بازرگانی ایران برگزار شد و امکان برقرار ارتباط مستقیم میان فعالان اقتصادی ایجاد شد.

    وی ارتباط در حوزه حمل‌ونقل را از زمینه‌های اولیه و مهم در روابط تجاری ایران و بلاروس دانست و گفت: خراسان رضوی با توجه به موقعیت جغرافیایی خود، در این زمینه از ظرفیت قابل‌توجهی برخوردار است. این استان در زمینه ماشین‌سازی، تجهیزات کشاورزی، صنایع غذایی و موضوعات الکترونیکی پتانسیل مطلوبی دارد.

    کالتسوف خاطرنشان کرد: ایران و بلاروس می‌توانند روابط خوبی در زمینه بازرگانی در حوزه استانی و منطقه‌ای داشته باشند. لذا از فعالان اقتصادی دو کشور برای بازدید از ظرفیت‌های اقتصادی خراسان و یکی از استان‌های اقتصادی بلاروس دعوت می‌کنم. همچنین، ما آمادگی پذیرایی از فعالان اقتصادی و هیات تجاری خراسان رضوی در یکی از استان‌های بلاروس را داریم. با توجه به توافقات حاصله میان ایران و بلاروس، از رئیس اتاق بازرگانی ایران برای سفر به کشورمان دعوت می‌کنم تا در خصوص ایجاد کمیته مشترک بین دو کشور مذاکره گردد و پیگیری‌های لازم صورت گیرد.

    سفیر تام‌الاختیار بلاروس با اشاره به اینکه فعالیت در زمینه ماشین‌آلات کشاورزی بسیار بااهمیت است، بیان کرد: شرکت تراکتورسازی مینسک و شرکت گتلبانک، تولیدکننده کمباین بلاروس برای برداشت محصولاتی مانند سیب‌زمینی و برداشت خوراک دام با شرکای بلاروس، ذیل توافقات مشخص همکاری می‌کنند. در زمینه صنایع غذایی از کارخانه‌ای در حوزه محصولات غذایی در خراسان که با بلاروس همکاری دارد، بازدید کردیم. در حال حاضر، محصولات این کارخانه در ویترین فروشگاه‌های زنجیره‌ای کشور ما وجود دارد.

    برچسب ها