عصر خودرو

رئیس اتاق تهران:

تولید محصولات پتروشیمی تا ۱۴۰۴ به ۱۳۳ میلیون تن می‌رسد

عصر بازار- رئیس اتاق تهران گفت: پیش‌بینی می‌شود که میزان تولید محصولات پتروشیمی در سال ۱۴۰۴ به ۱۳۳ میلیون تن برسد که اگر با صنعت دیجیتال همراه شود، با سرعت بیشتری این میزان رشد محقق می شود.

تولید محصولات پتروشیمی تا ۱۴۰۴ به ۱۳۳ میلیون تن می‌رسد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۲ دی ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از مهر، مسعود خوانساری امروز در رویداد توسعه زیست‌بوم نوآوری صنعت پتروشیمی اظهار کرد: اقتصاد کشور با بی‌ثباتی و عدم قطعیت مواجه است و اگرچه جوانان در شرایط امروز دچار ناامیدی شده‌اند اما می‌توان امیدوار بود که مشکلات موجود به کمک جوانان بهبود پیدا کند.

    رئیس اتاق بازرگانی تهران با اشاره به سابقه حدود 140 ساله اتاق تهران، افزود: به نظر می‌رسد بزرگ‌ترین نقشی که اتاق در این برهه می‌تواند ایفا کند، کمک به نوآوری و تحول دیجیتال در اقتصاد باشد که البته اقدامات خوبی تحت لوای کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال و مرکز نوآوری اتاق تهران انجام گرفته است.

    وی در ادامه گفت: اقتصاد ایران طی دهه‌های اخیر با تورم مزمن و دو رقمی مواجه بوده و رشد سرمایه‌گذاری نسبت به استهلاک سرمایه منفی شده است. همچنین ارزش ریال به تناسب افزایش تورم کاهش یافته و افت سرمایه اجتماعی کار را مشکل کرده است.

    خوانساری تاکید کرد: اکنون تنها امیدی که برای کشور باقی مانده آن است که از طریق توسعه فناوری، عقب‌ماندگی‌ها را جبران کنیم.

    تولید محصولات پتروشیمی تا 1404 به 133 میلیون تن می‌رسد

    وی با اشاره تحریم‌ها تصریح کرد: عدم النفع کاهش صادرات نفت به واسطه تحریم‌ها به حدود 100 میلیارد دلار می‌رسد؛ بنابراین یکی از راه‌های جبران گذشته توسعه فعالیت‌های فناورانه در کشور است.

    رئیس اتاق بازرگانی تهران همچنین به صنعت پتروشیمی نیز اشاره کرد و گفت: صنعت پتروشیمی در سال‌های اخیر رشد قابل توجهی را تجربه کرده و از 3 میلیون تن در سال 1357 به 80 میلیون تن در سال 97 رسیده و پیش‌بینی می‌شود که میزان تولید محصولات پتروشیمی در سال 1404 به 133 میلیون تن برسد. به طور حتم چنانچه این صنعت با صنعت دیجیتال همراه شود، با سرعت بیشتری این میزان رشد را حاصل خواهد کرد.

    وی تاکید کرد: در وضعیتی که خروج سرمایه و نخبگان به چنین وضعیتی رسیده و سرمایه اجتماعی در پایین‌ترین سطح خود قرار دارد، باز هم باید امیدوار باشیم که با ایجاد ارتباط میان صنعت، تجارت و استارت‌آپ‌ها وضعیت اقتصاد را بهبود ببخشیم.

    رشد سه برابری شرکت‌های دانش بنیان

    سحر بنکدارپور رئیس مرکز نوآوری و تحول دیجیتال اتاق بازرگانی تهران نیز در این مراسم با اشاره به رشد سه برابری شرکت‌های دانش‌بنیان در صنعت نفت، گفت: تعداد این شرکت‌ها از 150 شرکت در سال 1400 به 550 شرکت در سال 1401 رسیده است و باید این نکته مورد بررسی قرار گیرد که این شرکت‌ها علاوه بر رشد کمّی از رشد کیفی هم برخوردار بوده‌اند یا خیر.

    وی با تاکید بر اینکه شرکت‌های بزرگ و کوچک می‌توانند نقش مکمل را برای یکدیگر ایفا کنند، افزود: شرکت‌های بزرگ معمولاً از رشد آهسته، کمبود خلاقیت، فرآیندهای غیرمنعطف و ریسک‌گریزی رنج می‌برند و در مقابل دشواری‌های دسترسی به بازارهای جدید، نیروی کار کم‌تجربه، کمبود منابع و چهره شناخته نشده از جمله چالش‌هایی است که استارت‌آپ‌ها با آن دست به گریبانند. بنابراین این شرکت‌ها از طریق همکاری ضعف‌های یکدیگر را پوشش داده و با سرعت بیشتری مسیر رشد را طی می‌کنند.

    بنکدار گفت: مرکز نوآوری اتاق تهران، از طریق ایجاد ارتباط و تسهیل تأمین مالی می‌تواند به ایجاد زیست‌بوم نوآوری در صنعت پتروشیمی کمک کند و برای دستیابی به این هدف از بازیگران این زیست‌بوم نظیر شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور، صاحبان پروژه‌ها، مراکز نوآوری و شتاب‌دهنده‌ها، صندوق‌ها و سرمایه‌گذارها و فعالان صنعت پتروشیمی کمک بگیرد.

    برچسب ها