عصر خودرو

امکان استفاده از منابع مالی هند و روسیه برای پروژه‌های حمل‌ونقل ایران

عصر بازار- رئیس هیئت عامل صندوق توسعه حمل و نقل ایران از امکان استفاده از منابع مالی کشورهای روسیه و هند برای اجرای طرح‌های زیرساختی حمل‌ونقل ایران خبر داد.

امکان استفاده از منابع مالی هند و روسیه برای پروژه‌های حمل‌ونقل ایران
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم، داوود دانش جعفری با بیان این‌که بخشی از طرح‌های زیرساخت حمل‌ونقل با بهره‌گیری از منابع داخلی تأمین و اجرا می‌شود،‌اظهار کرد:‌ استفاده از منابع خارجی دیگر شرکا همچون روسیه و هند برای تأمین مالی مشترک این طرح‌ها امکان‌پذیر است.

    وی با اشاره به وجود برخی حلقه‌های مفقوده در 3 مسیر کریدور شمال – جنوب در سرزمین ایران، افزود‌: بهره‌گیری از ظرفیت مشارکت بین‌المللی و همچنین بخش خصوصی داخلی می‌تواند باعث تسریع در اجرای طرح‌ها شود. یکی از حلقه‌های مفقوده کریدور شمال-جنوب خط‌ ریلی رشت- آستاراست.

    وی با بیان این‌که صندوق توسعه حمل‌ونقل ایران سرمایه‌گذاری محدودی در این مسیر داشته است و امکان مشارکت سایر طرف ها نیز در احداث این مسیر ریلی وجود دارد، ادامه داد: برای فعال‌سازی همه ظرفیت‌های کریدور شمال – جنوب نیازمند تقویت شبکه حمل‌ونقل در دریای خزر، از طریق ایجاد ارتباط بیشتر با بنادر روسیه و سایر کشورهای این حوزه هستیم.

    رئیس هیئت عامل صندوق توسعه حمل و نقل ایران گفت: با توجه به نقطه قوت کشورهای آسیای میانه در حمل و نقل ریلی، فرصت های بیشتری در بهره گیری از ظرفیت ریلی در کریدور شمال جنوب وجود دارد. در شرق ایران، پروژه های قابل توجهی برای تقویت و توسعه حمل‌ونقل در گذرگاه شمال – جنوب وجود دارد که با استفاده از ظرفیت راه آهن بندرعباس به سمت اینچه برون و ترکمنستان و همچنین سرخس می توان بخشی از نیازهای حمل‌ونقل منطقه‌ای را تأمین کرد.

    دانش جعفری اضافه کرد: خط آهن جدیدی در شرق ایران در مسیر چابهار به سمت زاهدان و بیرجند و مرز ترکمنستان در دستور کار است که اجرای آن نیاز به سرمایه‌گذاری جدید دارد؛ صندوق توسعه حمل‌ونقل پیگیر آن است و اگر این مسیر ریلی تکمیل شود بستر توسعه بخش دیگری از توسعه ظرفیت حمل و نقل شمال - جنوب فراهم می شود.

    وی یادآور شد: صندوق توسعه حمل‌ونقل، صندوق جدیدی است که در ایران شکل گرفته و به دنبال آن است که با ترکیب منابع دولتی، سرمایه بخش خصوصی و تسهیلات بانکی، امکان تأمین مالی طرح های حوزه حمل و نقل را تقویت کند که منابع غیردولتی می‌تواند شامل منابع خارجی باشد.

    برچسب ها