عصر خودرو

عضو هیات مدیره سبدگردان هیوا تاکید کرد:

واکسنی برای مصونیت چند ساله بورس از گزند اژدهای هفت سر دلالان

عصر بازار- علیرضا قدرتی گفت؛ یکی از بزرگترین و بهترین اتفاقاتی که در بازار سرمایه ما رخ داد، عرضه خودرو از طریق بورس کالا بود. تا قبل از ورود خودرو به بورس، در نتیجه فروش خودرو از طریق قرعه‌کشی، رانتی ایجاد شده بود که موجب تضییع حقوق و منافع سهامداران می‌شد و با عرضه خودرو در بورس کالا، زمینه برای این رانت از بین رفت.

واکسنی برای مصونیت چند ساله بورس از گزند اژدهای هفت سر دلالان
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۳ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، احسان خاندوزی در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری گفت: در سامانه نیما به دنبال ثبات نرخ ارز خواهیم بود، ولی نرخی را تثبیت نخواهیم کرد و قیمت می‌تواند نوسان داشته باشد.

    علیرضا قدرتی عضو هیات مدیره شرکت سبدگردان هیوا در گفت‌وگو با "سنا" بیان کرد: بازار سرمایه جزو معدود بازارهایی است که رشد و پویایی آن به نفع تمامی مردم و اقتصاد کشور است. در سایر بازارها، افزایش قیمت‌ها اثر مخربی برای بخشی از اقتصاد کشور داشته و می تواند منجر به تحمیل فشار به گروهی از مردم شود. به عنوان مثال افزایش قیمت‌ها در بازار خودرو یا مسکن، حتما مشکلاتی به همراه خواهد داشت. اما تنها بازاری که رشد قیمت‌ها در آن بازار می‌تواند مرهمی برای معیشت خانوارها باشد، بازار سرمایه است‌. بورس تنها بازاری است که می‌تواند سرمایه‌های خرد را جذب کرد و به نوعی به مهار تورم کمک کند. رشد بازار سرمایه نه تنها محرک تورم نیست، بلکه حتی می تواند به مهار تورم نیز کمک کند.

    قدرتی افزود: بازار سرمایه در دو سال گذشته مطابق انتظارات سرمایه‌گذاران رشد نکرده؛ ولی در این مدت اتفاقاتی در این بازار رخ داده که می‌تواند این بازار را تا مدت‌ها در برابر مشکلات اقتصادی واکسینه کند. یکی از بزرگترین و بهترین اتفاقاتی که در بازار سرمایه ما رخ داد، عرضه خودرو از طریق بورس کالا بود. تا قبل از ورود خودرو به بورس، در نتیجه فروش خودرو از طریق قرعه‌کشی، رانتی ایجاد شده بود که موجب تضییع حقوق و منافع سهامداران می‌شد و با عرضه خودرو در بورس کالا، زمینه برای این رانت از بین رفت. عرضه خودرو در بورس کالا البته که دشواری‌های خاص خود را هم داشت و جا دارد از سازمان بورس و اشخاصی که پیگیر عرضه خودرو از طریق بورس کالا بودند و برای انجام این مهم تلاش کردند، قدردانی کنیم. با عرضه خودرو از طریق بورس کالا نه فقط از منافع سهامداران صیانت شده و سود حاصل از فروش خودرو به جیب تولیدکنندگان خواهد رفت؛ بلکه مردم هم به راحتی از طریق بورس، امکان خرید خودرو با قیمت ارزان‌تر(نسبت به بازار آزاد) را دارند. عرضه خودرو در بورس کالا مقدمه‌ای برای حذف قیمت گذاری دستوری در صنایع بود و بازار سرمایه هم به این اتفاق روی خوش نشان داد.

    این کارشناس بازار سرمایه در ادامه اظهار کرد: البته با تغییر مدیریت در بازار پول و اعلام خبر تثبیت نرخ دلار نیمایی در محدوده 28,500 تومان، شوکی به بازار سرمایه وارد شد؛ اما صحبت‌های وزیر اقتصاد در مورد تلاش برای ایجاد ثبات در بازار ارز و نه تثبیت نرخ ارز، سیگنال مثبتی به بازار سرمایه بود. تمامی کارشناسان اقتصادی اذعان دارند تثبیت نرخ ارز بدون در نظر گرفتن سایر متغیرهای اقتصادی، سیاستی محکوم به شکست است و تجربه تلخ تخصیص ارز 4200تومانی، مهر تاییدی بر این ادعاها است. وزیر اقتصاد در صحبت‌های اخیر خود اعلام کردند سیاست دولت، ایجاد ثبات در بازار ارز است. کما اینکه در صحبت‌های آقای پورابراهیمی هم به این موضوع اشاره شده بود که مجلس مخالف سیاست تثبیت نرخ ارز است‌.

    قدرتی اضافه کرد: قطعاً ثبات در بازار ارز اثر بسیار مثبتی هم در قابلیت پیش بینی پذیری در بازار سرمایه خواهد داشت. این قابلیت پیش‌بینی پذیری علاوه بر آنکه شرایط را برای سرمایه‌گذاری در بورس جذاب‌تر خواهد کرد، به شرکت‌ها هم کمک می کند تا در سایه این ثبات، برنامه‌ریزی بلندمدت‌تری برای منایع و مصارف ارزی خود را داشته باشند.

    این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: علاوه بر این، خبر مثبت دیگری که به بازار سرمایه مخابره شد، خبر نظارت بر نرخ سود بانکی و جلوگیری از افتتاح حساب سپرده با نرخ بیش از 20 درصد و توافق برای حفظ سود گواهی سپرده در محدوده 23 درصد بود که این اتفاق هم به رشد بازار سرمایه کمک کرده و به سرمایه گذاران اطمینان خاطر می‌دهد که بازار پول، رقیب جدی برای بازار سرمایه نخواهد بود.

    قدرتی در معرفی گزینه‌های برتر برای سرمایه‌گذاری عنوان کرد: بازار سرمایه نسبت به سایر بازارها از تورم جا مانده و معتقدم کلیت این بازار پتانسیل رشد دارد. به نظر می‌رسد در مرحله اول رالی بازار سرمایه، شاهد رشد قیمت اکثر سهم‌ها خواهیم بود؛ اما در مراحل بعدی سهم‌های بنیادی که دلایلی برای رشد سودآوری داشته باشند، اقبال بیشتری هم برای رشد خواهند داشت.

    برچسب ها