عصر خودرو

نخستین چانگان وارداتی را بشناسید

CS۳۵ پلاس با هویتی تازه در راه ایران

عصر بازار- چانگان CS۳۵ پلاس خودرویی کاملا متفاوت با چانگان CS۳۵ موجود در ایران است که به عنوان نخستین محصول وارداتی سایپا قرار است در بورس کالا عرضه شود. این کراس اوور توربو جدیدترین زبان طراحی چانگان را دارد و در زمره جدیدترین محصولات جهانی چانگان قرار می گیرد. برای آشنایی بیشتر با این محصول در ادامه مطلب به بررسی جزئیات فنی، اپشنی و ایمنی آن خواهیم پرداخت.

CS۳۵ پلاس با هویتی تازه در راه ایران
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۰ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار»، چانگان همزمان با آغاز جوبنت ونچر مشترک با فورد که مستقل از همکاری با مزدای ژاپن بود، در استودیو تورین تصمیم به طراحی نخستین محصولش در کلاس کراس اوور گرفت و این خودرو با نام CS35 به بازارهای جانی معرفی شد. این کراس اوور الگو گرفه از تجربیان چانگان طی بیش از 12 سال همکاری با فورد و مزدا بود و الگو های زیادی را از فورد اکواسپرت به اشتراک گرفته بود اما ابعادش کمی بزرگتر از کراس اوور کامپکت فورد بود تا بیشتر مورد پسند مشتریان بازار چین و کشورهای صادراتی مقصدش قرار بگیرد. این خودرو با پیشرانه 1.6 لیتری سری BlueCore اختصاصی چانگان وارد بازار شد و سپس در سال 2017 همزمان با فیس لیفت سبک ظاهری، پیشرانه 1.5 لیتری تروبو نیز به گزینه قلب های آن افزوده شد. آخرین نسخه فیس لیفت این خودرو در سال 2021 معرفی شد که قرار است با مدل 2023 به عنوان نخستین خودرو وارداتی سایپا در بورس کالا عرضه شود. این محصول جدید از نظر ابعاد ظاهری در مقایسه با CS35های موجود در بازار ایران حدود 13 سانتیمتر طول و 7 سانتیمتر عرض بیشتری دارد اما ارتفاع آن تغییری نکرده و روی عدد 1660 میلیمتر ثابت باقی مانده است. همچنین فاصله بین دو محوری آن نیز 5 سانتیمتر بیشتر شده و به 2600 میلیمتر رسیده است.

    ورود چانگان به بازار ایران به صورت CBU یا وارداتی با مدل های CS35 و سدان EADO تنها با مدل 2015 رقم خورد و بر اساس سیاست حاکم بر صنعت خودرو کشور، کراس اوور CS35 در ادامه روانه خطوط تولید سایپا شد و تولید این مدل از سال 1395 تا سال 1398 و آغاز تحریم ها ادامه داشت.

    حال سایپا در آستانه واردات خودرو به کشور، سبد متنوعی از محصولات چانگان را برا عرضه به بازار ایران انتخاب کرده که شامل مدل های CS35پلاس، UNI-T و CS55پلاس می شود و سرآمد همه مدل ها به گفته مدیرعامل این شرکت خودروساز، کراس اوور کامپکت شهری CS35 پلاس خواهد بود که دراین مطلب به بررسی آن خواهیم پرداخت.
    در طراحی ظاهری به سختی می توان شباهتی حتی در قالب های جانبی بدنه بین CS35پلاس و CS35های موجود در بازار ایران پیدا کرد و تنها نقطه اشتراک ظاهری، طراحی ستون C این خودرو نوار مشکی روی آن با لوگو چانگان است. در طراحی ظاهری Cs35پلاس بار دیگر استودیو طراحی چانگان در توری ایتالیا دست به کار شده تا کراس اوور کامپکت شهری این خودروساز را به جای فرم های مملو از قوس و نیم دایره، با خطوط شکسته و فرم های مربعی مشابه شاسی بلند ها شکل دهد. قوس گلگیرها از حالت نیم دایره به فرم مربعی تغییر هویت داده اند و خطوط شخصیت و کمربند نمای جانبی نیز به طور کامل با عضلات جدید گلگیر ها هماهنگ شده اند و طراحی فرورفته در پایین در ها مکمل این تحول در نمای ظاهری CS35پلاس است. در نمای جلو، جلوپنجره بزرگ، همگام با دیگر مصحولات مدرن چانگان در کنار چراغ های تمام LED هویتی تازه به این محصول بخشیده اند و نوار قرمز عرضی در زیر سپر به عریض‌تر شدن جلوه ظاهری این خودرو کمک بسزایی می کند. در نمای عقب، چرغ های یکپارچه متصل، لوگو چانگان را در بر گرفته اند و دیگر خبری از فضای بزرگ قاب پلاک نیست و در پایین سپر نیز به جای یک خروجی اگزوز، دو لوله خروجی تعبیه شده اند. در نمای داخلی، سقف پانورامیک، جایگزین سانروف کوچک مدل قبلی شده و طراحی داشبورد، فرمان و کلید ها نیز به طور کلی تغییر کرده است.

    فول ترین نسخه CS35پلاس به امکاناتی نظیر ترمز پارک برقی، رینگ ای 18اینچی، نمایشگر لمسی ، نمایشگر دیجیتال پشت فرمان، تهویه اتوماتیک، کروز کنترل (با قابلیت نصب نسخه تطبیق پذیر یا Adaptive)، 6 کیسه هوا، سیستم ESP، کنترل حرکت در سربالایی و سراشیبی، دوربین عقب، دوربین 360 درجه ، هشدار نقاط کور، TPMS ، هشدار برخورد از جلو و ... مجهز شده اما در نهایت به صورت قطعی نمی توان گفت که کدام آپشن ها در نسخه مدنظر برای بازار ایران عرضه خواهد شد. البته اگر سایپا به دنبال واردات نسخه ارزان این خودرو باشد عملا باید قید آپشن های بر پایه رادار مانند هشدار برخورد از جلو و کروز کنترل تطبیق پذیر را بزنیم.

    CS35 پلاس از تنوع دو قوای محرکه 1.6 لیتری تنفس طبیعی 128 اسب بخاری با گیربکس 6سرعته اتوماتیک AT یا 1.4 لیتری توربو 148 اسب بخاری با گیربکس 7 سرعته دو کلاچه بهره می برد که بر اساس شنیده ها، سایپا نسخه توربو این خودرو را برای بازار ایران درنظر گرفته است. CS35پلاس با این پیشرانه به حداکثر گشتاور 260 نیوتون متر دست پیدا می کند و مصرف سوخت آن در سیکل ترکیبی به 6.4 لیتر می رسد که از مخزن سوخت 53 لیتری تغزیه می کند و شتاب صفر تا صد آن حدود 11 ثانیه است. قیمت CS35پلاس در بازار کشورهای حاشیه خلیج فارس از 12 تا حدود 19 هزار دلار متغیر است و نسخه های پایه این خودرو در چین به قیمتی حدود 10 هزار دلار نیز حتی نزدیک هستند. حال باید منتظر بمانیم و ببینیم که سایپا کدام نسخه این محصول را برای عرضه در بورس کالا انتخاب می کند و این خودرو در نهایت با چه قیمتی قدم به خیابان ها می گذارد.

    CS35 پلاس با این ابعاد و مشخصات فنی در صف رقابت با ام وی ام X55پرو مدیران خودرو قرار می گیرد که از پیشرانه 1.5لیتری توربو 156 اسب بخاری و گیربکس اتوماتیک CVT بهره می برد و توسط مدیران خودرو با قیمت پایه 933 تا 955 میلیون تومان توسط مدیران خودرو عرضه می شود و در بازار بیش از 1.2 میلیارد تومان قیمت می خورد. همچنین در آینده نزدیک، رقیب تازه این خودرو یعنی تیگارد X35 با پیشرانه 1.5 لیتری توربو 150 اسب بخاری و ابعادی مشابه نیز روانه بازار خواهد شد که از گیربکس اتوماتیک CVT بهره می برد.

    برچسب ها