عصر خودرو

رشد شاخص ارزی آهسته شد

سرکشی سکه در هفته آرام دلار

عصر بازار- هفته گذشته نوسانات سکه محسوس تر از تغییرات قیمتی دلار بود تا بتوان از سرکشی این فلز گرانبها در هفته آرام ارزی سخن گفت. این روند به‌خصوص در دو روز کاری انتهای هفته آشکارتر بود. روزهای سه‌شنبه و پنج‌شنبه گذشته فضای بازار ارز آرام بود و دلار در بازه محدود ۳ هزار و ۶۴۰ تا ۳ هزار و ۶۵۰ تومان نوسان کرد، حال آنکه سکه تحت‌تاثیر نوسانات اونس، تغییرات قیمتی قابل ملاحظه‌ای را تجربه کرد.

سرکشی سکه در هفته آرام دلار
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، سه‌شنبه، دلار با افزایش جزئی 5 تومانی به قیمت 3 هزار و 650 تومان رسید، اما پنج‌شنبه از این سطح پایین آمد و با 10 تومان کاهش به قیمت 3 هزار و 640 تومان رسید. به این ترتیب،‌ شاخص بازار ارز که در اولین هفته آذرماه 4/ 1 درصد رشد را تجربه کرده بود،‌ در هفته گذشته به رشد سه دهم درصدی قناعت کرد. به گفته فعالان بازار، انتظار معامله‌گران برای واضح شدن بیشتر روند و جهت قیمتی این ارز در آینده عامل اصلی احتیاط آنها در خرید ارز و کاهش نوسانات بود.

    اما در روزهایی که بازار ارز آرامشی نسبی داشت، بازار سکه روزهای نسبتا پرهیجانی را پشت سرگذاشت. سه‌شنبه، سکه تحت‌تاثیر رسیدن اونس به محدوده هزار و 70 دلاری، 7هزار تومان رشد را تجربه کرد و به قیمت 916هزار تومان رسید. با پایین آمدن اونس جهانی و رسیدن به محدوده هزار و 50 دلاری تا ساعت 4 بعدازظهر روز پنج‌شنبه، سکه از نقطه 916 هزار تومانی کوتاه آمد و این بار با 5 هزار تومان کاهش به قیمت 911 هزار تومان رسید. با اینکه میزان نوسانات کاهشی و افزایشی سکه در هفته گذشته بیش از دلار بود و سرکشی آن در برابر دلار مشهود بود، برآیند هفتگی نوسانات این فلز گرانبها تنها افت یک دهم درصدی بود. در واقع نوسانات افزایشی و کاهشی سکه اثر یکدیگر را خنثی کردند تا سرکشی سکه در تغییرات هفتگی انعکاس چندانی نداشته باشد و آن را تنها بتوان در روند تغییرات روزانه مشاهده کرد. کاهش یک دهم درصدی سکه در هفته گذشته منجر به معکوس شدن جهت قیمتی شد. سکه در اولین هفته آذرماه 3 دهم درصد افزایش را ثبت کرده بود.  اما چنان که اشاره شد دلار که در اولین هفته آذرماه رشد 4/ 1 درصدی را تجربه کرده بود، در دومین هفته این ماه توانست تنها 3/ 0 درصد افزایش را ثبت کند. این رشد نیز بیشتر مربوط به صعود 30 تومانی این ارز در شنبه گذشته بود.  در اولین روز هفته گذشته، ‌دلار با 30 تومان افزایش به قیمت 3 هزار و 660 تومان رسید. پس از این روز، بازار مسیر آرامی را در پیش گرفت. 

    یکشنبه دلار روی همان قیمت روز شنبه یعنی 3 هزار و 660 تومان باقی ماند، اما دوشنبه این ارز 15 تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت 3 هزار و 645تومان رسید. روزهای سه‌شنبه و پنج‌شنبه نیز دلار چندان نوسانی را تجربه نکرد. سه‌شنبه دلار با 5 تومان افزایش به قیمت 3 هزار و 650 تومان رسید. به گفته فعالان، برخی معامله‌گران که احساس کرده بودند، دلار به کف قیمتی خود رسیده است، خریدهای ارزی خود را افزایش دادند و حتی نرخ این ارز را تا 3 هزار و 658 تومان نیز بالا بردند؛ با این حال پایین آمدن دلار از سقف قیمتی روز سه‌شنبه، موجب شد که انتظارات افزایشی در بازار تا حدی تعدیل شود. روز چهارشنبه بازار تعطیل بود و روز پنج‌شنبه معاملات کمتر از حالت عادی بازار بود تا در آخرین روز هفته این ارز 10تومان از ارزش خود را از دست دهد و با قیمت 3 هزار و 640 تومان کار خود را پایان دهد.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها